Research Article
BibTex RIS Cite

KANT’IN TANRISI SANAL MIDIR?

Year 2011, Issue: 53, 15 - 27, 15.07.2011

Abstract

Bu makalede Kant’ın Tanrı anlayışı eleştirel bir gözle irdelenmektedir.
Bazı Kant yorumcularının iddia ettiği gibi Kant’ın Tanrısının sanal mı olduğu
yoksa gerçekten var mı olduğu var ise nasıl bir varlık olduğu ele alınmaktadır.
Kant, bir yandan Tanrı’nın varlığına ilişkin geleneksel bilgisel kanıtların mantıksal
olarak geçerli olmadığını iddia ederken öte yandan Tanrı’nın varlığına
ilişkin iddialı bir ahlâki kanıt sunmaktadır. Makalede Kant’ın geleneksel Tanrı
kanıtlarına ilişkin görüşünün aslında onun bilgi felsefesiyle tutarlı olduğu
ve dolayısıyla ancak transandantal felsefenin dışına çıkılarak eleştirilebileceği
savunulmaktadır. Ayrıca Kant’ın teorik Tanrı kanıtlarına getirdiği eleştirinin
Tanrı’nın varlığına ilişkin imana zarar vermediğini bilakis onu kurtardığına dair
görüş de değerlendirilmektedir. Son olarak Kant’ın tek mümkün Tanrı kanıtı
olarak ortaya koyduğu ahlâki kanıt eleştirel bir gözle ele alınarak irdelenmektedir.

References

  • Erdem, E., “Kant’ın Vahiy Anlayışı Üzerine”, AÜİFD, XLVIII (2007), sayı II, ss. 37-47.  Galbraith, E. C., Kant and Theology (San Francisco: International Scholars Publications, 1996).  Guyer, P., Kant on Freedom, Law, and Happiness (Cambridge: Cambridge University Press, 2000).  Heine, H., Religion and Philosophy in Germany, İng. çev. J. Snodgrass (Boston, 1959).  Kant, I., Critique of Pure Reason, İng. çev. N. K. Smith (New York: St Martin’s Press, 1965).

“IS KANT’S GOD VİRTUAL?”

Year 2011, Issue: 53, 15 - 27, 15.07.2011

Abstract

In this paper I try to critically examine Kant’s concept of God. According
to some Kant scholars Kant’s God is not a real being but just virtual. It is true
that Kant rejects the traditional rationalist proofs of God as logically invalid but
he also gives his own proof fort he existence of God. I here argue that Kant’s
position on the traditional teoretical proofs of God is indeed in line with his general
epistemological assumptions. Therefore in order to criticise Kant’s position
on these proofs we need to view them from a perspective out of the transcendental
philosophy. I also evaluate Kant’s view that his epistemological position
saves faith in God. Lastly, in this paper, I try to critically evaluate Kant’s own
proof of God which is based on his concept of morality.

References

  • Erdem, E., “Kant’ın Vahiy Anlayışı Üzerine”, AÜİFD, XLVIII (2007), sayı II, ss. 37-47.  Galbraith, E. C., Kant and Theology (San Francisco: International Scholars Publications, 1996).  Guyer, P., Kant on Freedom, Law, and Happiness (Cambridge: Cambridge University Press, 2000).  Heine, H., Religion and Philosophy in Germany, İng. çev. J. Snodgrass (Boston, 1959).  Kant, I., Critique of Pure Reason, İng. çev. N. K. Smith (New York: St Martin’s Press, 1965).
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Philosophy
Journal Section Research Articles
Authors

Şahabettin Yalçın This is me

Publication Date July 15, 2011
Submission Date April 18, 2011
Published in Issue Year 2011 Issue: 53

Cite

APA Yalçın, Ş. (2011). KANT’IN TANRISI SANAL MIDIR?. Felsefe Dünyası(53), 15-27.