Phillips teizmin kötülük problemi ile ilgili ifadelerinin felsefi birer önerme
olarak görülmemesi gerektiğini iddia etmektedir. Böyle görülmesi durumunda
Tanrının kadir-i mutlak ve sonsuz iyilik sahibi olması ile kötülüğün varlığını
birlikte kabul etmenin çelişkiye yol açacağını ileri sürmektedir. Phillips’e
göre, teodistlerin görüşlerinin özünü, olması gerektiği gibi işleyen süreç, düzen
ve iyimserlik oluşturmaktadır. Bu dünyada insanlar, Tanrı’nın kurmuş olduğu
düzen içerisinde ve kendilerine verilen imkânlarla kendi karakterlerini geliştirirler.
Ancak Phillips içinde yaşadığımız ve bildiğimiz dünyanın böyle bir yer
olmadığını, dolayısıyla teistlerin öne sürdükleri teodiselerin başarısız olduklarını
ileri sürmektedir. O kötülük problemine karşı teodiseler ortaya koymak
yerine bu konunun insan anlayışının, yani felsefî ve bilimsel anlayışın, dışında
olduğunu kabul etmenin daha doğru oluğunu belirtmektedir.
By the “problem of evil,” philosophers mean, roughly, the question of
whether the suffering, immorality, ignorance, and other evils in our world are
strong evidence against theism. One of those philosophers is D. Z. Phillips. Phillips claims that the entire enterprise for the solution of the problem is in
vain. Hence, what needs to be done is to put theodicies aside, and thereby come
to see the sense in which God is said to beyond human understanding. According
to him, theism is not a philosophical theory. If it is seen as a philosophical
theory, the conflict between the existence of evil and the presence of God who
is both omnipotent and wholly good is inevitable. He argues for the idea that
thinkers who defend the opposite ignore reality.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Philosophy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2011 |
Submission Date | May 9, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Issue: 53 |
Philosophy World is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.