Bu makalede, Roma Stoası temsilcilerinden biri olan Epiktetos’un (55-
135), kötülük problemi (teodise) hakkındaki görüşleri değerlendirilecektir. Bunun
için önce, din felsefesinde kötülük probleminin genel anlamda açıklaması
yapılacak ve bu bağlamda, son yıllarda din felsefecilerinin yaptığı teodise ve savunma
ayrımına dikkat çekilecektir. Daha sonra, insanlık tarihinde öne çıkan bazı
destan ve dinlerde geçen ve batı felsefe geleneğinde ortaya konan kötülük konusundaki
yorumlar ele alınacaktır. İşte bu tarihi zeminde Epiktetos’un, Tanrı’nın
varlığı ve adaletini hedef alan eleştirilere karşı geliştirdiği bir nevi savunma olan
mutluluk öğretisi onun eserlerinden yapılan alıntılara dayanarak işlenecektir.
Makalenin sonuç bölümünde ise Epiktetos’un theodise görüşünün din felsefesine
ne gibi katkılar sağladığına ve ayrıntılarının neler olduğuna işaret edilecektir.
In this article, Roman Stoic Epictetos’ (55-135) ideas on theodicy will be
treated. For this, first, it will be set forth in general meaning of “theodicy” in philosophy
of Religion and in this context, differences between the concept of “defence”
and “theodicy” in current philosophy of religion will be pointed out. Then,
for the most part of remarks of theodicy which took place in epic poems, religions
and the western philosophies, will be dealt. In this historical ground, Epictetos’
ideas, as a kind of theodicy and defence against both the denial of existence of
God and criticism on justice of God, will be treated with the help of references
taken from his own words. In conclusion, the effects of Epictetos’ ideas on the
philosophy of religion will be indicated and detailed.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Philosophy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2012 |
Submission Date | September 28, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Issue: 56 |
Philosophy World is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.