Bu makale, ortaçağ sonrası Avrupa ve İslâm felsefesinde yer etmiş tartışma
teorileri üzerine yazılan eserleri analiz etmektedir. On ikinci yüzyılın sonlarında
ortaya çıkan ve logica moderna olarak bilinen tartışma sanatı ars obligatoria’ya
ilişkin Batı yazını, on altıncı yüzyılda ars disputandi olarak bilinen yeni bir metoda
dönüşmüştür. Ars disputandi ve âdâbü’l-bahs eserleri, on altıncı yüzyıldan
on sekizinci yüzyıla kadar, Avrupa, Orta Doğu ve Orta Asya’daki pek çok orta
çağ sonrası ilim adamı tarafından yorumlanmış, ancak, tartışma teorisine ilişkin
gerek Arapça gerekse Latince yazın türleri orta çağ sonrası dönemlerde değişiklik
geçirmiştir. Bu makale, Orta çağ sonrası ars disputandi metodunu, İslâm felsefe
tarihinde klasik sonrası dönemde ortaya çıkan âdâbü’l-bahs ile karşılaştırmakla (a) her iki teorinin kendi klasik formlarından nasıl farklılaştığını ve ikisinin hangi
noktalarda buluştuğunu ve ayrıldığını ve (b) Avrupa ve İslâm felsefesi tarihi çalışmaları
arasında yeterli iletişimin bulunmamasından kaynaklanan felsefe tarihi
araştırmalarında “tarih yazıcılığı sorunsalını” göstermeyi amaçlamaktadır.
This article is an analysis of the literature on disputation in the post-medieval
European and Islamic philosophies (1300-1800). The literature on disputation
(ars obligatoria) in Europe, emerging in the late twelfth century and
known as the logica moderna, was transformed in the sixteenth century into a
new method called ars disputandi. Works of ars disputandi and âdâbü’l-bahs
were commented upon by a considerable number of post-medieval scholars in
Europe, Central Asia and Middle East from the sixteenth until the eighteenth
century but both Arabic and Latin genres on argumentation theory underwent
changes. By comparing the post-medieval ars disputandi method with the postclassical
âdâbü’l-bahs, this article aims to show (a) how both theories can be
distinguished from their classical forms and where both (Latin and Arabic tradition)
meet and differ and (b) how the lack of communication between studies on
European and Islamic philosophy indicates to a historiographical problematic in
writing the history of philosophy.
Ars Disputandi Âdâbü’l-Bahs History of Philosophy Historiography of Philosophy Dialectic Jadal.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Philosophy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2012 |
Submission Date | October 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Issue: 56 |
Philosophy World is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.