Research Article
BibTex RIS Cite

AN APPLICATION ON DETERMINING THE LEVEL OF CAPITALISM OF YOUNG CONSUMERS USING GAMIFICATION METHOD IN THE FOOTSTEPS OF GOGOL AND WEBER

Year 2024, Volume: 9 Issue: 4, 424 - 439
https://doi.org/10.29106/fesa.1572513

Abstract

The purpose of this research is to understand consumers and manage the future of marketing by revealing the extent to which consumers have embraced capitalism, and the degree to which they trust each other, through a unique research method. 156 university students were included in the study where they role-played the characters of Gogol's novel "Dead Souls" according to its main theme. According to the results, 47% of the participants trusted the other party, while 26% both trusted the other party and exhibited empathetic behavior without seeking to maximize their own benefits. As a optimistic result, only 3% of respondents exhibited behavior that equated to the novel's most capitalist and unreliable character. Furthermore, the quantitative analysis revealed that participants who trusted the other party were more inclined to reach agreements in negotiations. Those who achieved the highest financial gain were those who sought to maximize their own benefits without trusting the other party

References

  • Akgün, V.Ö. (2020). Nitel Araştırmalarda Veri Toplama Yöntemleri. In M. Zerenler (Edt), Pazarlamanın Nitel Çağı (P.73-103). İstanbul: Çizgi Kitabevi.
  • Aksoy, T., & Şahin, I.F. (2015). Belirsizlik Altında Karar Alma: Geleneksel Ve Modern Yaklaşımlar. Journal Of Economic Policy Researches, 2(2), 1-28
  • Alada, A. D. (2000). İktisat Felsefesi Ve Belirsizlik. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Bahtin, M. M. (2001). Karnavaldan Romana (Edebiyat Teorisinden Dil Felsefesine Seçme Yazılar). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri Ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. BEÜ SBE Derg.,7(1), 231-274. Bilgin, N. (2014). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi. Siyasal Kitabevi.
  • Basfırıncı, Ç. (2020). Tüketici Araştırmalarında Hassas Konuların Ölçümü: Tüketici Etiğinin Doğrudan Ve Dolaylı Ölçümüne Yönelik Bir Araştırma. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi, (29), 127-148.
  • Bukowski, P., & Novokmet, F. (2021). Between communism and capitalism: long-term inequality in Poland, 1892–2015. Journal of Economic Growth, 26(2), 187-239.
  • Bilgin, N. (2014). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi / Teknikler Ve Örnek Çalışmalar. İstanbul: Siyasal Kitabevi.
  • Braudel, F. (1996). Medeniyet Ve Kapitalizm. İstanbul: İz Yayınları.
  • Cirhinlioğlu, Z. (1999). Azgelişmişliğin Toplumsal Boyutu. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Creswell, J.W. (2017). Araştırma Deseni: Nitel, Nicel Ve Karma Yöntem Yaklaşımları. 3. Baskı, Ankara: Eğiten Kitap Yayınevi.
  • Denissova, N. (2021). Ölü Canlar (Мёртвые Души) Ve İlahi Komedya (La Divina Commedia) Çeviride Metinlerarası Bağlantılar. Rumelide Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (22), 1005-1035. DOI: 10.29000/Rumelide.897327.
  • Dick, S., & Basu, K. (1994). Customer Loyalty: Toward An Integrated Conceptual Framework, Journal Of Academy Of Marketing Science, 22(2), 99-113.
  • Dönmez, İ. H. (2020). Edebiyat, İletişim Ve Toplum İlişkisini Kurmaya Katkı Sağlayan Öncü Yaklaşımlar. İletişim Kuram Ve Araştırma Dergisi. 50, 117-132.
  • Drake, C. E., Primeaux, S., Ve Thomas, J. (2018). Comparing Implicit Gender Stereotypes Between Women And Men With The Implicit Relational Assessment Procedure. Gender Issues,35(1), 3-20.
  • Erdoğan, U., Poyraz, T. (2022). Logos-Merkezcilik Temelinde Weber’de Batı Ve Doğu Kavramları. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 39(1), 271-282.
  • Erkan, H. (1987). Sosyal Piyasa Ekonomisi ( Ekonomik Sistem Ve Piyasa Ekonomisine İşlerlik Kazandırılması ). İzmir: Konrad Adenauer Vakfı.
  • Ferrell, O. C., & Weaver, K. M. (1978). Ethical Beliefs Of Marketing Managers: What They Say They Believe And Do, Compared With Their Perceptions Of Peers And Top Management. Journal Of Marketing, 42(3), 69–73.
  • Game, A., Metcalfe, A. (1999). Tutkulu Sosyoloji. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Gogol, N. V. (2010). Ölü Canlar. Ankara: İş Bankası Kültür Yayınları
  • Goldmann, L. (2005). Roman Sosyolojisi. İstanbul: Birleşik Yayınevi.
  • Hoggart, R. (1966). Literature And Society. The American Scholar, 35(2),277–289.
  • Karahan, S., Uca, S. & Güdük, T. (2022). Nitel Araştirmalarda Görüşme Türleri Ve Görüşme Tekniklerinin Uygulanma Süreci. Nitel Sosyal Bilimler, 4(1), 78-101. Https://Doi.Org/ 10.47105/Nsb.1118399.
  • Kaya, M. (2012). Klasik sosyolojik perspektifte modernleşme tartışmaları. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 111-130.
  • Keskin, U. (2020). Gogol’un Yaşam Öyküsünün Eserlerindeki Yansımaları. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 307-323.
  • Lowenthal, L. (1989). On Sociology Of Literature” Içinde Critical Theory And Society: A Reader. Editörler: Stephen Eric Bronner Ve Douglas Mackay Kellner, 40-51. Routledge.
  • Malhotra, N. K. (2010). Marketing Research: An Applied Orientation. Pearson Higher Ed. Malhotra, N. K., Agarwal,
  • J., Ve Peterson, M. (1996). Methodological Issues In Cross-Cultural Marketing Research: A State-Of-The-Art Review. International Marketing Review, 13(5), 7-43
  • Merrill, Francis E.(2012) “Edebiyat Sosyolojisine Yaklaşımlar”, Edebiyat Sosyolojisi İçinde, Türkçesi: Köksal Alver Ve Mustafa Fişne, Sayfa: 101-115, Ankara: Hece Yayınları.
  • Morgan, R., & Hunt, S. D. (1994). The Commitment-Trust Theory Of Relationship Management. Journal Of Marketing, pp. 58, 20–38.
  • Nikbin, D., Aramo, T., Iranmanesh, M., & Ghobakhloo, M. (2022). Impact of brands' Facebook page characteristics and followers' comments on trust building and purchase intention: Alternative attractiveness as moderator. Journal of Consumer Behaviour, 21(3), 494-508.
  • Özaralli, N. (2015). Müzakere Sürecine Bakış: Türk Yöneticileriyle Nitel Bir Çalışma. Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi, 11(24), 135-154.
  • Özel, M. (2018). Roman Diliyle İktisat. İstabul: Küre Yayınları.
  • Özsağır, Y. (2007). Ekonomide Güven Faktörü . Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi , 6 (20) , 46-62 . Retrieved From Https://Dergipark.Org.Tr/En/Pub/Esosder/Issue/6134/82273
  • Öztürk, L., Dağ, M. (2021). Uluslararası Ticarette Gerçekleştirilen Müzakere Süreçlerinin Değerlendirilmesi: Nitel Bir Çalışma. Journal Of Empirical Economics And Social Sciences, 3(2), 74-93.
  • Pitney. L. Ve Abratt R. (1986). Competition In Business: Are Management Attitudes Rights? Journal Of Business Ethics And Personality, 5, 39–44.
  • Schoemaker, P., J., H., 1982. “The Expected Utility Model: Its Variants, Purposes, Evidences And Limitations” Journal Of Economic Literature, 20: 2, 529-563.
  • Silva, S. C., Duarte, P., Machado, J. C., & Martins, C. (2020). Cause-related marketing in online environment: The role of brand-cause fit, perceived value, and trust. International Review on Public and Nonprofit Marketing, 17(2), 135–157.
  • Sombart, W. (2020). Burjuva. İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Sullivana, Y, W. & Kimb, D.J. (2018). , Assessing The Effects Of Consumers’ Product Evaluations And Trust On Repurchase Intention In E-Commerce Environments. International Journal Of Information Management, pp. 39, 199–219. Https://Doi.Org/10.1016/J.Ijinfomgt.2017.12.008
  • Thomson, (1990). An Examination Of Naive And Experienced Negotiations. Journal Of Personality And Social Psychology, 38, 9–22.
  • Torun, İ. (2008). Max Weber’e Göre İktisadi ZihniyetinRasyonalizasyonu. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 8(15), 14-34.
  • Turner, B. S. (2019). Max Weber Ve Islam. İstanbul: Vadi Yayınları
  • Ültay, E., Akyurt, H., & Ültay, N. (2021). Sosyal Bilimlerde Betimsel Içerik Analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (10),188-201.
  • Ventre, I., & Kolbe, D. (2020). The impact of perceived usefulness of online reviews, trust and perceived risk on online purchase intention in emerging markets: A Mexican perspective. Journal of International Consumer Marketing, 32(4), 1–13.
  • Weber, M. (2011). Protestan Ahlakı Ve Kapitalizmin Ruhu. Ankara: Bilgesu Yayıncılık.
  • Weber, M. (2018). Ekonomi Ve Toplum (Cilt. 1). İstanbul: Yarın Yayınları.
  • Weber, M. (2019). Sosyoloji Yazıları. İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Weiss, A., Michels, C., Burgmer, P., Mussweiler, T., Ockenfels, A., & Hofmann, W. (2021). Trust in everyday life. Journal of Personality and Social Psychology, 121(1), 95.
  • Yıldırım, N., (2015). 19. Yüzyıl Büyük Rus Romanının Üzerinde Yükseldiği Toprak, Tuncer Bulutay'a Armağan (Editör Nuri Yıldırım) Içinde, Nisan, Mülkiyeliler Birliği Yayınları.
  • Yurtsever, G. (1999). Ticari Müzakere Ve Ahlak. Erciyes Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (14), 44-54.
  • Zaltman, G. (2003). How Customers Think: Essential Insights Into The Mind Of The Market. Harvard Business Press.
  • Zsolnai, L. (1998). Rational Choice And The Diversity Of Choices. The Journal Of Socio-Economics, 27(5), 613–622.

GOGOL VE WEBER'İN İZİNDE GENÇ TÜKETİCİLERİN KAPİTALİSTLEŞME DÜZEYİNİ OYUNLAŞTIRMA YÖNTEMİYLE BELİRLEME ÜZERİNE BİR UYGULAMA

Year 2024, Volume: 9 Issue: 4, 424 - 439
https://doi.org/10.29106/fesa.1572513

Abstract

Bu araştırmanın amacı pazarlamacıların tüketicileri daha iyi anlamaları ve pazarlamanın geleceğini yönetmelerini sağlamak üzere tüketicilerin hangi düzeyde kapitalistleştikleri başka bir ifadeyle ne oranda kar maksimizasyonu peşinde koşan rasyonel tüketiciler olduklarını ve birbirlerine ne oranda güvendiklerini farklı bir araştırma yöntemiyle ortaya koymaktır. Özellikle ekonomi literatüründe uzun zamandır tartışılan ve ölçümü oldukça güç olan rasyonel davranış farklı bir nitel yöntem ve metodolojiyle ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. 156 üniversite öğrencisi Gogol’un Ölü Canlar romanının ana konusu ve kahramanlarının kısa canlandırılmasıyla (role playing) araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırma sonunda ortaya çıkan davranış modelleri romandaki kahramanlarla eşleştirilerek yorumlanmışlardır. Araştırma sonuçlarına göre katılımcıların %47’si karşı tarafa güven duyarken, %26’sı hem güven duymuş hem de kendi faydasını maksimize etmeye çalışmaksızın empatik bir davranış sergilemiştir. Bu oranın toplumsal açıdan iyimser bir tablo oluşturduğu iddia edilebilecektir. Katılımcıların sadece % 3’ünün romanın en kapitalist ve güvenilmez karakterine denk gelen bir davranış sergilemiş olması da bu iddiayı destekler durumdadır. Ayrıca araştırmada nicel analizle karşı tarafa güven duyan katılımcıların müzakerede daha fazla anlaşma eğilimi içinde oldukları, ama güven duygusu ile fayda maksimizasyonu davranışı arasında anlamlı bir ilişki olmadığı anlaşılmıştır. En yüksek maddi çıkar sağlayanlar ise beklenildiği üzere karşı tarafa güven duymaksızın kendi faydasını maksimize etme güdüsüne sahip olanlardır

References

  • Akgün, V.Ö. (2020). Nitel Araştırmalarda Veri Toplama Yöntemleri. In M. Zerenler (Edt), Pazarlamanın Nitel Çağı (P.73-103). İstanbul: Çizgi Kitabevi.
  • Aksoy, T., & Şahin, I.F. (2015). Belirsizlik Altında Karar Alma: Geleneksel Ve Modern Yaklaşımlar. Journal Of Economic Policy Researches, 2(2), 1-28
  • Alada, A. D. (2000). İktisat Felsefesi Ve Belirsizlik. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Bahtin, M. M. (2001). Karnavaldan Romana (Edebiyat Teorisinden Dil Felsefesine Seçme Yazılar). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri Ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. BEÜ SBE Derg.,7(1), 231-274. Bilgin, N. (2014). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi. Siyasal Kitabevi.
  • Basfırıncı, Ç. (2020). Tüketici Araştırmalarında Hassas Konuların Ölçümü: Tüketici Etiğinin Doğrudan Ve Dolaylı Ölçümüne Yönelik Bir Araştırma. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi, (29), 127-148.
  • Bukowski, P., & Novokmet, F. (2021). Between communism and capitalism: long-term inequality in Poland, 1892–2015. Journal of Economic Growth, 26(2), 187-239.
  • Bilgin, N. (2014). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi / Teknikler Ve Örnek Çalışmalar. İstanbul: Siyasal Kitabevi.
  • Braudel, F. (1996). Medeniyet Ve Kapitalizm. İstanbul: İz Yayınları.
  • Cirhinlioğlu, Z. (1999). Azgelişmişliğin Toplumsal Boyutu. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Creswell, J.W. (2017). Araştırma Deseni: Nitel, Nicel Ve Karma Yöntem Yaklaşımları. 3. Baskı, Ankara: Eğiten Kitap Yayınevi.
  • Denissova, N. (2021). Ölü Canlar (Мёртвые Души) Ve İlahi Komedya (La Divina Commedia) Çeviride Metinlerarası Bağlantılar. Rumelide Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (22), 1005-1035. DOI: 10.29000/Rumelide.897327.
  • Dick, S., & Basu, K. (1994). Customer Loyalty: Toward An Integrated Conceptual Framework, Journal Of Academy Of Marketing Science, 22(2), 99-113.
  • Dönmez, İ. H. (2020). Edebiyat, İletişim Ve Toplum İlişkisini Kurmaya Katkı Sağlayan Öncü Yaklaşımlar. İletişim Kuram Ve Araştırma Dergisi. 50, 117-132.
  • Drake, C. E., Primeaux, S., Ve Thomas, J. (2018). Comparing Implicit Gender Stereotypes Between Women And Men With The Implicit Relational Assessment Procedure. Gender Issues,35(1), 3-20.
  • Erdoğan, U., Poyraz, T. (2022). Logos-Merkezcilik Temelinde Weber’de Batı Ve Doğu Kavramları. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 39(1), 271-282.
  • Erkan, H. (1987). Sosyal Piyasa Ekonomisi ( Ekonomik Sistem Ve Piyasa Ekonomisine İşlerlik Kazandırılması ). İzmir: Konrad Adenauer Vakfı.
  • Ferrell, O. C., & Weaver, K. M. (1978). Ethical Beliefs Of Marketing Managers: What They Say They Believe And Do, Compared With Their Perceptions Of Peers And Top Management. Journal Of Marketing, 42(3), 69–73.
  • Game, A., Metcalfe, A. (1999). Tutkulu Sosyoloji. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Gogol, N. V. (2010). Ölü Canlar. Ankara: İş Bankası Kültür Yayınları
  • Goldmann, L. (2005). Roman Sosyolojisi. İstanbul: Birleşik Yayınevi.
  • Hoggart, R. (1966). Literature And Society. The American Scholar, 35(2),277–289.
  • Karahan, S., Uca, S. & Güdük, T. (2022). Nitel Araştirmalarda Görüşme Türleri Ve Görüşme Tekniklerinin Uygulanma Süreci. Nitel Sosyal Bilimler, 4(1), 78-101. Https://Doi.Org/ 10.47105/Nsb.1118399.
  • Kaya, M. (2012). Klasik sosyolojik perspektifte modernleşme tartışmaları. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 111-130.
  • Keskin, U. (2020). Gogol’un Yaşam Öyküsünün Eserlerindeki Yansımaları. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 307-323.
  • Lowenthal, L. (1989). On Sociology Of Literature” Içinde Critical Theory And Society: A Reader. Editörler: Stephen Eric Bronner Ve Douglas Mackay Kellner, 40-51. Routledge.
  • Malhotra, N. K. (2010). Marketing Research: An Applied Orientation. Pearson Higher Ed. Malhotra, N. K., Agarwal,
  • J., Ve Peterson, M. (1996). Methodological Issues In Cross-Cultural Marketing Research: A State-Of-The-Art Review. International Marketing Review, 13(5), 7-43
  • Merrill, Francis E.(2012) “Edebiyat Sosyolojisine Yaklaşımlar”, Edebiyat Sosyolojisi İçinde, Türkçesi: Köksal Alver Ve Mustafa Fişne, Sayfa: 101-115, Ankara: Hece Yayınları.
  • Morgan, R., & Hunt, S. D. (1994). The Commitment-Trust Theory Of Relationship Management. Journal Of Marketing, pp. 58, 20–38.
  • Nikbin, D., Aramo, T., Iranmanesh, M., & Ghobakhloo, M. (2022). Impact of brands' Facebook page characteristics and followers' comments on trust building and purchase intention: Alternative attractiveness as moderator. Journal of Consumer Behaviour, 21(3), 494-508.
  • Özaralli, N. (2015). Müzakere Sürecine Bakış: Türk Yöneticileriyle Nitel Bir Çalışma. Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi, 11(24), 135-154.
  • Özel, M. (2018). Roman Diliyle İktisat. İstabul: Küre Yayınları.
  • Özsağır, Y. (2007). Ekonomide Güven Faktörü . Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi , 6 (20) , 46-62 . Retrieved From Https://Dergipark.Org.Tr/En/Pub/Esosder/Issue/6134/82273
  • Öztürk, L., Dağ, M. (2021). Uluslararası Ticarette Gerçekleştirilen Müzakere Süreçlerinin Değerlendirilmesi: Nitel Bir Çalışma. Journal Of Empirical Economics And Social Sciences, 3(2), 74-93.
  • Pitney. L. Ve Abratt R. (1986). Competition In Business: Are Management Attitudes Rights? Journal Of Business Ethics And Personality, 5, 39–44.
  • Schoemaker, P., J., H., 1982. “The Expected Utility Model: Its Variants, Purposes, Evidences And Limitations” Journal Of Economic Literature, 20: 2, 529-563.
  • Silva, S. C., Duarte, P., Machado, J. C., & Martins, C. (2020). Cause-related marketing in online environment: The role of brand-cause fit, perceived value, and trust. International Review on Public and Nonprofit Marketing, 17(2), 135–157.
  • Sombart, W. (2020). Burjuva. İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Sullivana, Y, W. & Kimb, D.J. (2018). , Assessing The Effects Of Consumers’ Product Evaluations And Trust On Repurchase Intention In E-Commerce Environments. International Journal Of Information Management, pp. 39, 199–219. Https://Doi.Org/10.1016/J.Ijinfomgt.2017.12.008
  • Thomson, (1990). An Examination Of Naive And Experienced Negotiations. Journal Of Personality And Social Psychology, 38, 9–22.
  • Torun, İ. (2008). Max Weber’e Göre İktisadi ZihniyetinRasyonalizasyonu. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 8(15), 14-34.
  • Turner, B. S. (2019). Max Weber Ve Islam. İstanbul: Vadi Yayınları
  • Ültay, E., Akyurt, H., & Ültay, N. (2021). Sosyal Bilimlerde Betimsel Içerik Analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (10),188-201.
  • Ventre, I., & Kolbe, D. (2020). The impact of perceived usefulness of online reviews, trust and perceived risk on online purchase intention in emerging markets: A Mexican perspective. Journal of International Consumer Marketing, 32(4), 1–13.
  • Weber, M. (2011). Protestan Ahlakı Ve Kapitalizmin Ruhu. Ankara: Bilgesu Yayıncılık.
  • Weber, M. (2018). Ekonomi Ve Toplum (Cilt. 1). İstanbul: Yarın Yayınları.
  • Weber, M. (2019). Sosyoloji Yazıları. İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Weiss, A., Michels, C., Burgmer, P., Mussweiler, T., Ockenfels, A., & Hofmann, W. (2021). Trust in everyday life. Journal of Personality and Social Psychology, 121(1), 95.
  • Yıldırım, N., (2015). 19. Yüzyıl Büyük Rus Romanının Üzerinde Yükseldiği Toprak, Tuncer Bulutay'a Armağan (Editör Nuri Yıldırım) Içinde, Nisan, Mülkiyeliler Birliği Yayınları.
  • Yurtsever, G. (1999). Ticari Müzakere Ve Ahlak. Erciyes Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (14), 44-54.
  • Zaltman, G. (2003). How Customers Think: Essential Insights Into The Mind Of The Market. Harvard Business Press.
  • Zsolnai, L. (1998). Rational Choice And The Diversity Of Choices. The Journal Of Socio-Economics, 27(5), 613–622.
There are 53 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Business Administration
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Mustafa Şehirli 0000-0002-4800-0283

Early Pub Date January 1, 2025
Publication Date
Submission Date October 23, 2024
Acceptance Date November 23, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 9 Issue: 4

Cite

APA Şehirli, M. (2025). AN APPLICATION ON DETERMINING THE LEVEL OF CAPITALISM OF YOUNG CONSUMERS USING GAMIFICATION METHOD IN THE FOOTSTEPS OF GOGOL AND WEBER. Finans Ekonomi Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(4), 424-439. https://doi.org/10.29106/fesa.1572513