This study examines how Todd Haynes’s Velvet Goldmine (1998) allows for a re-reading of the history of AIDS and homosexuality by excluding bodies, temporalities, and spatialities from being assigned to any fixed identity. This study focuses on the relationship between fictional reality and the film’s intertextual links with the historical period from Oscar Wilde’s birth in 1854 to the present day. The intertextual links between some pioneering figures from the real-life 1970s glam-rock music scene and some fictional characters from the prominent subcultural queer literary and film history are also included in the study. Velvet Goldmine achieves inevitable transitions between real-life characters and other fictional characters by undermining the stabilised categories and the constructed monolithic identities imposed on bodies, temporalities and spatialities, thereby making the monolithic identities and categories impossible to maintain their stances. In this respect, the study argues that the film makes space for new alternative narratives of the body, temporality, and spatiality that can establish transversal networks in the legitimate and official history; and in doing so, these narratives can undermine the linearity of the monolithic historical reality in favour of more diverse and morally inclusive assemblages and multiple potentials.
Intertextuality queer theory queer cinema subculture glam-rock
Bu çalışma, Todd Haynes’in Velvet Goldmine (1998) isimli filminin beden, zaman ve mekâna tektipleştirici herhangi bir kimlik atamasını imkânsızlaştırarak AIDS’i ve eşcinsellik tarihini yeniden okumayı nasıl mümkün kıldığını araştırmaktadır. Bu doğrultuda, çalışma filmin kurgusal gerçekliğinin Oscar Wilde’ın 1854’teki doğumundan günümüze kadar geçen tarihsel süreçle kurduğu metinlerarası bağlantılara odaklanmaktadır. Altkültürel queer edebiyat ve sinema tarihinin öne çıkan bazı kurgusal karakterleri ile 1970’lerin gerçek hayat düzlemindeki glamrock müzik sahnesinden bazı öncü isimler arasındaki metinlerarası bağlantılar da çalışmaya dahil edilmiştir. Velvet Goldmine, beden, zaman ve mekân üzerindeki sabit kimlik kategorilerini aşındırarak gerçek hayat düzlemindeki kişilerle edebiyat ve sinemadaki kurgusal karakterler arasında geçişliliğe olanak vermekte, böylece de kimlik ve kategorilerin tektipleştirilmesini imkânsız hale getirmektedir. Bu bağlamda çalışma, filmin meşrû ve resmî tarih içinde bazı çapraz ağlar kurabilen ve bunu yaparken de bu tarihsel gerçeklik içindeki tektipleştirici doğrusallığı altüst edebilen beden, zamansallık ve mekânsallığa ilişkin çeşitli ve kapsayıcı bir aradalıkları önceliklendiren yeni alternatif anlatılara alan açtığını ileri sürmektedir.
Metinlerarasılık queer kuram queer sinema altkültür glamrock
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 29 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 1 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |