Hadis ilimlerinin oluşum ve gelişim tarihî süreci h. III. Asırda altın çağını yaşamıştır. Bu asırda
telif edilen eserler arasında Buhârî (256/869) ile Müslim’in (261/874) el-Câmiu’s-Sahih’leri
(Sahîhayn) özel bir ilgi görmüş, üzerlerine pek çok çalışma yapılmıştır. Yedinci asra gelindiğinde
Sahihayn’ın otoritesi mutlak olarak kabul görmüştür. Bunun neticesi olarak eserlerin otoriteleri
müelliflerinin otoritesinin üzerini örtmüştür. Oysa hadis ilimleri açısından bakıldığında
musanniflerin otoritesi, söz konusu eserlerin otoritesinden daha önemlidir. Musanniflerin
otoritesi eserlerine almadıkları hadisler hakkında bir değerlendirme imkânı verirken, eserler
ihtiva ettikleri hadisler dışındaki rivayetlerin değerlendirilmesi hususunda bir fikir
verememektedir. Bu çalışmada eserlerin otoritesi ile birlikte musanniflerinin otoritesi
irdelenerek, musanniflerin otoritesinin önemi ve eser karizması yerine musannif karizmasının
daha mühim olduğu fikrinin yaygınlık kazanmasının önemi üzerinde durulmuştur.
Hadis Musannif Otoritesi Eser Karizması Sahîhu’l-Buharî Sahîhu’l- Muslim Sahih Hadis
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2012 |
Gönderilme Tarihi | 11 Eylül 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 17 Sayı: 2 |
Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.