Technological developments in communication technologies have revealed the digitalization of journalism and the transmission of news to different audiences through many channels. Artificial intelligence technologies, which will be shown as an example at this point, have also affected journalism and paved the way for the emergence of new news formats. In this context, in this study, robot journalism was analyzed through videos uploaded to YouTube, a news sharing platform, by exemplifying the robot announcers. In the study, in which the content analysis method was used, the attitudes of different users towards the relationship between artificial intelligence and news were analyzed in the light of the comments received by a male and female robot newscaster, that has been loaded videos in Turkish and English. It has been seen that the comments obtained as a result of the research differ depending on the gender of the robot announcer, the sexist discourse against the female robot announcer is dominant, artificial intelligence technologies are thought to bring the end of many professions, and most of the users do not have a positive opinion against the use of artificial intelligence in the news.
İletişim teknolojilerinde kendini gösteren teknolojik gelişmeler haberciliğin dijitalleşmesini ve oluşturulan haberlerin birbirinden farklı kitlelere birçok mecradan iletilmesini ortaya çıkarmıştır. Haberin üretim, dağıtım ve hedef kitle gruplarında meydana gelen bu değişim, habere yeni eklemlemeler yapılmasının ve haberin teknolojik gelişmeler paralelinde yenilenmesinin önünü açmıştır. Bu noktada örnek gösterilecek olan yapay zekâ teknolojileri de haberciliğe etki ederek yeni haber biçimlerinin ortaya çıkmasına zemin hazırlamıştır. Söz gelimi robot gazetecilik, yapay zekâ sistemlerinin temellendirmesi sonucunda oluşan ve yakın geçmişe kadar hiç kullanılmamış bir habercilik türü olarak adından söz ettirmektedir. Bu bağlamda çalışmada robot gazetecilik, robot spikerler üzerinden örneklendirilerek bir haber paylaşım platformu olan YouTube’a yüklenen videolar üzerinden analiz edilmiştir. İçerik analizi yönteminin kullanıldığı çalışmada Türkçe ve İngilizce olarak videosu yüklenmiş olan bir kadın ve bir erkek robot haber spikerine gelen yorumlar ışığında farklı kullanıcıların yapay zekâ ve haber ilişkisine yönelik tutumları mercek altına alınarak analize tabi tutulmuştur. Araştırma neticesinde elde edilen yorumların robot spikerin cinsiyetine bağlı olarak farklılık gösterdiği, kadın robot spikere karşı cinsiyetçi söylemin egemen olduğu, yapay zekâ teknolojilerinin birçok mesleğin sonunu getireceğinin düşünüldüğü ve kullanıcıların büyük bir kısmının haberde yapay zekâ kullanımına karşı olumlu görüşte olmadığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | May 24, 2022 |
Submission Date | January 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |