Araştırmanın
amacı, “Yansıtıcı düşünme etkinlikleri destekli modüler öğretimin 5. sınıf
bilişim teknolojileri ve yazılım dersinde öğrencilerin akademik başarılarına
etkisini” belirlemektir. Araştırmada deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırma
“ön-test son-test kontrol gruplu model” ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma
alanını 2014-2015 eğitim öğretim yılı içerisinde Bartın Merkez Vali Tevfik
Başakar Ortaokulunda öğrenim gören beşinci sınıf öğrencileri oluşturmaktadır.
Araştırmadaki gruplar, grup eşleştirme yöntemi ile tespit edilmiştir. Deney ve
kontrol grupları 20’şer kişiden oluşmaktadır. Deney grubuna “yansıtıcı düşünme
etkinlikleri destekli kelime işlemci modülü” dağıtılmış ve modüler öğretim
uygulanmıştır. Kontrol grubunda ise “geleneksel yöntemle” ders işlenmiştir.
Araştırmada, çoktan seçmeli akademik başarı testi kullanılmıştır. Elde edilen
analiz sonuçlarına göre yansıtıcı düşünme etkinlikleri destekli kelime işlemci
modülü ile ders işlenen deney grubunun akademik başarısı (ortanca=4) ile geleneksel
yöntemle ders işlenen kontrol grubunun akademik başarısı (ortanca=1) arasında deney grubunun lehine olacak şekilde
anlamlı sonuç elde edilmiştir (U=68,5, p<0, 05). Araştırmadan elde edilen
bir başka sonuca göre de deney grubundaki öğrencilerin son test ve kalıcılık
testi başarı puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark
gözlenmemiştir (z= -1, 221, p>0,05). Bu analiz sonucuna göre yansıtıcı
düşünme etkinlikleri destekli kelime işlemci modülü kalıcı öğrenme sağlamıştır.
Bulgulara dayalı olarak yansıtıcı düşünme etkinlikleri destekli modüler
öğretimin bilişim teknolojileri ve yazılım dersinde kullanılabileceği
söylenebilir.
The
aim of the research is to determine the effect of modular teaching assisted by
reflective thinking activities on the students’ academic achievement in 5th
graders’ information technologies and software classes. Empirical method was
used in the research. The research was carried out by the model ‘pre- test and
post - test control group’. The field of study is consisted of the 5th
grade students studying at Vali
Tevfik Başakar Secondary School during
the academic year of 2014-2015. The groups in the study were determined by
group matching method. Experimental and control groups were consisted of 20
students per each. Determining the experimental and control groups, the scores
of students which they got from the pre-test were used. "The word
processing module supported by the reflective thinking activities" was
handed out to the experimental group and modular teaching was applied them. The
course was carried out by traditional method in the control group.
Multiple-choice academic achievement test was used in the study. In terms of
the analysis results obtained, considering the academic achievement of the
experimental group in which the lessons were carried out by the word processing
module supported by the reflective thinking activities (median=4) and the
academic achievement of the control group in which the lessons were carried out
by traditional method (median=1), significant result was obtained in favour of
the experimental group as (U=68,5, p<0, 05). According to another result obtained by the research,
any statistically significant difference between the post-test and retention
test scores of the students in the experimental group was not observed (z = -1
, 221, p> 0 , 05) . In accordance with this analysis result, the word processing module supported by the reflective
thinking activities supplied permanent learning. The result of survey, a proposal has been brought that
the modular teaching supported by
Journal Section | Issue |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 30, 2016 |
Submission Date | March 13, 2017 |
Published in Issue | Year 2016 |