Bu çalışmada
Avrupa Birliği’ne aday ülke konumunda olan Türkiye’nin eğitim politikasının
birlik ülkelerinin politikaları ile uyumlu hale getirmek için başta yaşam boyu
eğitim olmak üzere yaptığı uygulamalar incelenecektir.
20.yüzyılda
ortaya çıkan, Türkiye’de 2000’li yıllardan itibaren ilgi görmeye başlayan ve
kamu yönetiminin temel unsurlarından olan kamu politikaları, 1980’lerden
itibaren kamu yönetimindeki geleneksel yönetim anlayışının yerini yeni kamu
yönetiminin alması ile birlikte yaşanan değişim sürecinden etkilenmiştir. Türk
kamu kesimi içinde, eğitim hem istihdam yaratma gücü hem de ilgili olduğu
kesimler bakımından diğer sektörlerden geniş ve uzun süreli etkisi olan bir
hizmet alanıdır. Türkiye’nin eğitim politikaları ve bu politikalar
doğrultusunda uygulanan eğitim sistemin günümüz gereksinimlerine yanıt vermede
yetersiz kaldığı görülmektedir. Bu nedenle toplumsal dinamizmin sürdürülmesi
giderek zorlaşmaktadır. Türkiye’nin ulusal eğitim politikasındaki eğitime
erişimin belli kesimlerin için halen daha sorun olması, mesleki eğitim
konusunda yaşanan sorunlar, eğitimin vermiş olduğu yeteneklerin günümüz
gereksinimleri karşısında yetersiz kalması, eğitim için yeteri kadar kamusal
kaynakların ayrılmaması, eğitim hakkı ve sosyal devlet anlayışının bir kenara
bırakılarak özelleştirme yoluna gidilmesi vb. nedenlerden dolayı nitelikli
insan gücünün yetiştirilememesi ile karşı karşıya kalınmıştır. Türkiye’nin
eğitim politikalarında son yirmi yıldır devam eden bir dönüşüm yaşanmaktadır. Türkiye’nin
eğitim politikasındaki sorunlar nedeniyle ilk dönüşümler 1990’lı yıllarda Dünya
Bankası’nın talepleri doğrultusunda oluşurken, 2000’li yıllardan itibaren
dönüşümün temel ekseninde Avrupa Birliği olmuştur.
Çalışmanın
amacı Türkiye’nin ulusal eğitim politikasını ve sorunlarını ortaya koyarak,
Avrupa Birliği üyelik sürecinde politikalardaki değişimleri açıklamak ve
küresel eğitim standartlarına ulaşmak için yapılması gerekenleri açıklamaktır.
Çalışmada, Türkiye’nin eğitim politikasındaki sorunları
ortaya koyarak, Avrupa Birliği’ne uyum sürecindeki değişimleri ile küresel
eğitim standartları için yapılması gerekenleri birlikte ele alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2019 |
Submission Date | April 18, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 29 Issue: 2 |