Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DEVLET EYLEMİ OLARAK KAMU POLİTİKALARI: AVRUPA BİRLİĞİNE UYUM SÜRECİNDE TÜRKİYE’NİN EĞİTİM POLİTİKASI

Yıl 2019, Cilt: 29 Sayı: 2, 259 - 276, 30.08.2019
https://doi.org/10.18069/firatsbed.555645

Öz

Bu çalışmada
Avrupa Birliği’ne aday ülke konumunda olan Türkiye’nin eğitim politikasının
birlik ülkelerinin politikaları ile uyumlu hale getirmek için başta yaşam boyu
eğitim olmak üzere yaptığı uygulamalar incelenecektir.



20.yüzyılda
ortaya çıkan, Türkiye’de 2000’li yıllardan itibaren ilgi görmeye başlayan ve
kamu yönetiminin temel unsurlarından olan kamu politikaları, 1980’lerden
itibaren kamu yönetimindeki geleneksel yönetim anlayışının yerini yeni kamu
yönetiminin alması ile birlikte yaşanan değişim sürecinden etkilenmiştir. Türk
kamu kesimi içinde, eğitim hem istihdam yaratma gücü hem de ilgili olduğu
kesimler bakımından diğer sektörlerden geniş ve uzun süreli etkisi olan bir
hizmet alanıdır. Türkiye’nin eğitim politikaları ve bu politikalar
doğrultusunda uygulanan eğitim sistemin günümüz gereksinimlerine yanıt vermede
yetersiz kaldığı görülmektedir. Bu nedenle toplumsal dinamizmin sürdürülmesi
giderek zorlaşmaktadır. Türkiye’nin ulusal eğitim politikasındaki eğitime
erişimin belli kesimlerin için halen daha sorun olması, mesleki eğitim
konusunda yaşanan sorunlar, eğitimin vermiş olduğu yeteneklerin günümüz
gereksinimleri karşısında yetersiz kalması, eğitim için yeteri kadar kamusal
kaynakların ayrılmaması, eğitim hakkı ve sosyal devlet anlayışının bir kenara
bırakılarak özelleştirme yoluna gidilmesi vb. nedenlerden dolayı nitelikli
insan gücünün yetiştirilememesi ile karşı karşıya kalınmıştır. Türkiye’nin
eğitim politikalarında son yirmi yıldır devam eden bir dönüşüm yaşanmaktadır. Türkiye’nin
eğitim politikasındaki sorunlar nedeniyle ilk dönüşümler 1990’lı yıllarda Dünya
Bankası’nın talepleri doğrultusunda oluşurken, 2000’li yıllardan itibaren
dönüşümün temel ekseninde Avrupa Birliği olmuştur. 



Çalışmanın
amacı Türkiye’nin ulusal eğitim politikasını ve sorunlarını ortaya koyarak,
Avrupa Birliği üyelik sürecinde politikalardaki değişimleri açıklamak ve
küresel eğitim standartlarına ulaşmak için yapılması gerekenleri açıklamaktır.



 Çalışmada, Türkiye’nin eğitim politikasındaki sorunları
ortaya koyarak, Avrupa Birliği’ne uyum sürecindeki değişimleri ile küresel
eğitim standartları için yapılması gerekenleri birlikte ele alınmıştır. 

Kaynakça

  • Âdem, M.,(1986) "Milli Politikası Nasıl ve Kimlerce Oluşturulmaktadır?" Eğitim ve Bilim, Sayı: 62, Ankara: TED, s. 4-6
  • Akdoğan, A. A. (2011). "Türkiye'de Kamu Politikası Disiplininin Tarihsel İzleri". iç. F. Kartal. Türkiye'de Kamu Yönetimi ve Kamu Politikaları. TODAİE: 75-99
  • Anderson,J.E. Public Policymaking – An Introduction, Houghton Mifflin Company, Boston, 1994, s. 5
  • Belyaeva, N. (2012). "Analysts: 'Consultants' or 'Independent Policy Actors'", Politicka Misao, 48(5): 125-140
  • Bursalıoğlu, Z. (1987) . Okul Yönetim inde Yeni Yapı ve Davranış. Yedinci bası. AÜ. EBF Yayım, 1987, s. 100
  • Çakır, E. (2010), Avrupa Birliği’nin Eğitim Politikası Ve Tam Üyelik Müzakereleri Çerçevesinde Türkiye’nin Uyumu, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Uluslararası İlişkiler Anabilim Dalı, Yüksek lisans Tezi, Kocaleli,2010
  • Çevik, H.H. “Modern Devlette Kamu Politikası Oluşturma: Kavramlar, Aktörler, Karar Verme, Kamu Politikası Süreci ve Türkiye Analizi”, Asım Balcı (ed.) Kamu Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar (içinde), Seçkin Yayınları, Ankara, 2003, s.141-142.)
  • Dye, T (1981) Understanding Public Policy. Fourth ed.Prentice Hall: Englewood Cliffs, NJ.
  • Demirel , Ö. ve Kaya, Z. Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Ankara: Pegama Yayıncılık, 2002 s
  • EUROPA, (2010 ). The history of the European Union. Web: http://europa.eu/abouteu/eu- history/index_en.htm. 18 Eylül 2018 tarihinde alınmıştır
  • Eurydice, (2010a). Focus on higher education in Europe 2010: The impact of the Bologna process. Web: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents /thematic_reports/122EN.pdf. 18 Eylül 2018 tarihinde alınmıştır.
  • Fidan N., Okulda Öğrenme ve Öğretme, Ankara: Alkım yay., 1985, s. 4
  • Gedikoğlu T. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, Haziran 2005, ss. 66-80.
  • Günlü, R. (2009). Yetişkinlerde Meslek Eğitimi. A. Yıldız ve M. Uysal. (Derleyenler): Yetişkin Eğitimi (s. 339-352). İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Gültekin, M. Ve Anagün, Ş.S. (2006). Avrupa Birliği’nin eğitimde kaliteyi belirleyici alan ve göstergeleri açısından Türk eğitim sisteminin durumu. Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 145-170
  • OECD Raporu, 1990. s, 63.
  • Sağlam ,M., Özüdoğru,F.ve Çıray F.(2011), “Avrupa Birliği Eğitim Politikaları Ve Türk Eğitim Sistemi’ne Etkileri”, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. Aralık 2011, C. VIII, S. I, s. 87-109.
  • Şadioğlu, N.Ç. Avrupa Birliği Müzakere Sürecinde Türk Eğitim Ve Kültür Sisteminin Literatür Açısından Değerlendirilmesi , Akademik Bakış Dergisi, Sayı:37 ,Temmuz – Ağustos 2013, Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi , S.1-20
  • Şahin, Ç. ve Sever, R. (2005). Hayat Bilgisi dersi genel amaçlarının Avrupa Birliği e ğitim politikalarına uyum düzeyi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 65-85.
  • Tyler, R. W., Eğitimde Program Geliştirme, çev. Selahattin Ertürk, İstanbul: Yelkentepe Yayınları, 1988, s. 11. 2http://www.ubak.gov.tr/, 15/09/2018
  • Yıldız, M., Sobacı, M. Z. (2013). "Kamu Politikası ve Kamu Politikası Analizi", iç. Yıldız, M. (ed) ve Sobacı, M. z. (ed). Kamu Politikası: Kuram ve Uygulama. Ankara: Adres Yayınları: 16-42
  • Yıldız, M. (2011). "Kamu Politikası", Türkiye Bilimler Akademisi Açık Ders Malzemeleri, Erişim Tarihi: 29.10.2013, http://www.acikders.org.tr/course/view.php?id=66
  • YÖK (Yüksek Öğretim Kurulu) (2011). Web: http://bologna.yok.gov.tr/index.php.
  • 2017-2018 Eğitim –Öğretim Yılı Sonunda Eğitimin Durumu Raporu, Eğitim Sen ,7 Haziran 2018 Ankara, http://egitimsen.org.tr/2017-2018-egitim-ogretim-yili-sonunda-egitimin-durumu-raporunu-acikladik/ Erişim Tarihi : 15/08/2018
  • Türkiye–Ülke Notları–Bir Bakışta Eğitim 2017: OECD Göstergeleri, Erişim Tarihi: 15/08/2018, http://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/EAG2017CN-Turkey-Turkish.pdf erişim tarihi: 15/08/2018
  • MEB 2017 İDARE FAALİYET RAPORU ttps://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_02/28093718_Faaliyet_Raporu_yayYn_28022018_1707.pdf erişim tarihi: 15/08/2018
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm İktisadi ve İdari Bilimler
Yazarlar

Murat Aygen

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2019
Gönderilme Tarihi 18 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 29 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aygen, M. (2019). DEVLET EYLEMİ OLARAK KAMU POLİTİKALARI: AVRUPA BİRLİĞİNE UYUM SÜRECİNDE TÜRKİYE’NİN EĞİTİM POLİTİKASI. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29(2), 259-276. https://doi.org/10.18069/firatsbed.555645