BibTex RIS Cite

A Look at Parmenides’ Statement “Thinking and Being are the Same” from Heidegger’s Point of View

Year 2011, Issue: 11, 137 - 154, 01.04.2011

Abstract

In this study, it will be examined how Parmenides’ known statement (Thinking and being are the same) had been treated by traditional metaphysics and Heidegger’s reflections on this statement. In this context, both philosophers’ understanding on being will be considered by reference to their views on the relation between logos and physis. Furthermore, it will be tried to set forth how Heidegger has understood the problem of being through the Pre-Socratic philosophers and it will also be mentioned that this form of the original understanding on being forms the main point of his criticism on Western metaphysics

References

  • ANLI, Ömer F. “Parmenides Düşüncesi Bağlamında Heidegger’in ‘Noein’ Kavramı Yorumunun İncelenmesi”, Kaygı, Sayı.9, 2009. ss.85-97.
  • CAPELLE, Wilhelm. Sokrates’ten Önce Felsefe, cilt:1, çev: Oğuz Özügül, İstanbul: Kabalcı, 1968.
  • ÇAKMAK, Cengiz. Fragmanlar Herakleitos, İstanbul: Kabalcı, 2005.
  • ÇÜÇEN, A. Kadir. Heidegger’de Varlık ve Zaman, Bursa: Asa, 2003.
  • GÖKBERK, Macit. Felsefe Tarihi, İstanbul: Remzi, 2004.
  • GUIGNON, Charles. “Being as Appearing: Retrieving the Greek Experience of Phusis”, A Companion to Heidegger’s Introduction to Metaphysics, ed.Richard Polt, Gregory Fried, Yale University Press, 2001. pp: 34-56.
  • HEIDEGGER, Martin. Nedir Bu Felsefe, çev: Dürrin Tunç, İstanbul: Logos, 1990.
  • HEIDEGGER, Martin. Özdeşlik ve Ayrım, çev: Necati Aça, Ankara: Bilim ve Sanat,1997.
  • HEIDEGGER, Martin. Introduction to Metaphysics, Translated by Gregory Fried and Richard Polt, New Haven&London, Yale University Press, 2000.
  • HEIDEGGER, Martin. Zaman ve Varlık Üzerine, çev: Deniz Kanıt, Ankara: A Yayınları, 2001.
  • HEIDEGGER, Martin. Metafizik Nedir?, çev: M. Şevket İpşiroğlu, Suut Kemal Yetkin, İstanbul: Kaknüs,2003.
  • HEIDEGGER, Martin. Varlık ve Zaman, çev: Kaan H. Ökten, İstanbul: Agora, 2008.
  • HEIDEGGER, Martin. Düşüncenin Çağırdığı, çev. ve haz. Ahmet Aydoğan, İstanbul: Say, 2008.
  • HEIDEGGER, Martin. Düşünmek Ne Demektir?, çev. Rıdvan Şentürk, İstanbul: Paradigma, 2009.
  • KRANZ, Walther. Antik Felsefe, çev: Suad Y. Baydur, İstanbul: Sosyal, 1994.
  • KÜÇÜKALP, Kasım. Batı Metafiziğinin Dekonstrüksiyonu: Heidegger ve Derrida, Bursa: Sentez, 2008.
  • SCHOENBOHM, Susan, “Heidegger’s Interpretation of Phusis in Introduction to Metaphysics”, A Companion to Heidegger’s Introduction to Metaphysics, ed.Richard Polt, Gregory Fried, Yale University Press, 2001. pp: 143-160.
  • TUĞCU, Tuncer. Felsefe Tarihi, cilt:1, İstanbul: Sorun, 1985.

PARMENİDES’İN ‘DÜŞÜNME VE VARLIK AYNI ŞEYDİR’ YARGISINA HEIDEGGER’İN YORUMU AÇISINDAN BİR BAKIŞ

Year 2011, Issue: 11, 137 - 154, 01.04.2011

Abstract

Bu çalışmada Parmenides’in “düşünme ile varlık aynı şeydir” olarak ifade edilen yargısının geleneksel metafizik tarafından nasıl ele alındığı üzerinde durulacak ve Heidegger’in bu yargıya ilişkin düşüncelerine yer verilecektir. Bu bağlamda her iki düşünürün varlık anlayışları, logos-physis ilişkisine değinilerek ele alınacaktır. Ayrıca, Heidegger’in varlığın anlamı problemini Sokrates öncesi filozoflar aracılığıyla nasıl anladığı ortaya koyulmaya çalışılacak ve bu kökensel anlaşılma biçiminin onun batı metafiziğine yönelik eleştirilerinde temel noktayı oluşturduğundan söz edilecektir

References

  • ANLI, Ömer F. “Parmenides Düşüncesi Bağlamında Heidegger’in ‘Noein’ Kavramı Yorumunun İncelenmesi”, Kaygı, Sayı.9, 2009. ss.85-97.
  • CAPELLE, Wilhelm. Sokrates’ten Önce Felsefe, cilt:1, çev: Oğuz Özügül, İstanbul: Kabalcı, 1968.
  • ÇAKMAK, Cengiz. Fragmanlar Herakleitos, İstanbul: Kabalcı, 2005.
  • ÇÜÇEN, A. Kadir. Heidegger’de Varlık ve Zaman, Bursa: Asa, 2003.
  • GÖKBERK, Macit. Felsefe Tarihi, İstanbul: Remzi, 2004.
  • GUIGNON, Charles. “Being as Appearing: Retrieving the Greek Experience of Phusis”, A Companion to Heidegger’s Introduction to Metaphysics, ed.Richard Polt, Gregory Fried, Yale University Press, 2001. pp: 34-56.
  • HEIDEGGER, Martin. Nedir Bu Felsefe, çev: Dürrin Tunç, İstanbul: Logos, 1990.
  • HEIDEGGER, Martin. Özdeşlik ve Ayrım, çev: Necati Aça, Ankara: Bilim ve Sanat,1997.
  • HEIDEGGER, Martin. Introduction to Metaphysics, Translated by Gregory Fried and Richard Polt, New Haven&London, Yale University Press, 2000.
  • HEIDEGGER, Martin. Zaman ve Varlık Üzerine, çev: Deniz Kanıt, Ankara: A Yayınları, 2001.
  • HEIDEGGER, Martin. Metafizik Nedir?, çev: M. Şevket İpşiroğlu, Suut Kemal Yetkin, İstanbul: Kaknüs,2003.
  • HEIDEGGER, Martin. Varlık ve Zaman, çev: Kaan H. Ökten, İstanbul: Agora, 2008.
  • HEIDEGGER, Martin. Düşüncenin Çağırdığı, çev. ve haz. Ahmet Aydoğan, İstanbul: Say, 2008.
  • HEIDEGGER, Martin. Düşünmek Ne Demektir?, çev. Rıdvan Şentürk, İstanbul: Paradigma, 2009.
  • KRANZ, Walther. Antik Felsefe, çev: Suad Y. Baydur, İstanbul: Sosyal, 1994.
  • KÜÇÜKALP, Kasım. Batı Metafiziğinin Dekonstrüksiyonu: Heidegger ve Derrida, Bursa: Sentez, 2008.
  • SCHOENBOHM, Susan, “Heidegger’s Interpretation of Phusis in Introduction to Metaphysics”, A Companion to Heidegger’s Introduction to Metaphysics, ed.Richard Polt, Gregory Fried, Yale University Press, 2001. pp: 143-160.
  • TUĞCU, Tuncer. Felsefe Tarihi, cilt:1, İstanbul: Sorun, 1985.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Banu Alan Sümer This is me

Publication Date April 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Issue: 11

Cite

Chicago Sümer, Banu Alan. “PARMENİDES’İN ‘DÜŞÜNME VE VARLIK AYNI ŞEYDİR’ YARGISINA HEIDEGGER’İN YORUMU AÇISINDAN BİR BAKIŞ”. FLSF Felsefe Ve Sosyal Bilimler Dergisi, no. 11 (April 2011): 137-54.

Starting from 2024, our journal will be published in 3 issues as two regular and one special issues. These issues will be published In May (regular issue), September (special issue) and December (regular issue).

Acceptance of articles for our special issue and our regular issue in December will begin on March 15.

Only articles within the scope of the file will be included in our special issue. 

Thank you for your attention.