Arthur Danto, as an art critic and philosopher, gave the notion of ‘artworld’ a philosophical definition and presented a cultural approach about the nature of art and artistic activity in the 1960s. After that, the ‘artworld’ is defined by George Dickie as an institution that refers to a social practice. Within this framework, Dickie formulated an institutional theory of art that can explain also the contemporary works of art. According to the institutional theory, an object can only become art in the context of the institution known as ‘artworld’. So these approaches and institutional theories of art that have shaped and have been shaped by the contemporary art will be scrutinized
Bir sanat eleştirmeni ve filozof olan Arthur Danto, 1960’larda ‘sanat dünyası’ nosyonuna felsefi bir tanım kazandırmış ve sanatın doğasına ilişkin kültürel bir yaklaşım geliştirmiştir. Sonrasında ‘sanat dünyası’, George Dickie tarafından sosyal bir pratiğe gönderme yapan bir kurum olarak tanımlanmıştır. Bu çerçevede Dickie’nin formüle ettiği kurumsal sanat kuramı, çağdaş sanat yapıtlarına da açıklama getirebilmektedir. Kurumsal sanat kuramına göre, bir nesne ancak ve ancak ‘sanat dünyası’ olarak adlandırılan bir kurum bağlamında bir sanat yapıtı olarak ortaya konabilmektedir. Bu doğrultuda, hem çağdaş sanat tarafından etkilenen hem de çağdaş sanatı şekillendiren kurumsal kuram ve yaklaşımlar irdelenecektir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 18 |
Starting from 2024, our journal will be published in 3 issues as two regular and one special issues. These issues will be published In May (regular issue), September (special issue) and December (regular issue).
Acceptance of articles for our special issue and our regular issue in December will begin on March 15.
Only articles within the scope of the file will be included in our special issue.
Thank you for your attention.