Frankfurt Okulu’yla özdeşleşen Eleştirel Teori’nin, sosyal bilimlerin gelişimi için yeni ufuklar açtığı kuşku taşımaz. Pozitivizm karşıtı tutumları, topluma yönelik bilgisel bir çabanın bilim olma koşullarına odaklıdır. Ancak Marksist sınırlarla belirlenmiş bu koşullar, önemli bir soruna da işaret eder. Eleştirel bir sosyal bilim, nasıl bir epistemolojiye dayanmalıdır? Eleştirel bir unsur olarak “refleksiyonun” epistemolojik önemine vurgu yapan bu çalışma, ilkin Eleştirel Teori’nin refleksiyonu ele alma biçimini incelemektedir. Refleksiyonu, Marksist sınırların ötesine taşıyarak, eleştirel bir sosyal bilimin epistemolojisini temellendiren Habermas’tır. Çünkü Habermas, “dil”, “eylem” ve “bilgi” arasında ilişki kurarak, eleştirinin hermeneutik ve psikanalitik boyutlarını temellendirir. Bu nedenle, bu çalışma, “bilgi”, “ilgi”, “özgürleşim”, “ideoloji eleştirisi” ve “iletişimsel eylem” gibi kavramlar arasındaki ilişkiyi inceleyerek, bir sosyal bilimin eleştirel olma koşullarına ışık tutmayı amaçlamaktadır.
There is no doubt that Critical Theory, which is identified with the
Frankfurt School, opens up new horizons for the development of social sciences.
The attitude of Critical Theory against positivism is focused on the conditions of
that how does an epistemological effort towards society become a science.
However, these conditions, which were determined by Marxist boundaries,
indicate to an important problem. What kind of epistemology does a critical
social science has? Emphasizing the epistemological importance of the
reflection that is a critical element, this study firstly examines that how thinkers
who belongs to Critical Theory handles the reflection. It is Habermas, whose
takes the reflection beyond the Marxist boundaries and grounds the
epistemology of critical social science in this way. Because, by establishing a
relationship between "language", "action" and "knowledge", Habermas founds
the hermeneutical and psychoanalytic dimensions of critique. Therefore, this
study aims to shed light on the epistemological conditions of critical social
science by examining the relationship between concepts such as “knowledge”,
“interest”, “emancipation”, “critique of ideology”, and “communicative action”
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Philosophy |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2019 |
Submission Date | August 6, 2019 |
Acceptance Date | December 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 28 |
Starting from 2024, our journal will be published in 3 issues as two regular and one special issues. These issues will be published In May (regular issue), September (special issue) and December (regular issue).
Acceptance of articles for our special issue and our regular issue in December will begin on March 15.
Only articles within the scope of the file will be included in our special issue.
Thank you for your attention.