Research Article
BibTex RIS Cite

MÜLKİYET VE ÖZGÜRLÜĞE DAİR İKİ GÖRÜŞ: ROUSSEAU VE HEGEL

Year 2021, Issue: 31, 193 - 210, 12.05.2021

Abstract

Bu makalede öncelikle Rousseau ve Hegel’in mülkiyet ve özgürlük arasındaki ilişkiyi nasıl konumlandırdıkları ortaya konulmuş, daha sonra bu görüşler benzerlik ve farklılıklarıyla ele alınarak tartışılmıştır. Her iki filozof da özgürlüğü ‘isteklerin gerçekleştirilmesi’ olarak tanımlamasına rağmen, bu isteğin gerçekleştirilme koşullarına ilişkin farklı görüşler sunmuşlardır. Rousseau, özgürlüğü doğal bir hak olarak görmüş ve doğal bir hak olmayan, aynı zamanda insanın doğal hakkını da elinden alan mülkiyeti yozlaşmanın bir nedeni olarak tasarlamıştır. Öte yandan Hegel ise özgürlüğü insanlık tarihinin ulaşması gereken bir amaç olarak görmüş, mülkiyeti ise en temel hak ve özgürlüğün gerçekleşmesinin ön koşulu olarak tasarlamıştır. Bu ayrımların yanı sıra her iki filozof da benzer bağlamda mülkiyeti toplumsallığın bir parçası olarak yorumlamış ve mülkiyet fikrine yönelik olumlu ve olumsuz tavırlarını toplum anlayışlarıyla paralel tutmuşlardır.

References

  • Akdemir, Ferhat, (2010), “Aydınlanma ve Modernitenin Romantik Eleştirmeni: Jean-Jacques Rousseau”, Ekev Akademi Dergisi, S.44, s.61-72.
  • Aydın, Hasan, (2007), “Fransız Devrimine Uzanan Yolda Jean-Jacques Rousseau”, Muhafazakâr Düşünce Dergisi, S.11, s.143-156.
  • Bayar Bravo, Işıl, (2006), “Hegel ve Liberalizm”, FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi), S.2, s.111-121.
  • Bravo, Hamdi, (2006), “Yöneten ve Yönetilen İlişkisi/Çelişkisi”, FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi), S.2, s.123-143.
  • Bravo, Hamdi, (2007), “Hegel’de Devlet ve Özgürlük İlişkisi”, FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi), S.3, s.125-144.
  • Bravo, Hamdi, (2007), “Locke’ta ve Hegel’de Mülkiyet Kavramı”, HFSA Dergisi, S.16, s.169-179.
  • Bumin, Tülin, (2020), Hegel: Bilinç Problemi, Köle-Efendi Diyalektiği, Praksis Felsefesi, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Cohen, Martin, (2020), Platon’dan Mao’ya Siyaset Felsefesi, (Çev. Hamdi Bravo), Ankara: Fol Kitap.
  • Dungan, Samuel, (2017), “Hegel on Private Property: A Contextual Reading”, The Southern Journal of Philosophy, Wiley-Blackwell, Vol.55 No.3, s.263-284.
  • Dyke, Charles, (1969), “Collective Decision Making in Rousseau, Kant, Hegel, and Mill”, Ethics, The University of Chicago Press, Vol.80 No.1, s.21-37.
  • Franco, Paul, (1197), “Hegel and Liberalism”, The Review of Politics, Cambridge University Press, Vol.59 No 4, s.831-860.
  • Hegel, G.W.F., (2013), Tüze Felsefesi, (Çev. Aziz Yardımlı), İstanbul: İdea Yayınevi.
  • Hegel, G.W.F., (2014), Tarihte Akıl, (Çev. Önay Sözer), İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.
  • Hegel, G.W.F., (2019), Tinin Görüngübilimi, (Çev. Aziz Yardımlı), İstanbul: İdea Yayınevi.
  • Kojeve, Alexandre, (2015), Hegel Felsefesine Giriş, (Çev. Selahattin Hilav), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Ripstein, Arthur, (1994), “Universal and General Wills: Hegel and Rousseau”, Political Theory, Sage Publications, Vol.22 No.3, s.444-467.
  • Rousseau, Jean-Jacques, (2009), Bilimler ve Sanatlar Üstüne Söylev, (Çev. İsmail Yerguz), İstanbul: Say Yayınları.
  • Rousseau, Jean-Jacques, (2013), İnsanlar Arasındaki Eşitsizliğin Kaynağı, (Çev. Rasih Nuri İleri), İstanbul: Say Yayınları.
  • Rousseau, Jean-Jacques, (2014), Toplum Sözleşmesi, (Çev. Vedat Günyol), İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Rousseau, Jean-Jacques, (2019), Emile, (Çev. Yaşar Avunç), İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Turner, Frank M., (2019), Rousseau’dan Nietzsche’ye Avrupa Düşünce Tarihi, (Çev. Soner Soysal), İstanbul: Epsilon Yayınevi.

TWO CONCEPTS ON PROPERTY AND FREEDOM: ROUSSEAU AND HEGEL

Year 2021, Issue: 31, 193 - 210, 12.05.2021

Abstract

This article primarily tries to reveal how Rousseau and Hegel established the relationship between the concepts of property and freedom, and then discussed these views according to their similarities and differences. Although both philosophers defined freedom as "the realization of will", they put forth different views about the conditions for realizing the will. Rousseau, who evaluated the freedom as a natural right, also supposed the property as an unnatural (social) right and as the cause of corruption which deprives humanity from their natural rights. However, Hegel conversely evaluated freedom as an aim that should be achieved by the history of humanity, and designed the property as a precondition for the realization of the fundamental rights and freedoms. In addition to these distinctions, both philosophers similarly interpreted property as an important element of community and kept their positive and negative attitudes towards the idea of property parallel with their understandings on society.

References

  • Akdemir, Ferhat, (2010), “Aydınlanma ve Modernitenin Romantik Eleştirmeni: Jean-Jacques Rousseau”, Ekev Akademi Dergisi, S.44, s.61-72.
  • Aydın, Hasan, (2007), “Fransız Devrimine Uzanan Yolda Jean-Jacques Rousseau”, Muhafazakâr Düşünce Dergisi, S.11, s.143-156.
  • Bayar Bravo, Işıl, (2006), “Hegel ve Liberalizm”, FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi), S.2, s.111-121.
  • Bravo, Hamdi, (2006), “Yöneten ve Yönetilen İlişkisi/Çelişkisi”, FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi), S.2, s.123-143.
  • Bravo, Hamdi, (2007), “Hegel’de Devlet ve Özgürlük İlişkisi”, FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi), S.3, s.125-144.
  • Bravo, Hamdi, (2007), “Locke’ta ve Hegel’de Mülkiyet Kavramı”, HFSA Dergisi, S.16, s.169-179.
  • Bumin, Tülin, (2020), Hegel: Bilinç Problemi, Köle-Efendi Diyalektiği, Praksis Felsefesi, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Cohen, Martin, (2020), Platon’dan Mao’ya Siyaset Felsefesi, (Çev. Hamdi Bravo), Ankara: Fol Kitap.
  • Dungan, Samuel, (2017), “Hegel on Private Property: A Contextual Reading”, The Southern Journal of Philosophy, Wiley-Blackwell, Vol.55 No.3, s.263-284.
  • Dyke, Charles, (1969), “Collective Decision Making in Rousseau, Kant, Hegel, and Mill”, Ethics, The University of Chicago Press, Vol.80 No.1, s.21-37.
  • Franco, Paul, (1197), “Hegel and Liberalism”, The Review of Politics, Cambridge University Press, Vol.59 No 4, s.831-860.
  • Hegel, G.W.F., (2013), Tüze Felsefesi, (Çev. Aziz Yardımlı), İstanbul: İdea Yayınevi.
  • Hegel, G.W.F., (2014), Tarihte Akıl, (Çev. Önay Sözer), İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.
  • Hegel, G.W.F., (2019), Tinin Görüngübilimi, (Çev. Aziz Yardımlı), İstanbul: İdea Yayınevi.
  • Kojeve, Alexandre, (2015), Hegel Felsefesine Giriş, (Çev. Selahattin Hilav), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Ripstein, Arthur, (1994), “Universal and General Wills: Hegel and Rousseau”, Political Theory, Sage Publications, Vol.22 No.3, s.444-467.
  • Rousseau, Jean-Jacques, (2009), Bilimler ve Sanatlar Üstüne Söylev, (Çev. İsmail Yerguz), İstanbul: Say Yayınları.
  • Rousseau, Jean-Jacques, (2013), İnsanlar Arasındaki Eşitsizliğin Kaynağı, (Çev. Rasih Nuri İleri), İstanbul: Say Yayınları.
  • Rousseau, Jean-Jacques, (2014), Toplum Sözleşmesi, (Çev. Vedat Günyol), İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Rousseau, Jean-Jacques, (2019), Emile, (Çev. Yaşar Avunç), İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Turner, Frank M., (2019), Rousseau’dan Nietzsche’ye Avrupa Düşünce Tarihi, (Çev. Soner Soysal), İstanbul: Epsilon Yayınevi.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Philosophy
Journal Section Research Article
Authors

Melek Candan Öztürk

Publication Date May 12, 2021
Submission Date February 23, 2021
Acceptance Date April 8, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 31

Cite

Chicago Öztürk, Melek Candan. “MÜLKİYET VE ÖZGÜRLÜĞE DAİR İKİ GÖRÜŞ: ROUSSEAU VE HEGEL”. FLSF Felsefe Ve Sosyal Bilimler Dergisi, no. 31 (May 2021): 193-210.

Starting from 2024, our journal will be published in 3 issues as two regular and one special issues. These issues will be published In May (regular issue), September (special issue) and December (regular issue).

Acceptance of articles for our special issue and our regular issue in December will begin on March 15.

Only articles within the scope of the file will be included in our special issue. 

Thank you for your attention.