In this study, the idea of Walter Benjamin's experience (Erfahrung) will be reflected in the context of “reconsidering his era” as a Hegelian theme. When Benjamin's notion is pursued as a whole, it can be traced that he avoids settling on the idea of a fixed and essentialist experience, especially in his interpretations of the theory of art with his views on technique, but instead adopts a dialectical reading open to the transformations of the era. In this text, a test of the doubleness that is thought to exist in Benjamin's transformation in the view of early experience is carried out; it is claimed that his approach to problems is an effort of analysis that require continuity intertwined with rupture, rather than continuity or rupture. In his transitional reading which includes objective transformations with a dialectical move in the outer world, Benjamin appears as “the child of his age” in this sense. With the presupposition that the critique of the past with a consciousness of the here and now is the hallmark of the intellectual attitude, It will be argued that the Benjaminian intellectual consciousness is motivated by an “exile” and “amateur” attitude as in Said’s depiction of “intellectual”. Accordingly, it is believed that Said's “intellectual” will offer a context to the Benjaminian contradictory and fragmentary reading.
Bu çalışmada Walter Benjamin’in deneyim (Erfahrung) düşüncesi, Hegelci bir tema olarak, “çağını yeniden düşünmek” bağlamında yansıtılacaktır. Benjamin’in düşüncesi bir bütün olarak takip edildiğinde, özellikle tekniğe dair görüşleriyle sanat kuramına ilişkin yorumlarında sabit ve özcü bir deneyim fikrine yerleşmekten kaçındığı, bunun yerine çağın dönüşümlerine açık bir diyalektik okuma benimsediği izlenebilir. Bu metinde Benjamin’in erken dönem deneyim görüşündeki dönüşümde var olduğu düşünülen çift anlamlılığın sınaması yapılmakta; sorunlara yaklaşımının süreklilik ya da kopuş olmaktan ziyade hem süreklilik hem kopuş şeklinde iç içelik arz eden bir çözümleme çabası olduğu savlanmaktadır. Dış dünyadaki nesnel dönüşümleri diyalektik bir hamleyle içeren geçişli okumasında Benjamin, bu anlamda “çağının çocuğu” olarak görünmektedir. Geçmişin şimdi ve buradalığa dair bir bilinçle eleştirisinin entelektüel tavrın ayırıcı vasfı olduğu ön-varsayımıyla, Benjaminci entelektüel bilincin Edward Said’in “entelektüel” tasvirindeki gibi “sürgün” ve “amatör” bir tavırla motive olduğu iddia edilecektir. Bu doğrultuda Said’in “entelektüel”inin, Benjaminci çelişik ve fragmantal okumaya bir bağlam sunacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Philosophy |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 21, 2022 |
Submission Date | January 31, 2022 |
Acceptance Date | April 2, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 33 |
Starting from 2024, our journal will be published in 3 issues as two regular and one special issues. These issues will be published In May (regular issue), September (special issue) and December (regular issue).
Acceptance of articles for our special issue and our regular issue in December will begin on March 15.
Only articles within the scope of the file will be included in our special issue.
Thank you for your attention.