Research Article
BibTex RIS Cite

Proje, Tez ve Araştırma Makalelerinin Kavramsal ve Kuramsal Çerçevesi Nasıl Yapılandırılmalı?

Year 2021, Volume: 4 Issue: 3, 203 - 216, 29.09.2021

Abstract

Birçok araştırmacının büyük zaman harcayarak ve emek vererek çalışmalar yürüttükleri, bunları yayına dönüştürmek için ulusal veya uluslararası çeşitli Q1-Q4 dergilerine gönderdikleri ve bu dergilerden bazen ağır eleştiriler ve bazen de kısa sürede ret aldıkları bilinmektedir. Bunun sonucunda bazı araştırmacıların bilinçli veya bilinçsiz olarak kendilerine haksızlık yapıldığını düşündükleri veya makalelerinde var olan eksiklikleri göz ardı ederek suçlama kültürü ile savunmaya geçtikleri görülmektedir. Ret alma gerekçelerinin genel olarak “makalenin kuramsal çerçevesi” ve “kavramsal çerçevesi” henüz oluşturulamamış veya “kuramsal çerçeveye dayalı olarak mevcut alanyazına yapacağı katkı ortaya konulamamıştır” şeklinde olduğu görülmektedir. Bu durumun bazı araştırmacılarda akademik çalışmalara karşı motivasyon düşüklüğüne neden olduğu bilinmektedir. Bu çalışmanın amacı, etki faktörü yüksek olan uluslararası dergilerde yayın yapma sürecinde kritik öneme sahip olan, ret alma nedenleri arasında en çok vurgu yapılan ve karıştırılan kuramsal ve kavramsal çerçeve kavramlarını tanımlayıp, bu kavramların yürütülen çalışmalara nasıl yansıtılması gerektiği hususlarını ilgili literatüre dayalı olarak irdelemektir. Bu bağlamda, kuramsal ve kavramsal çerçeve ile ilgili temel eserler irdelenmiş ve araştırmacıların bu yapıları oluşturma sürecinde dikkat etmeleri gereken hususlar şekil ve tablolarla desteklenerek ayrıntılı olarak sunulmuştur. Kuramsal ve kavramsal çerçevenin yapılandırılma biçimleri ile Q1-Q4 dergilerinde yayın yapma ilişkileri örnek makale konuları ve bu konuları araştırma biçimleri ile birlikte tartışılmıştır. Kavramsal ve kurumsal çerçeve kavramlarını teorik olarak anlamadan ve bu kavramları sunulacak proje veya yayınlara beklenildiği yapıda yansıtmadan eserlerinin kabul edilme olasılığının çok düşük olacağı sonucuna varılmıştır.

References

  • Adom, D., Hussein, E. K., & Agyem, J. A. (2018). Theoretical and conceptual framework: Mandatory ingredients of a quality research. International Journal of Scientific Research, 7(1), 438 -441.
  • Akçigit, U. ve Tok, E.Ö (2020). Türkiye bilim raporu. Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları. TÜBA Raporu No:43, s.49.
  • Aparicio, M., Bacao, F., & Oliveira, T. (2016). An e-learning theoretical framework. Educational Technology & Society, 19 (1), 292–307.
  • Ayas, A. (2018). Kavram öğretimi. İçinde Kuramdan uygulamaya fen öğretimi (Ed. S. Çepni). PegemA .
  • Balcı, S. ve ahi, B. (2017). Nitel Araştırmalarda Etik. Anı Yayıncılık.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Çepni, S. (2018). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. 8. baskı. Celepler.
  • Çepni, S. (2021). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. 9. baskı. Celepler.
  • Cohen Miller, A. S. & Pate, E. (2019). A model for developing interdisciplinary research The Qualitative Researcher, 24, 1211-1226.
  • Frodeman, R. (2010). The oxford handbook of interdisciplinarity. Oxford University.
  • Denzin, N. K. (2006). Analytic autoethnography, or déjà vu all over again. Journal of Contemporary Ethnography, 35(4), 419-428.
  • Dickson, A., Hussein, K. H., Agyem. J. A. (2018). Theoretical and conceptual framework: Mandatory ingredients of a quality research. International Journal of Scientific Research 7(1). 438-441.
  • Ellis, C., Adams, T. E., & Bochner, A. P. (2011). Autoethnography: An overview. Historical Social Research, 36 (4), 273-290.
  • Erdoğan, İ. (2001). Sosyal bilimlerde pozitivist-ampirik akademik araştırmaların, tasarım ve yöntem sorunları. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 12(2), 119-134.
  • Fuller, Frances F, Pilgrim, Geneva H, Freeland, Alma M. (1967). Mental Health and Teacher Education, Taylor, BL Intensive Individualization of Teacher Preparation46th Yearbook of the Association for Student Teaching,. C. Brown151187
  • Grünkorn, J., Upmeier zu Belzen, A., & Krüger, D. (2014). Assessing students' understandings of biological models and their use in science to evaluate a theoretical framework. International Journal of Science Education. 10.1080/09500693.2013.873155.
  • Hughes, S., Davis, T. E., & Imenda S. N. (2019). Demystifying theoretical and conceptual frameworks: A guide for students and advisors of educational research. Journal of the Social Sciences, 58(1-3). 24-35.
  • Imenda, S. (2014). Is there a conceptual difference between theoretical and conceptual frameworks? Journal of Social Sciences, 38(2), 185-195.
  • Jabareen, Y. (2009). Building conceptual framework: philosophy, definitions, and procedure. International Journal of Qualitative Methods 8(4).
  • Kartari, A. (2017). Nitel düşünce ve etnografi: Etnografik yönteme düşünsel bir yaklaşım. Moment Dergi, 4(1), 207-220.
  • Kivunja, C. (2018). Distinguishing between theory, theoretical framework, and conceptual framework: A systematic review of lessons from the field. International Journal of Higher Education. 7(6), 44-53.
  • Kuhn, T.S. (1991). Bilimsel devrimlerin yapısı (Çeviri, N. Kuyaş), Alan Yayıncılık, İstanbul.
  • Lederman, N. & Lederman, J. S. (2015). Editorial: What is a theoretical framework? A practical answer. Journal of Science Teacher Education, 26(1), 593–597.
  • Maxwell, J. (2004). Qualitative research design. Sage.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sources book 2nd ed. Sage.
  • Ravitch, S. M. & Riggan, M. (2012). Reason & rigor: How conceptual frameworks guide research. Sage
  • Regoniel, P. A. (2020). Conceptual framework development handbook, Second Edition. SimplyEducate.me
  • Rocco, T. S., & Plakhotnik, M. S. (2009). Literature reviews, conceptual frameworks, and theoretical frameworks: terms, functions, and distinctions. Human Resource Development Review, 8(1), 120-130.
  • Sinclair, M. (2007). A guide to understanding theoretical and conceptual frameworks. Evidence-Based Midwifery, 5(2), 39. Gale OneFile: Health and Medicine.
  • Swanson, R. A., & Chermack, T. J. (2013). Theory building in applied disciplines. Berrett-Koehler Publishers.
  • Varpio, L., Paradis, E., Uijtdehaage, S., & Young, M. (2020). The distinctions between theory, theoretical framework, and conceptual framework. Academic Medicine, 95(7), 989-994.
  • Walden University (2021, Mart 08). Theories and frameworks: Introduction. https://academicguides.waldenu.edu/library/theory.
  • Wolf, R., & Davis, T.E., (2019). Demystifying theoretical and conceptual frameworks: A guide for students and advisors of educational research. Journal of the Social Sciences, 58(1-3)

How To Structure The Conceptual And Theoretical Framework Of Projects, Thesis And Research Articles?

Year 2021, Volume: 4 Issue: 3, 203 - 216, 29.09.2021

Abstract

Many researchers spend a lot of time on their projects, then send them to various national or international Q1-Q4 journals to be published. The researchers very often take heavy criticism and rejection in a short time from these journals. Usually, they get comments such as “the conceptual or theoretical framework has not been established yet” and “based on the theoretical framework what is new for your studies” for their articles. As a result, some researchers think that they are consciously or unconsciously treated unfairly, ignoring the deficiencies in their manuscripts. These situations often cause low motivation towards academic studies in some researchers. This study aims to define the theoretical and conceptual framework concepts and then distinguish the differences between them. Based on the related literature, the concepts of the theoretical and conceptual framework were examined and the points that researchers should pay attention to create conceptual and theoretical frameworks were presented in detail with the support of figures and tables. The structuring forms of the theoretical and conceptual framework and the relations of publishing in Q1-Q4 journals are discussed together with the sample article topics. It has been concluded that the probability of acceptance of a researcher’s work will be very low without understanding the theoretical and conceptual framework theoretically and without reflecting these concepts in the projects or publications as the expected structure of the journals.

References

  • Adom, D., Hussein, E. K., & Agyem, J. A. (2018). Theoretical and conceptual framework: Mandatory ingredients of a quality research. International Journal of Scientific Research, 7(1), 438 -441.
  • Akçigit, U. ve Tok, E.Ö (2020). Türkiye bilim raporu. Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları. TÜBA Raporu No:43, s.49.
  • Aparicio, M., Bacao, F., & Oliveira, T. (2016). An e-learning theoretical framework. Educational Technology & Society, 19 (1), 292–307.
  • Ayas, A. (2018). Kavram öğretimi. İçinde Kuramdan uygulamaya fen öğretimi (Ed. S. Çepni). PegemA .
  • Balcı, S. ve ahi, B. (2017). Nitel Araştırmalarda Etik. Anı Yayıncılık.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Çepni, S. (2018). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. 8. baskı. Celepler.
  • Çepni, S. (2021). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. 9. baskı. Celepler.
  • Cohen Miller, A. S. & Pate, E. (2019). A model for developing interdisciplinary research The Qualitative Researcher, 24, 1211-1226.
  • Frodeman, R. (2010). The oxford handbook of interdisciplinarity. Oxford University.
  • Denzin, N. K. (2006). Analytic autoethnography, or déjà vu all over again. Journal of Contemporary Ethnography, 35(4), 419-428.
  • Dickson, A., Hussein, K. H., Agyem. J. A. (2018). Theoretical and conceptual framework: Mandatory ingredients of a quality research. International Journal of Scientific Research 7(1). 438-441.
  • Ellis, C., Adams, T. E., & Bochner, A. P. (2011). Autoethnography: An overview. Historical Social Research, 36 (4), 273-290.
  • Erdoğan, İ. (2001). Sosyal bilimlerde pozitivist-ampirik akademik araştırmaların, tasarım ve yöntem sorunları. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 12(2), 119-134.
  • Fuller, Frances F, Pilgrim, Geneva H, Freeland, Alma M. (1967). Mental Health and Teacher Education, Taylor, BL Intensive Individualization of Teacher Preparation46th Yearbook of the Association for Student Teaching,. C. Brown151187
  • Grünkorn, J., Upmeier zu Belzen, A., & Krüger, D. (2014). Assessing students' understandings of biological models and their use in science to evaluate a theoretical framework. International Journal of Science Education. 10.1080/09500693.2013.873155.
  • Hughes, S., Davis, T. E., & Imenda S. N. (2019). Demystifying theoretical and conceptual frameworks: A guide for students and advisors of educational research. Journal of the Social Sciences, 58(1-3). 24-35.
  • Imenda, S. (2014). Is there a conceptual difference between theoretical and conceptual frameworks? Journal of Social Sciences, 38(2), 185-195.
  • Jabareen, Y. (2009). Building conceptual framework: philosophy, definitions, and procedure. International Journal of Qualitative Methods 8(4).
  • Kartari, A. (2017). Nitel düşünce ve etnografi: Etnografik yönteme düşünsel bir yaklaşım. Moment Dergi, 4(1), 207-220.
  • Kivunja, C. (2018). Distinguishing between theory, theoretical framework, and conceptual framework: A systematic review of lessons from the field. International Journal of Higher Education. 7(6), 44-53.
  • Kuhn, T.S. (1991). Bilimsel devrimlerin yapısı (Çeviri, N. Kuyaş), Alan Yayıncılık, İstanbul.
  • Lederman, N. & Lederman, J. S. (2015). Editorial: What is a theoretical framework? A practical answer. Journal of Science Teacher Education, 26(1), 593–597.
  • Maxwell, J. (2004). Qualitative research design. Sage.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sources book 2nd ed. Sage.
  • Ravitch, S. M. & Riggan, M. (2012). Reason & rigor: How conceptual frameworks guide research. Sage
  • Regoniel, P. A. (2020). Conceptual framework development handbook, Second Edition. SimplyEducate.me
  • Rocco, T. S., & Plakhotnik, M. S. (2009). Literature reviews, conceptual frameworks, and theoretical frameworks: terms, functions, and distinctions. Human Resource Development Review, 8(1), 120-130.
  • Sinclair, M. (2007). A guide to understanding theoretical and conceptual frameworks. Evidence-Based Midwifery, 5(2), 39. Gale OneFile: Health and Medicine.
  • Swanson, R. A., & Chermack, T. J. (2013). Theory building in applied disciplines. Berrett-Koehler Publishers.
  • Varpio, L., Paradis, E., Uijtdehaage, S., & Young, M. (2020). The distinctions between theory, theoretical framework, and conceptual framework. Academic Medicine, 95(7), 989-994.
  • Walden University (2021, Mart 08). Theories and frameworks: Introduction. https://academicguides.waldenu.edu/library/theory.
  • Wolf, R., & Davis, T.E., (2019). Demystifying theoretical and conceptual frameworks: A guide for students and advisors of educational research. Journal of the Social Sciences, 58(1-3)
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Salih Çepni

Publication Date September 29, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 4 Issue: 3

Cite

APA Çepni, S. (2021). Proje, Tez ve Araştırma Makalelerinin Kavramsal ve Kuramsal Çerçevesi Nasıl Yapılandırılmalı?. Fen Matematik Girişimcilik Ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 4(3), 203-216.
AMA Çepni S. Proje, Tez ve Araştırma Makalelerinin Kavramsal ve Kuramsal Çerçevesi Nasıl Yapılandırılmalı?. FMGT Eğitimi Dergisi. September 2021;4(3):203-216.
Chicago Çepni, Salih. “Proje, Tez Ve Araştırma Makalelerinin Kavramsal Ve Kuramsal Çerçevesi Nasıl Yapılandırılmalı?”. Fen Matematik Girişimcilik Ve Teknoloji Eğitimi Dergisi 4, no. 3 (September 2021): 203-16.
EndNote Çepni S (September 1, 2021) Proje, Tez ve Araştırma Makalelerinin Kavramsal ve Kuramsal Çerçevesi Nasıl Yapılandırılmalı?. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi 4 3 203–216.
IEEE S. Çepni, “Proje, Tez ve Araştırma Makalelerinin Kavramsal ve Kuramsal Çerçevesi Nasıl Yapılandırılmalı?”, FMGT Eğitimi Dergisi, vol. 4, no. 3, pp. 203–216, 2021.
ISNAD Çepni, Salih. “Proje, Tez Ve Araştırma Makalelerinin Kavramsal Ve Kuramsal Çerçevesi Nasıl Yapılandırılmalı?”. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi 4/3 (September 2021), 203-216.
JAMA Çepni S. Proje, Tez ve Araştırma Makalelerinin Kavramsal ve Kuramsal Çerçevesi Nasıl Yapılandırılmalı?. FMGT Eğitimi Dergisi. 2021;4:203–216.
MLA Çepni, Salih. “Proje, Tez Ve Araştırma Makalelerinin Kavramsal Ve Kuramsal Çerçevesi Nasıl Yapılandırılmalı?”. Fen Matematik Girişimcilik Ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, vol. 4, no. 3, 2021, pp. 203-16.
Vancouver Çepni S. Proje, Tez ve Araştırma Makalelerinin Kavramsal ve Kuramsal Çerçevesi Nasıl Yapılandırılmalı?. FMGT Eğitimi Dergisi. 2021;4(3):203-16.