7th Grade Students' Views on Graphic Education
Year 2024,
Volume: 7 Issue: 2, 149 - 158, 04.06.2024
Gülce Dilar Tuncer Koçal
,
Ümmühan Ormancı
Abstract
There are many different ways of accessing and using information in science teaching. It can be said that graphics used in science lessons are effective in making individuals literate. It is thought that it is important to carry out studies to increase graphic literacy. For this reason, the study aimed to obtain the views in7th grade students on graphic education. In this study, phenomenological design, which is one of the qualitative research methods, was used. The study was carried out with 11 students studying in the 7th grade. The students were selected by purposeful sampling method. Semi-structured interview questions were used as data collection tool in the study. The data recorded during the interview were interpreted by content analysis method. As a result of the interviews, students' perceptions about graphics were determined. In this context, it was observed that the majority of the students had difficulties with graphs. It was concluded that they had difficulty in determining the axis, writing values and drawing graphs. It was also stated that the students showed improvement in the parts they had difficulty in and that graphs were used sufficiently in science education. The study can contribute to the literature by being applied to different grade levels.
References
- Akbaba, K. (2019). Fen öğretiminde web 2.0 uygulamalarının öğrencilerin fen bilimleri dersine ve teknoloji kullanımına yönelik tutumlarına etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Aksaray Üniversitesi, Aksaray.
- Akgün, İ. , A. (2010). İlköğretim 7. sınıf sosyal bilgiler öğrencilerinin grafik okuma ve hazırlama becerisini kazanma düzeyleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Üniversitesi, Niğde.
- Altun, S. A. (2009). İlköğretim öğrencilerinin akademik başarısızlıklarına ilişkin veli, öğretmen ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 8(2), 567-586.
- Aoyama, K. (2007). Investigating a hierarchy of students’ interpretations of graphs. International Electronic Journal of MathematicsEducation, 2(3), 298-318.
- Ates, S.,& Stevens, J. T. (2003). Teaching line graphs to tenth grade students having different cognitive developmental levels by using two different instructional modules. Research in Science&TechnologicalEducation, 21(1), 55-66.
- Bayazıt, İ. (2011). Öğretmen adaylarının grafikler konusundaki bilgi düzeyleri. Gaziantep UniversityJournal of SocialSciences, 10(4), 1325-1346.
- Bell, A. & Janvier, C., (1981). Thein terpretation of graphs representing situations. Forthe Learning of Mathematics, 2(1), 34-42.
- Beler, Ş. (2009). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerin fotosentez konusu ile ilgili grafikleri okumada ve yorumlamada karşılaştıkları güçlüklerin belirlenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
- Berberoğlu, G. ve Kalender, İ. (2005). Öğrenci başarısının yıllara, okul türlerine, bölgelere göre incelenmesi: ÖSS ve PISA analizi. Journal of Educational Sciences&Practices, 4(7), 21-35.
- Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal bilimler için veri analizi kitabı: İstatistik, araştırma deseni spss uygulamaları ve yorum. Pegem Yayıncılık.
- Çepni, S. (2018). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Celepler Matbaacılık Yayın ve Dağıtım.
- Dori, Y.J.,& Sason, I. (2008). Chemical understanding and graphing skills in an honors case- based computerized chemistry laboratory environment: the value of bidirectional visual and textual representations. Journal of Research in Science Teaching, 45(2), 219-250.
- Ercan, O., Coştu, F. Ve Coştu, B. (2018). Öğretmen adaylarının grafik çiziminde karşılaştıkları güçlüklerin belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(6), 1929-1938. doi: 10.24106/kefdergi.2227
Fry, E. (1981). Graphical literacy. Journal of Reading, 24(5), 383-389.
- Güler, H. K. (2013). Türk öğrencilerin PISA’da karşılaştıkları güçlüklerin analizi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(2), 501-522.
Kwon, O. N. (2002). The effect of calculator‐based ranger activities on students' graphing ability. School Science and Mathematics, 102(2), 57-67.
Milli Eğitim Bakanlığı. (2023). 21. yüzyıl becerileri ve değerlere yönelik araştırma raporu. https://ttkb.meb.gov.tr/www/yayinlarimiz/icerik/532'den alınmıştır.
- Ozodovich, A. A. (2021). The use of tasks that create a tendency to the problems of making typical mistakes ın the possession of graphic literacy. The American Journal of Social Science and EducationInnovations, 3(06), 99-103.
Özdemir, O. (2010). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının fen okuryazarlığının durumu. Türk Fen Eğitimi Dergisi,7(3),42-56.
- Pedük, B. (2019). Fen bilimleri dersi öğretim programının 2015 TIMSS ve 2018 LGS sınavları kapsamında incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Manisa Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
- Polat, F. (2016). Ortaokul öğrencilerinin fen derslerinde kullanılan grafikleri okuma becerileri ve grafiklere yönelik görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
- Roth, W. M.,& Bowen, G. M. (1999). Complexities of graphical representations during ecology lectures: An analysis rooted in semiotics and hermeneutic phenomenology. Learning andInstruction, 9(3), 235-255.
- Sharma, S. V. (2006). High school students interpreting tables and graphs: Implications for research. International Journal of Science and Mathematics Education, 4(2), 241-268.
- Sülün, Y. ve Kozcu, N.(2005). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin lise giriş sınavlarındaki çevre ve popülasyon konusuyla ilgili grafik sorularını algılama ve yorumlamalarındaki yanılgıları. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 25-31.
- Tekerek, B. ve Cebesoy, Ü. B. (2017). 8. Sınıf öğrencilerinin ısı-sıcaklık ünitesindeki çizgi grafiği ile ilgili zorlukları üzerine disiplinlerarası bir çalışma. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(2), 307-332.
- Temiz, B. ve Tan, M. (2009). Lise 1 sınıf öğrencilerinin grafik yorumlama becerileri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(28), 31-43.
- Yayla, G. ve Özsevgeç, T. (2015). Ortaokul öğrencilerinin grafik becerilerinin incelenmesi: Çizgi grafikleri oluşturma ve yorumlama. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1381- 1400.
- Yıldırım, A. , Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırmalar. Seçkin Yayıncılık.
- Yüksel, M. ve Ertürk, A. (2023). Türkiye'deki sosyo-ekonomik gelişmişlik tablosuna göre LGS fen ve matematik testleri ile LGS diğer alt test başarılarının karşılaştırmalı analizi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 25(2), 426-447. https://doi.org/10.25092/baunfbed.1145652.
- Zorluoğlu, S. L. ve Türkmen, G. (2020). 8. Sınıf fen bilimleri dersi öğrencilerinin grafik okuma, yorumlama ve hazırlama beceri düzeylerinin incelenmesi. Yalvaç Akademi Dergisi, 5(1), 1-16.
7. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilimleri Dersinde Grafik Eğitimine İlişkin Görüşleri
Year 2024,
Volume: 7 Issue: 2, 149 - 158, 04.06.2024
Gülce Dilar Tuncer Koçal
,
Ümmühan Ormancı
Abstract
Fen öğretiminde bilgiye ulaşmanın ve bilgiyi kullanmanın bir çok farklı yolu bulunmaktadır. Fen derslerinde kullanılan grafiklerin bireylerin okuryazar olmalarında etkili olduğu söylenebilir. Grafik okuryazarlığını arttıracak çalışmalar yapmanın önemli olduğu düşünülmektedir. Bu nedenle çalışmada 7. Sınıf öğrencilerin grafik eğitimine ilişkin görüşlerinin alınması amaçlanmıştır. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olan olgubilim desen kullanılmıştır. Çalışma 7. sınıfta öğrenim gören 11 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Öğrenciler amaçlı örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılmıştır. Görüşme sırasında kayıt altına alınan veriler içerik analizi yöntemiyle yorumlanmıştır. Görüşmeler sonucunda öğrencilerin grafiklere ilişkin algıları belirlenmiştir. Bu kapsamda öğrencilerin büyük çoğunluğunun grafiklerle ilgili zorlandıkları kısımların bulunduğu görülmüştür. Eksen belirlenmesi, değerlerin yazılması ve grafik çiziminde zorlandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin zorlandıkları kısımlarda gelişme gösterdikleri ve fen eğitiminde grafiklerin yeterince kullanıldığını da belirtmişlerdir. Çalışma farklı sınıf seviyelerine uygulanarak literatüre katkı sağlayabilir.
References
- Akbaba, K. (2019). Fen öğretiminde web 2.0 uygulamalarının öğrencilerin fen bilimleri dersine ve teknoloji kullanımına yönelik tutumlarına etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Aksaray Üniversitesi, Aksaray.
- Akgün, İ. , A. (2010). İlköğretim 7. sınıf sosyal bilgiler öğrencilerinin grafik okuma ve hazırlama becerisini kazanma düzeyleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Üniversitesi, Niğde.
- Altun, S. A. (2009). İlköğretim öğrencilerinin akademik başarısızlıklarına ilişkin veli, öğretmen ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 8(2), 567-586.
- Aoyama, K. (2007). Investigating a hierarchy of students’ interpretations of graphs. International Electronic Journal of MathematicsEducation, 2(3), 298-318.
- Ates, S.,& Stevens, J. T. (2003). Teaching line graphs to tenth grade students having different cognitive developmental levels by using two different instructional modules. Research in Science&TechnologicalEducation, 21(1), 55-66.
- Bayazıt, İ. (2011). Öğretmen adaylarının grafikler konusundaki bilgi düzeyleri. Gaziantep UniversityJournal of SocialSciences, 10(4), 1325-1346.
- Bell, A. & Janvier, C., (1981). Thein terpretation of graphs representing situations. Forthe Learning of Mathematics, 2(1), 34-42.
- Beler, Ş. (2009). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerin fotosentez konusu ile ilgili grafikleri okumada ve yorumlamada karşılaştıkları güçlüklerin belirlenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
- Berberoğlu, G. ve Kalender, İ. (2005). Öğrenci başarısının yıllara, okul türlerine, bölgelere göre incelenmesi: ÖSS ve PISA analizi. Journal of Educational Sciences&Practices, 4(7), 21-35.
- Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal bilimler için veri analizi kitabı: İstatistik, araştırma deseni spss uygulamaları ve yorum. Pegem Yayıncılık.
- Çepni, S. (2018). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Celepler Matbaacılık Yayın ve Dağıtım.
- Dori, Y.J.,& Sason, I. (2008). Chemical understanding and graphing skills in an honors case- based computerized chemistry laboratory environment: the value of bidirectional visual and textual representations. Journal of Research in Science Teaching, 45(2), 219-250.
- Ercan, O., Coştu, F. Ve Coştu, B. (2018). Öğretmen adaylarının grafik çiziminde karşılaştıkları güçlüklerin belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(6), 1929-1938. doi: 10.24106/kefdergi.2227
Fry, E. (1981). Graphical literacy. Journal of Reading, 24(5), 383-389.
- Güler, H. K. (2013). Türk öğrencilerin PISA’da karşılaştıkları güçlüklerin analizi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(2), 501-522.
Kwon, O. N. (2002). The effect of calculator‐based ranger activities on students' graphing ability. School Science and Mathematics, 102(2), 57-67.
Milli Eğitim Bakanlığı. (2023). 21. yüzyıl becerileri ve değerlere yönelik araştırma raporu. https://ttkb.meb.gov.tr/www/yayinlarimiz/icerik/532'den alınmıştır.
- Ozodovich, A. A. (2021). The use of tasks that create a tendency to the problems of making typical mistakes ın the possession of graphic literacy. The American Journal of Social Science and EducationInnovations, 3(06), 99-103.
Özdemir, O. (2010). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının fen okuryazarlığının durumu. Türk Fen Eğitimi Dergisi,7(3),42-56.
- Pedük, B. (2019). Fen bilimleri dersi öğretim programının 2015 TIMSS ve 2018 LGS sınavları kapsamında incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Manisa Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
- Polat, F. (2016). Ortaokul öğrencilerinin fen derslerinde kullanılan grafikleri okuma becerileri ve grafiklere yönelik görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
- Roth, W. M.,& Bowen, G. M. (1999). Complexities of graphical representations during ecology lectures: An analysis rooted in semiotics and hermeneutic phenomenology. Learning andInstruction, 9(3), 235-255.
- Sharma, S. V. (2006). High school students interpreting tables and graphs: Implications for research. International Journal of Science and Mathematics Education, 4(2), 241-268.
- Sülün, Y. ve Kozcu, N.(2005). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin lise giriş sınavlarındaki çevre ve popülasyon konusuyla ilgili grafik sorularını algılama ve yorumlamalarındaki yanılgıları. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 25-31.
- Tekerek, B. ve Cebesoy, Ü. B. (2017). 8. Sınıf öğrencilerinin ısı-sıcaklık ünitesindeki çizgi grafiği ile ilgili zorlukları üzerine disiplinlerarası bir çalışma. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(2), 307-332.
- Temiz, B. ve Tan, M. (2009). Lise 1 sınıf öğrencilerinin grafik yorumlama becerileri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(28), 31-43.
- Yayla, G. ve Özsevgeç, T. (2015). Ortaokul öğrencilerinin grafik becerilerinin incelenmesi: Çizgi grafikleri oluşturma ve yorumlama. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1381- 1400.
- Yıldırım, A. , Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırmalar. Seçkin Yayıncılık.
- Yüksel, M. ve Ertürk, A. (2023). Türkiye'deki sosyo-ekonomik gelişmişlik tablosuna göre LGS fen ve matematik testleri ile LGS diğer alt test başarılarının karşılaştırmalı analizi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 25(2), 426-447. https://doi.org/10.25092/baunfbed.1145652.
- Zorluoğlu, S. L. ve Türkmen, G. (2020). 8. Sınıf fen bilimleri dersi öğrencilerinin grafik okuma, yorumlama ve hazırlama beceri düzeylerinin incelenmesi. Yalvaç Akademi Dergisi, 5(1), 1-16.