Research Article
BibTex RIS Cite

Işığın Madde İle Etkileşimi Ünitesinin Öğretiminde Teknoloji Entegrasyonunun Öğrencilerin Akademik Başarı, Tutum ve Motivasyonlarına Etkisi

Year 2025, Volume: 8 Issue: 3, 287 - 307, 30.09.2025

Abstract

Çağımızın gerekliliği olarak bilim ve teknolojideki gelişmelere paralel olarak öğretime teknolojinin entegrasyonu kaçınılmaz olmuştur. Öğretime teknoloji entegrasyonunun öğrenmeyi kolaylaştırması, öğrenme tutum ve motivasyonu arttırmayı sağlaması, fen bilimleri dersinin öğrenilmesini de kolaylaştırdığı yapılan araştırmalarla ortaya koyulmuştur. Araştırmanın amacı Fen Bilimleri dersi “Işığın Madde ile Etkileşimi” ünitesinin öğretiminde teknoloji entegrasyonunun yedinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına, fene ve teknolojiye yönelik tutumlarına ve fen öğrenme motivasyonlarına olan etkisini incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tek gruplu ön test-son test yarı deneysel desen yürütülmüştür. Araştırma 2021-2022 eğitim öğretim yılında bir devlet ortaokulunun yedinci sınıfında öğrenim gören 30 öğrenci ile yürütülmüştür. Dokuz hafta süren araştırmada, fen öğretimine teknoloji entegre edilmiş, araştırma sorgulamaya dayalı ve 5E öğretim modeline uygun olarak hazırlanmış etkinlikler yürütülmüştür. “Işığın Madde ile Etkileşimi Akademik Başarı Testi”, “Fene Yönelik Tutum Ölçeği”, “Teknolojiye Yönelik Tutum Ölçeği” ve “Fen Öğrenme Motivasyon Ölçeği” ön test- son-test olarak uygulanmıştır. Nicel olarak elde edilen veriler SPSS22 programında analiz edilmiştir. Normal dağılım gösteren veriler Bağımlı (ilişkili) Gruplar t Testi ile normal dağılmayan veriler Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ile analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular sonucunda “Işığın Madde ile Etkileşimi” ünitesinin öğretiminde teknoloji entegrasyonunun yedinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarını, fene ve teknolojiye yönelik tutumlarını ve fen öğrenme motivasyonlarını anlamlı düzeyde artırdığı sonucuna varılmıştır. Ulaşılan sonuçlardan yararlanılarak uygulayıcılara ve araştırmacılara yönelik önerilerde bulunulmuştur.

Ethical Statement

Bu araştırma Giresun Üniversitesi Rektörlüğü Sosyal Bilimler Fen ve Mühendislik Bilimleri Araştırmaları Etik Kurulu tarafından 27/04/2022 tarih ve 21/19 sayılı kararla etik açıdan uygun bulunmuştur.

Supporting Institution

-

Thanks

-

References

  • Acut, D., & Antonio, R. (2023). Effectiveness of Science-Technology-Society (STS) approach on students’ learning outcomes in science education: Evidence from a meta-analysis. Journal of Technology and Science Education, 13(3), 718–739. https://doi.org/10.3926/jotse.1982
  • Adıgüzel, S. (2022). Dijital hologram kullanımının 4. sınıf fen öğretiminde akademik başarı ve tutuma etkisi [Yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Akbaba, K., & Kılıç, H. E. (2019). Web 2.0 uygulamalarının öğrencilerin fene ve teknoloji kullanımına yönelik tutumlarına etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 130–139.
  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343–361.
  • Akçimen Eren, Z. (2024). Yedinci sınıf ışığın madde ile etkileşimi ünitesinde Algodoo programı ile desteklenen etkinliklerin öğrencilerin akademik başarıları üzerine etkisi ve Algodoo programı hakkındaki öğrenci görüşlerinin incelenmesi. [Yüksek Lisans Tezi]. Kilis 7 Aralık Üniversitesi.
  • Akgündüz, D. (2013). Fen eğitiminde harmanlanmış öğrenme ve sosyal medya destekli öğrenmenin öğrencilerin başarı, motivasyon, tutum ve kendi kendine öğrenme becerilerine etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi
  • Aktulum, E. (2024). 5. sınıf fen bilimleri dersi elektrik ünitesinde PhET simülasyon uygulamasının öğrenci başarısına ve öğrencilerin dijital yetkinliğine etkisi [Yüksek lisans tezi]. Aksaray Üniversitesi.
  • Alkan, C. (1997). Eğitim teknolojisi. Anı Yayıncılık. Altıkardeş, E. (2018). Katı cisimlerin teknoloji destekli öğretiminin 10. sınıf öğrencilerinin algılarına, uzamsal düşünmelerine ve öğrenmelerine etkisinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Altınsoy, A. (2018). Okul öncesi dönem çocuklarında çevre kirliliği farkındalığı oluşturmada geleneksel öğretim ve teknoloji destekli yöntemlerin karşılaştırılması [Yüksek Lisans Tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Altun, T. (2011). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayara yönelik tutumlarının incelenmesi: Trabzon ili örneği. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(1), 69–86.
  • Arslan, G. (2023). Fen ve teknolojiye yönelik tutum ölçeği. Cumhuriyet International Journal of Education, 12(1), 45–58. https://doi.org/10.30703/cije.2023.2628477
  • Arslan, Ö., & Gül, A. (2023). Fen bilgisi öğretiminde genişletilmiş gerçeklik uygulamalarının etkililiği üzerine bir meta-analiz çalışması.[Yüksek Lisans Tezi]. Amasya Üniversitesi.
  • Ateş, A. (2018). 7. sınıf fen ve teknoloji dersi “Maddenin Tanecikli Yapısı ve Saf Maddeler” konusunda artırılmış gerçeklik teknolojileri kullanılarak oluşturulan öğrenme materyalinin akademik başarıya etkisi [Yüksek Lisans Tezi]. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi.
  • Aydın, H. (2021). Animasyon destekli örnek olaya dayalı tasarlanan fen öğrenme ortamının akademik başarı ve motivasyona etkisi [Yüksek Lisans Tezi]. Uşak Üniversitesi.
  • Aygün, M., Durukan, Ü. G., & Hacıoğlu, Y. (2015). Fen Bilgisi ve İlköğretim Matematik Öğretmenliği Öğrencilerinin ‘Işık’ Kavramıyla İlgili Metaforik Algıları. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 3(2), 52-64.
  • Backfisch, I., Lachner, A., Hische, C., Loose, F., & Scheiter, K. (2020). Professional knowledge or motivation? Investigating the role of teachers’ expertise on the quality of technology-enhanced lesson plans. Learning and Instruction, 66, Article 101300. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2019.101300
  • Barron, B., & Darling-Hammond, L. (2008). Teaching for meaningful learning: A review of research on inquiry-based and cooperative learning. In Powerful learning: What we know about teaching for understanding (pp. 11–70). Jossey-Bass.
  • Başkent Üniversitesi. (2018). Örnekleme seçimi ve hesaplaması [Ders notu]. Başkent Üniversitesi. https://baskent.edu.tr/~matemel/courses/ornekleme_notlari
  • Baysal, Y. E., Mutlu, F., & Nacaroglu, O. (2023). The effectiveness of student-centered teaching applications used in determining motivation toward science learning: A meta-analysis study. International Journal of Psychology and Educational Studies, 10(1), 1–21.
  • Berberoğlu, R. (2020). Mobil öğrenmeye dayalı uygulamaların öğrencilerin fen bilimleri dersindeki akademik başarı, tutum, motivasyon ve mobil öğrenmeye yönelik tutumlarına etkisi [Yüksek Lisans Tezi]. Uşak Üniversitesi.
  • Birziņa, R., & Pīgozne, T. (2020). Technology as a tool in STEM teaching and learning. Rural Environment Education Personal, 13, 219–227. https://doi.org/10.22616/reep.2020.026
  • Bozkurt Altan, E., Coşkun, T. K., Öztürk, N., & Hacıoğlu, Y. (2025, yayımda). Science teachers’ mentoring support experiences when integrating technology in design-based learning STEM activities. PLOS ONE, 20(9), e0332047. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0332047
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (24. basım). Pegem Akademi.
  • Bozkurt Altan, E., & Tan, S. (2021). Concepts of creativity in design based learning in STEM education. International Journal of Technology and Design Education, 31(3), 503-529. https://doi.org/10.1007/s10798-020-09569-y
  • Bybee, R. W. (2010). Advancing STEM education: A 2020 vision. Technology and Engineering Teacher, 70(1), 30–35.
  • Chang, C.-Y., Chien, Y.-T., Chang, Y.-H., & Lin, C.-Y. (2012). MAGDAIRE: A model to foster pre-service teachers' ability in integrating ICT and teaching in Taiwan. Australasian Journal of Educational Technology, 28(6), 1057–1072. https://doi.org/10.14742/ajet.800
  • Coşkun, H. (2019). Hücre ve bölünmeler ünitesinin artırılmış gerçeklik teknolojisi ile öğretiminin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve teknolojiye yönelik tutumlarına etkisi [Yüksek Lisans Tezi]. Mustafa Kemal Üniversitesi.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Pearson.
  • Çakan Uzunkavak, M, (2020). Güzel sanatlar liseleri bireysel ses eğitimi derslerinde teknoloji destekli öğretimin etkililiğinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi]. Uludağ Üniversitesi
  • Çalıkıranoğlu, G. (2025). 7. sınıf fen bilimleri dersi ışığın madde ile etkileşimi ünitesinde Biyomimikri etkinlikleriyle destekli öğretimin etkisinin incelenmesi. [Yüksek Lisans Tezi]. Kastamonu Üniversitesi.
  • Çepiç, E. (2020). Web macerası yönteminin bilişsel ve duyuşsal değişkenler üzerinde etkisi: Canlılarda üreme, büyüme ve gelişme [Yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Darmawansah, D., Hwang, G.-J., Chen, M. R. A., & Liang, J.-C. (2023). Trends and research foci of robotics-based STEM education: A systematic review from diverse angles based on the technology-based learning model. International Journal of STEM Education, 10(1), Article 12.
  • Daugherty, M. K. (2009). The “T” and “E” in STEM. In ITEEA (Ed.), The overlooked STEM imperatives: Technology and engineering (pp. 18–25). ITEEA.
  • Debry, M, & Gras-Velazquez, A. (2016). ICT tools for STEM teaching and learning. Transformation Framework. Microsoft.
  • Demir, A. (2019). Türkçe öğretmeni adaylarının geri bildirimlerinde teknoloji destekli öğretim ile geleneksel öğretim yönteminin etkisi [Yüksek Lisans Tezi]. Mustafa Kemal Üniversitesi.
  • Demir, A., & Kaya, M. (2023). FeTeMM etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin fen bilimlerine yönelik tutumlarına etkisi. Fen Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 19(2), 145–162.
  • Deniz, S. (2019). Teknoloji destekli öğretimin matematik ve geometri alanlarında başarı ve tutuma etkisi üzerine bir meta analiz çalışması [Yüksek Lisans Tezi]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Diab, H., Daher, W., Rayan, B., Issa, N., & Rayan, A. (2024). Transforming science education in elementary schools: The power of PhET simulations in enhancing student learning. Multimodal Technologies and Interaction, 8(11), Article 105. https://doi.org/10.3390/mti8110105
  • Diab, H., Daher, W., Rayan, B., Issa, N., & Rayan, A. (2024). Transforming science education in elementary schools: The power of phet simulations in enhancing student learning. Multimodal Technologies and Interaction, 8(11), 105.
  • Dogan, B., & Robin, B. (2015). Technology’s role in STEM education and the STEM SOS model. In B. S. Spector, M. N. Merrill, & B. J. McDuffie (Eds.), A practice-based model of STEM teaching: STEM students on the stage (SOS)™ (pp. 77–94). SensePublishers.
  • Ellis, J., Wieselmann, J., Sivaraj, R., Roehrig, G., Dare, E., & Ring-Whalen, E. (2020). Toward a productive definition of technology in science and STEM education. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 20(3), 472–496.
  • Ercan, O., Bilen, K., & Bulut, A. (2013). The effect of web-based instruction with educational animation content at sensory organs subject on students' academic achievement and attitudes. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 2430–2436. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.553
  • Fidan, S. (2024). Işığın madde ile etkileşimi ünitesinde Web 2.0 araçlarının kullanımının yaşam becerilerinin gelişimine etkisinin değerlendirilmesi [Yüksek lisans tezi]. Trabzon Üniversitesi.
  • Frankel, J. R., & Wallen, N. E. (2003). How to design and evaluate research in education (6th ed.). McGraw-Hill.
  • Gamberini, L., & Pluchino, P. (2024). Industry 5.0: A comprehensive insight into the future of work, social sustainability, sustainable development, and career. Australian Journal of Career Development, 33(1), 5-14. https://doi.org/10.1177/10384162241231118
  • Garzon, J., & Acevedo, J. (2019). Meta-analysis of the impact of augmented reality on students’ learning gains. Educational Research Review, 27, 244–260. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2019.04.001
  • Gül, M. O. (2007). İlköğretim öğrencilerinin teknolojik bir araç ve öğretim aracı olarak bilgisayara karşı tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi, [Yüksek Lisans Tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Gülbahar, Y. (2009). E-öğrenme. Pegem Akademi.
  • Güllüpınar, F., Kuzu, A. O., Dursun, A., Kert, A., & Gültekin, M. (2013). Eğitimde teknoloji kullanımı ve sonuçları: Velilerin bakış açısından Fatih Projesi’nin pilot uygulamasının değerlendirilmesi. Journal of Social Sciences, 30, 195–216.
  • Gürbüzoğlu Yalmancı, S., & Aydın, S. (2014). Ortaokul öğrencilerinin teknolojiye yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), 125–138.
  • Gürer, M. (2022). Müziksel işitme, okuma ve yazma becerilerinin gelişmesine yönelik kullanılan mobil uygulamalarının incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi .
  • Gürleroğlu, L. (2019). 5E Modeline Uygun Web 2.0 Uygulamaları ile Gerçekleştirilen Fen Bilimleri Öğretiminin Öğrenci Başarısına, Motivasyonuna, Tutumuna ve Dijital Okuryazarlığına Etkisinin İncelenmesi [Doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Güven, G., & Sülün, Y. (2012). Bilgisayar destekli öğretimin 8. sınıf fen ve teknoloji dersindeki akademik başarıya ve derse karşı tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 68–79.
  • Hacıoğlu, Y. (2017). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (STEM) eğitimi temelli etkinliklerin fen bilgisi öğretmen adaylarının eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerine etkisi [Doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Hacıoğlu, Y., & Dönmez Usta, N. (2020). Digital game design-based STEM activity: Biodiversity example. Science Activities, 57(1), 1–15.
  • Hacıoğlu, Y., & Gülhan, F. (2021). The effects of STEM education on the students’ critical thinking skills and STEM perceptions. Journal of Education in Science, Environment and Health, 7(2), 139–155.
  • Harari, Y. N. (2018). 21. yüzyıl için 21 ders (S. Siral, Çev., 1. baskı). Kolektif Kitap. (Orijinal eser 2018)
  • Honey, M., Pearson, G., & Schweingruber, H. A. (Eds.). (2014). STEM integration in K-12 education: Status, prospects, and an agenda for research. National Academies Press. https://doi.org/10.17226/18612
  • Ikenga, U. G., & van der Sijde, P. (2024). Twenty-first century competencies: About competencies for Industry 5.0 and the opportunities for emerging economies. Sustainability, 16, 7166. https://doi.org/10.3390/su16167166
  • Işın, O., Akçay, H., & Kapıcı, H. (2020). Fen öğrenme motivasyon ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(31).
  • Janssen, N., & Lazonder, A. W. (2015). Implementing innovative technologies through lesson plans: What kind of support do teachers prefer? Journal of Science Education and Technology, 24(6), 910–920. https://doi.org/10.1007/s10956-015-9573-5
  • Kalemkuş, J., & Kalemkuş, F. (2023). Effect of the use of augmented reality applications on academic achievement of students in science education: Meta-analysis review. Interactive Learning Environments, 31(9), 6017–6034.
  • Karagöz, F. (2010). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde Web destekli öğretim yönteminin etkililiği [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Osmangazi Üniversitesi.
  • Karagöz, F., & Korkmaz, S. D. (2015). Fen ve teknoloji dersinde web destekli öğretim yönteminin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve öğrendikleri bilgilerin kalıcılığına etkisi. Electronic Turkish Studies, 10(11).
  • Karakuş, F. (2023). İlkokul fen bilimleri dersinde teknoloji kullanımına yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. International Journal of Educational Spectrum, 5(2), 299–312. https://doi.org/10.47806/ijesacademic.1319302
  • Karakuzu, B. (2021). STEM temelli Algodoo etkinliklerinin yedinci sınıf öğrencilerinin ışığın madde ile etkileşimi ünitesindeki bilimsel yaratıcılıklarına etkisi [Yüksek lisans tezi]. Erciyes Üniversitesi.
  • Kavan, N. (2021). Özel eğitim öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerini geliştirmede teknoloji destekli öğretimin etkisi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF), 5(3), 264–284.
  • Kaya, M. (2025). Yedinci sınıf elektrik devreleri ünitesinde uygulanan teknoloji ile zenginleştirilmiş Jigsaw-I etkinliklerinin akademik başarıya ve teknoloji farkındalığına etkisi [Yüksek lisans tezi]. Aksaray Üniversitesi.
  • Kesler, S. (2021). Işığın madde ile etkileşimi ünitesinde yapay zekâ sisteminin öğrencilerin akademik başarılarına etkisi [Yüksek lisans tezi]. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi.
  • Kim, K., Kremer, G., & Schmidt, L. (2017). Design education and engineering design. Journal of Integrated Design and Process Science, 21(2), 1–2. https://doi.org/10.3233/jid-2017-0015
  • Koç, A., & Ayık, Y. Z. (2017). Sosyal medya destekli eğitim: 6. ve 7. sınıf fen bilimleri ve İngilizce derslerinde sosyal ağ kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6(10), 7–19.
  • Küçük, S., Kapakin, S., & Göktaş, Y. (2016). Learning anatomy via mobile augmented reality: Effects on achievement and cognitive load. Anatomical Sciences Education, 9(5), 411–421. https://doi.org/10.1002/ase.1603
  • Li, Y. D., & Wu, J. H. (2025). Enhancing students’ achievement and scientific literacy through technology-enhanced learning in science education: A meta-analysis. Research in Science & Technological Education, 1–24. https://doi.org/10.1080/02635143.2025.2561977
  • Lin, P., Van Brummelen, J., Lukin, G., Williams, R., & Breazeal, C. (2020). Zhorai: Designing a conversational agent for children to explore machine learning concepts. Proceedings of the AAAI Conference on Artificial Intelligence, 34(09), 13381–13388. https://doi.org/10.1609/aaai.v34i09.7061
  • Marín, V. (2021). Technology-enhanced learning design of a pre-service teacher training course in a research-based learning context. Universitat Tarraconensis Review of Education Sciences, 14–27. https://doi.org/10.17345/ute.2020.4.2766
  • McComas, W. F., & Burgin, S. A. (2020). A critique of STEM education: Revolution-in-the making, passing fad, or instructional imperative? Science Education, 29(4), 805–829. https://doi.org/10.1007/s11191-020-00138-2
  • Merriam, S. B. (2013). Qualitative research: Nitel araştırma (S. Turan, Çev.). Nobel Yayıncılık. (Orijinal eser yayın yılı 1998)
  • Mert, E. (2019). İlköğretim 7. sınıf müzik öğretiminde teknoloji destekli materyal kullanımının akademik başarıya etkisi [Yüksek Lisans Tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Fen Bilimleri dersi öğretim programı (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2024a). Fen Bilimleri dersi öğretim programı (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar): Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Moore, W. B., & Felo, A. (2022). The evolution of accounting technology education: Analytics to STEM. Journal of Education for Business, 97(2), 105–111.
  • National Academy of Engineering & National Research Council. (2014). STEM integration in K-12 education: Status, prospects, and an agenda for research. National Academies Press.
  • National Research Council. (2012). A framework for K-12 science education: Practices, crosscutting concepts, and core ideas. National Academies Press. https://doi.org/10.17226/13165
  • Numanoğlu, N. S., & Taşdemir, A. (2025). İlkokul fen bilimleri dersinde kavram karikatürü destekli TGA tekniğinin kullanımı: Akademik başarı üzerine etkiler. Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 8(1), 22–41. https://doi.org/10.36681/fmgted.24002
  • Orhan, A. T., & Men, D. D. (2018). Web tabanlı öğretimin fen dersi başarısına ve fen dersine yönelik tutuma etkisi: Bir meta analiz çalışması. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(3), 245–284.
  • Özcan, H., & Koca, E. (2020). Development of the attitude towards science scale: A validity and reliability study. Eurasian Journal of Educational Research, 85, 109–134. https://doi.org/10.14689/ejer.2020.85.6
  • Özdem Köse, Ö. (2019). Teknoloji destekli argümantasyon uygulamalarının 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına, kavramsal anlamalarına ve tutumlarına etkisi: Kuvvet ve enerji [Yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Özdemir, G., & Ünal, İ. (2025). Fen eğitiminde sanal laboratuvar kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi: Meta-analiz çalışması. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 11(1), 66–86.
  • Özdemir, M., Şahin, Ç., Arcagok, S., & Demir, M. K. (2018). Öğrenme sürecinde artırılmış gerçeklik uygulamalarının etkililiği: Bir meta-analiz çalışması. Eurasian Journal of Educational Research, 74, 165–186. https://doi.org/10.14689/ejer.2018.74.9
  • Özer, M. (2019). Teknoloji destekli araştırma sorgulamaya dayalı fen öğretiminin etkililiğinin değerlendirilmesi: “Işık ve ses örneği” [Yüksek lisans tezi]. Giresun Üniversitesi.
  • Özkan, F. (2010). İlköğretim 6. sınıf web destekli fen ve teknoloji dersinde öğrencilerin bilgisayar öz-yeterlik algıları, bilgisayara ve fene yönelik tutumları ve akademik başarıları [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ege Üniversitesi
  • Özkan, S. (2021). 8. sınıf asit ve baz konusuna yönelik teknoloji destekli rehber materyal geliştirilmesi ve etkililiğinin araştırılması [Yüksek lisans tezi]. Aksaray Üniversitesi.
  • Öztop, F. (2023). A meta-analysis of the effectiveness of digital technology-assisted STEM education. Journal of Science Learning, 6(2), 136–142.
  • Öztürk, E. (2023). Teknoloji destekli öğretimin ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersi akademik başarılarına ve fen konularına yönelik tutumlarına etkisi [Yüksek lisans tezi]. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi.
  • Parker, C. E., Stylinski, C. D., Bonney, C. R., Schillaci, R., & McAuliffe, C. (2015). Examining the quality of technology implementation in STEM classrooms: Demonstration of an evaluative framework. Journal of Research on Technology in Education, 47(2), 105–121. https://doi.org/10.1080/15391523.2015.999640
  • Pıçakçı, M. (2022). Sınıf öğretmenlerinin teknopedagojik eğitim yeterlilikleri ile fen teknoloji mühendislik matematik (FETEMM) farkındalık, öz yeterlik ve endişelerinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Bozok Üniversitesi.
  • Ring-Whalen, E., Dare, E., Roehrig, G., Titu, P., & Crotty, E. (2018). From conception to curricula: The role of science, technology, engineering, and mathematics in integrated STEM units. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 6(4), 343–362. https://doi.org/10.18404/ijemst.440338
  • Sarı, E. (2019). Web 2.0 uygulamalarına göre tasarlanmış fen bilimleri dersinin etkililiğinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Düzce Üniversitesi.
  • Sharma, R., & Gupta, H. (2024). Harmonizing sustainability in industry 5.0 era: Transformative strategies for cleaner production and sustainable competitive advantage. Journal of Cleaner Production, 445, 141118. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2024.141118
  • Sola Özgüç, C. (2015). Zihin yetersizliği olan ortaokul öğrencilerinin bulunduğu bir sınıfta öğretim etkinliklerinin teknoloji desteği ile geliştirilmesi: Bir eylem araştırması [Doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Stinken-Rösner, L., Hofer, E., Rodenhauser, A., & Abels, S. (2023). Technology implementation in pre-service science teacher education based on the transformative view of TPACK: Effects on pre-service teachers’ TPACK, behavioral orientations and actions in practice. Education Sciences, 13(7), 732. https://doi.org/10.3390/educsci13070732
  • Sun, D., Zhan, Y., Wan, Z. H., Yang, Y., & Looi, C. (2023). Identifying the roles of technology: A systematic review of STEM education in primary and secondary schools from 2015 to 2023. Research in Science & Technological Education, 1–25. https://doi.org/10.1080/02635143.2023.2251902
  • Şahin, E. (2020). Dijital destekli işbirlikli öğrenci takımları başarı bölümleri yönteminin fen bilimleri dersinin akademik başarısına etkisi [Yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi
  • Tarhan, U. (2019). T insan. Destek Yayınları.
  • Tataroğlu, B., & Erduran, A. (2010). Matematik dersinde akıllı tahtaya yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1(3), 233-250.
  • Tatlı, Z., Akbulut, H. İ., & Altınışık, D. (2016). Öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi özgüvenlerine Web 2.0 araçlarının etkisi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 7(3), 659-678.
  • Tiryaki, E. N., & Demir, A. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının geri bildirimlerinde teknoloji destekli öğretim ile geleneksel öğretim yönteminin etkisi. Uluslararası Dil, Eğitim ve Sosyal Bilimlerde Güncel Yaklaşımlar Dergisi (CALESS), 2(1), 276–303.
  • Tosun, İ. E. (2025). Hücre ve bölünmeler ünitesi için geliştirilen WEB 2.0 aracının öğrencilerin akademik başarılarına, uzamsal görsel algılarına ve kavramsal öğrenmelerine etkisi [Doktora tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/
  • Tsai, Y. L., & Tsai, C. C. (2020). A meta‐analysis of research on digital game‐based science learning. Journal of Computer Assisted Learning, 36(3), 280–294. https://doi.org/10.1111/jcal.12406
  • Türk, H. (2020). Fen eğitiminde yenilikçi teknoloji uygulamaları: Dijital hologram örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Osmangazi Üniversitesi.
  • Türksoy, E. (2019). Arttırılmış gerçeklik ve çevrim içi materyallerle bütünleştirilen öğretim yöntemlerinin, fen dersindeki başarı ve kalıcılığa etkisi: Karma desen [Yayımlanmamış doktora tezi]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Ulum, H. (2022). The effects of online education on academic success: A meta-analysis study. Education and Information Technologies, 27(1), 429–450.
  • Xie, C., Schimpf, C., Chao, J., Nourian, S., & Massicotte, J. (2018). Learning and teaching engineering design through modeling and simulation on a CAD platform. Computer Applications in Engineering Education, 26(4), 824–840.
  • Xu, W. W., Su, C. Y., Hu, Y., & Chen, C. H. (2022). Exploring the effectiveness and moderators of augmented reality on science learning: A meta-analysis. Journal of Science Education and Technology, 31(5), 621–637.
  • Yalınalp, Z. (2023). Yavaş geçişli animasyon tekniğinin 7. sınıf öğrencilerinin ışığın madde ile etkileşimi konusundaki başarılarına ve fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarına etkisi [Yüksek lisans tezi]. Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Yaşar, M. (1999). Örneklemin temsil ediciliği. Eğitim ve Bilim, 23(111), 51–57.
  • Yavuz, S., & Coşkun, A. E. (2008). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 276–286.
  • Yazıcı, Y.Y., Hacıoğlu, Y. & Sarı, U. Entrepreneurship, STEM attitude, and career interest development through 6E learning byDeSIGN™ model based STEM education. International Journal of Technology and Design Education, 33, 1525–1545 (2023). https://doi.org/10.1007/s10798-022-09780-z
  • Yenilmez, İ. (2016). İstatistiksel kavramların teknoloji ile öğretiminin matematik didaktiği perspektifinden incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Yıldırım, İ. (2020). 7. sınıf Işığın Madde ile Etkileşimi ünitesinde Web 2.0 araçlarının kullanılmasının öğrencilerin akademik başarılarına, teknoloji ile kendi kendine öğrenme düzeylerine ve fene yönelik tutumlarına etkisinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Kocaeli Üniversitesi
  • Yıldırım, N. (2025). STEM SOS modelinin 7. sınıf fen bilimleri dersinde örnek bir uygulaması: Işığın madde ile etkileşimi [Yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, S., & Kırıcı, S. (2023). 5E modeline entegre STEM etkinliklerinin fen bilimleri dersine yönelik tutuma etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 19(3), 67–85.
  • Yılmaz, E. (2015). Çevrimiçi ileri düzenleyici kavram öğretim materyaliyle desteklenen öğretim yöntemlerinin kuvvet-hareket ünitesindeki başarı, tutum ve kalıcılığa etkisi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Yurdugül, H., & Aşkar, P. (2008). Öğrencilerin teknolojiye yönelik tutum ölçeği faktör yapılarının incelenmesi: Türkiye örneği. İlköğretim Online, 7(2), 288–309.
  • Zhang, Y., Markopoulos, P., & Bekker, T. (2021). Social sharing of task-related emotions in design-based learning: Impact on student collaboration and engagement. International Journal of Educational Research, 107, 101782. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2021.101782
  • Zhao, Y. (2009). Catching up or leading the way: American education in the age of globalization. ASCD.

The Effect of Technology Integration in Teaching the Unit on Light Interaction with Matter on Students' Academic Achievement, Attitudes, and Motivation

Year 2025, Volume: 8 Issue: 3, 287 - 307, 30.09.2025

Abstract

In line with scientific and technological developments, the integration of technology into education has become inevitable as a necessity of our age. Research show that technology integration to teaching facilitates learners' learning as increases learning attitudes and motivation for science learning. This research aims to examine the effects of technology integrated science activities related the "Interaction of Light with Matter" unit on 7th grade students' academic achievement, attitudes towards science and technology, and motivation to learn science. In the research, a single-group pre-test-post-test quasi experimental design, which is a quantitative research method, was conducted. The research was conducted with 30 seventh-grade students studying at a public middle school, in 2021-2022 academic year. The technology integrated science activities prepared based on inquiry and in accordance with the 5E teaching model were carried out for nine-week. The "Academic Achievement Test for Interaction of Light with Matter," the "Attitude Toward Science Scale," the "Attitude Toward Technology Scale," and the "Science Learning Motivation Scale" were administered as pretests and posttests. Quantitative data were analyzed using the SPSS22 program. Data showing a normal distribution were analyzed using the Dependent Samples t-Test, and data not normally distributed were analyzed using the Wilcoxon Signed Rank Test. The findings of the study concluded that technology integrated science teaching activities for the unit "Interaction of Light with Matter" significantly increased seventh-grade students' academic achievement, attitudes toward science and technology, and motivation to learn science. Recommendations for practitioners and researchers were made based on the results.

Ethical Statement

Bu araştırma Giresun Üniversitesi Rektörlüğü Sosyal Bilimler Fen ve Mühendislik Bilimleri Araştırmaları Etik Kurulu tarafından 27/04/2022 tarih ve 21/19 sayılı kararla etik açıdan uygun bulunmuştur.

Thanks

-

References

  • Acut, D., & Antonio, R. (2023). Effectiveness of Science-Technology-Society (STS) approach on students’ learning outcomes in science education: Evidence from a meta-analysis. Journal of Technology and Science Education, 13(3), 718–739. https://doi.org/10.3926/jotse.1982
  • Adıgüzel, S. (2022). Dijital hologram kullanımının 4. sınıf fen öğretiminde akademik başarı ve tutuma etkisi [Yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Akbaba, K., & Kılıç, H. E. (2019). Web 2.0 uygulamalarının öğrencilerin fene ve teknoloji kullanımına yönelik tutumlarına etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 130–139.
  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343–361.
  • Akçimen Eren, Z. (2024). Yedinci sınıf ışığın madde ile etkileşimi ünitesinde Algodoo programı ile desteklenen etkinliklerin öğrencilerin akademik başarıları üzerine etkisi ve Algodoo programı hakkındaki öğrenci görüşlerinin incelenmesi. [Yüksek Lisans Tezi]. Kilis 7 Aralık Üniversitesi.
  • Akgündüz, D. (2013). Fen eğitiminde harmanlanmış öğrenme ve sosyal medya destekli öğrenmenin öğrencilerin başarı, motivasyon, tutum ve kendi kendine öğrenme becerilerine etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi
  • Aktulum, E. (2024). 5. sınıf fen bilimleri dersi elektrik ünitesinde PhET simülasyon uygulamasının öğrenci başarısına ve öğrencilerin dijital yetkinliğine etkisi [Yüksek lisans tezi]. Aksaray Üniversitesi.
  • Alkan, C. (1997). Eğitim teknolojisi. Anı Yayıncılık. Altıkardeş, E. (2018). Katı cisimlerin teknoloji destekli öğretiminin 10. sınıf öğrencilerinin algılarına, uzamsal düşünmelerine ve öğrenmelerine etkisinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Altınsoy, A. (2018). Okul öncesi dönem çocuklarında çevre kirliliği farkındalığı oluşturmada geleneksel öğretim ve teknoloji destekli yöntemlerin karşılaştırılması [Yüksek Lisans Tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Altun, T. (2011). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayara yönelik tutumlarının incelenmesi: Trabzon ili örneği. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(1), 69–86.
  • Arslan, G. (2023). Fen ve teknolojiye yönelik tutum ölçeği. Cumhuriyet International Journal of Education, 12(1), 45–58. https://doi.org/10.30703/cije.2023.2628477
  • Arslan, Ö., & Gül, A. (2023). Fen bilgisi öğretiminde genişletilmiş gerçeklik uygulamalarının etkililiği üzerine bir meta-analiz çalışması.[Yüksek Lisans Tezi]. Amasya Üniversitesi.
  • Ateş, A. (2018). 7. sınıf fen ve teknoloji dersi “Maddenin Tanecikli Yapısı ve Saf Maddeler” konusunda artırılmış gerçeklik teknolojileri kullanılarak oluşturulan öğrenme materyalinin akademik başarıya etkisi [Yüksek Lisans Tezi]. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi.
  • Aydın, H. (2021). Animasyon destekli örnek olaya dayalı tasarlanan fen öğrenme ortamının akademik başarı ve motivasyona etkisi [Yüksek Lisans Tezi]. Uşak Üniversitesi.
  • Aygün, M., Durukan, Ü. G., & Hacıoğlu, Y. (2015). Fen Bilgisi ve İlköğretim Matematik Öğretmenliği Öğrencilerinin ‘Işık’ Kavramıyla İlgili Metaforik Algıları. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 3(2), 52-64.
  • Backfisch, I., Lachner, A., Hische, C., Loose, F., & Scheiter, K. (2020). Professional knowledge or motivation? Investigating the role of teachers’ expertise on the quality of technology-enhanced lesson plans. Learning and Instruction, 66, Article 101300. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2019.101300
  • Barron, B., & Darling-Hammond, L. (2008). Teaching for meaningful learning: A review of research on inquiry-based and cooperative learning. In Powerful learning: What we know about teaching for understanding (pp. 11–70). Jossey-Bass.
  • Başkent Üniversitesi. (2018). Örnekleme seçimi ve hesaplaması [Ders notu]. Başkent Üniversitesi. https://baskent.edu.tr/~matemel/courses/ornekleme_notlari
  • Baysal, Y. E., Mutlu, F., & Nacaroglu, O. (2023). The effectiveness of student-centered teaching applications used in determining motivation toward science learning: A meta-analysis study. International Journal of Psychology and Educational Studies, 10(1), 1–21.
  • Berberoğlu, R. (2020). Mobil öğrenmeye dayalı uygulamaların öğrencilerin fen bilimleri dersindeki akademik başarı, tutum, motivasyon ve mobil öğrenmeye yönelik tutumlarına etkisi [Yüksek Lisans Tezi]. Uşak Üniversitesi.
  • Birziņa, R., & Pīgozne, T. (2020). Technology as a tool in STEM teaching and learning. Rural Environment Education Personal, 13, 219–227. https://doi.org/10.22616/reep.2020.026
  • Bozkurt Altan, E., Coşkun, T. K., Öztürk, N., & Hacıoğlu, Y. (2025, yayımda). Science teachers’ mentoring support experiences when integrating technology in design-based learning STEM activities. PLOS ONE, 20(9), e0332047. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0332047
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (24. basım). Pegem Akademi.
  • Bozkurt Altan, E., & Tan, S. (2021). Concepts of creativity in design based learning in STEM education. International Journal of Technology and Design Education, 31(3), 503-529. https://doi.org/10.1007/s10798-020-09569-y
  • Bybee, R. W. (2010). Advancing STEM education: A 2020 vision. Technology and Engineering Teacher, 70(1), 30–35.
  • Chang, C.-Y., Chien, Y.-T., Chang, Y.-H., & Lin, C.-Y. (2012). MAGDAIRE: A model to foster pre-service teachers' ability in integrating ICT and teaching in Taiwan. Australasian Journal of Educational Technology, 28(6), 1057–1072. https://doi.org/10.14742/ajet.800
  • Coşkun, H. (2019). Hücre ve bölünmeler ünitesinin artırılmış gerçeklik teknolojisi ile öğretiminin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve teknolojiye yönelik tutumlarına etkisi [Yüksek Lisans Tezi]. Mustafa Kemal Üniversitesi.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Pearson.
  • Çakan Uzunkavak, M, (2020). Güzel sanatlar liseleri bireysel ses eğitimi derslerinde teknoloji destekli öğretimin etkililiğinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi]. Uludağ Üniversitesi
  • Çalıkıranoğlu, G. (2025). 7. sınıf fen bilimleri dersi ışığın madde ile etkileşimi ünitesinde Biyomimikri etkinlikleriyle destekli öğretimin etkisinin incelenmesi. [Yüksek Lisans Tezi]. Kastamonu Üniversitesi.
  • Çepiç, E. (2020). Web macerası yönteminin bilişsel ve duyuşsal değişkenler üzerinde etkisi: Canlılarda üreme, büyüme ve gelişme [Yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Darmawansah, D., Hwang, G.-J., Chen, M. R. A., & Liang, J.-C. (2023). Trends and research foci of robotics-based STEM education: A systematic review from diverse angles based on the technology-based learning model. International Journal of STEM Education, 10(1), Article 12.
  • Daugherty, M. K. (2009). The “T” and “E” in STEM. In ITEEA (Ed.), The overlooked STEM imperatives: Technology and engineering (pp. 18–25). ITEEA.
  • Debry, M, & Gras-Velazquez, A. (2016). ICT tools for STEM teaching and learning. Transformation Framework. Microsoft.
  • Demir, A. (2019). Türkçe öğretmeni adaylarının geri bildirimlerinde teknoloji destekli öğretim ile geleneksel öğretim yönteminin etkisi [Yüksek Lisans Tezi]. Mustafa Kemal Üniversitesi.
  • Demir, A., & Kaya, M. (2023). FeTeMM etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin fen bilimlerine yönelik tutumlarına etkisi. Fen Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 19(2), 145–162.
  • Deniz, S. (2019). Teknoloji destekli öğretimin matematik ve geometri alanlarında başarı ve tutuma etkisi üzerine bir meta analiz çalışması [Yüksek Lisans Tezi]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Diab, H., Daher, W., Rayan, B., Issa, N., & Rayan, A. (2024). Transforming science education in elementary schools: The power of PhET simulations in enhancing student learning. Multimodal Technologies and Interaction, 8(11), Article 105. https://doi.org/10.3390/mti8110105
  • Diab, H., Daher, W., Rayan, B., Issa, N., & Rayan, A. (2024). Transforming science education in elementary schools: The power of phet simulations in enhancing student learning. Multimodal Technologies and Interaction, 8(11), 105.
  • Dogan, B., & Robin, B. (2015). Technology’s role in STEM education and the STEM SOS model. In B. S. Spector, M. N. Merrill, & B. J. McDuffie (Eds.), A practice-based model of STEM teaching: STEM students on the stage (SOS)™ (pp. 77–94). SensePublishers.
  • Ellis, J., Wieselmann, J., Sivaraj, R., Roehrig, G., Dare, E., & Ring-Whalen, E. (2020). Toward a productive definition of technology in science and STEM education. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 20(3), 472–496.
  • Ercan, O., Bilen, K., & Bulut, A. (2013). The effect of web-based instruction with educational animation content at sensory organs subject on students' academic achievement and attitudes. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 2430–2436. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.553
  • Fidan, S. (2024). Işığın madde ile etkileşimi ünitesinde Web 2.0 araçlarının kullanımının yaşam becerilerinin gelişimine etkisinin değerlendirilmesi [Yüksek lisans tezi]. Trabzon Üniversitesi.
  • Frankel, J. R., & Wallen, N. E. (2003). How to design and evaluate research in education (6th ed.). McGraw-Hill.
  • Gamberini, L., & Pluchino, P. (2024). Industry 5.0: A comprehensive insight into the future of work, social sustainability, sustainable development, and career. Australian Journal of Career Development, 33(1), 5-14. https://doi.org/10.1177/10384162241231118
  • Garzon, J., & Acevedo, J. (2019). Meta-analysis of the impact of augmented reality on students’ learning gains. Educational Research Review, 27, 244–260. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2019.04.001
  • Gül, M. O. (2007). İlköğretim öğrencilerinin teknolojik bir araç ve öğretim aracı olarak bilgisayara karşı tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi, [Yüksek Lisans Tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Gülbahar, Y. (2009). E-öğrenme. Pegem Akademi.
  • Güllüpınar, F., Kuzu, A. O., Dursun, A., Kert, A., & Gültekin, M. (2013). Eğitimde teknoloji kullanımı ve sonuçları: Velilerin bakış açısından Fatih Projesi’nin pilot uygulamasının değerlendirilmesi. Journal of Social Sciences, 30, 195–216.
  • Gürbüzoğlu Yalmancı, S., & Aydın, S. (2014). Ortaokul öğrencilerinin teknolojiye yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), 125–138.
  • Gürer, M. (2022). Müziksel işitme, okuma ve yazma becerilerinin gelişmesine yönelik kullanılan mobil uygulamalarının incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi .
  • Gürleroğlu, L. (2019). 5E Modeline Uygun Web 2.0 Uygulamaları ile Gerçekleştirilen Fen Bilimleri Öğretiminin Öğrenci Başarısına, Motivasyonuna, Tutumuna ve Dijital Okuryazarlığına Etkisinin İncelenmesi [Doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Güven, G., & Sülün, Y. (2012). Bilgisayar destekli öğretimin 8. sınıf fen ve teknoloji dersindeki akademik başarıya ve derse karşı tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 68–79.
  • Hacıoğlu, Y. (2017). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (STEM) eğitimi temelli etkinliklerin fen bilgisi öğretmen adaylarının eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerine etkisi [Doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Hacıoğlu, Y., & Dönmez Usta, N. (2020). Digital game design-based STEM activity: Biodiversity example. Science Activities, 57(1), 1–15.
  • Hacıoğlu, Y., & Gülhan, F. (2021). The effects of STEM education on the students’ critical thinking skills and STEM perceptions. Journal of Education in Science, Environment and Health, 7(2), 139–155.
  • Harari, Y. N. (2018). 21. yüzyıl için 21 ders (S. Siral, Çev., 1. baskı). Kolektif Kitap. (Orijinal eser 2018)
  • Honey, M., Pearson, G., & Schweingruber, H. A. (Eds.). (2014). STEM integration in K-12 education: Status, prospects, and an agenda for research. National Academies Press. https://doi.org/10.17226/18612
  • Ikenga, U. G., & van der Sijde, P. (2024). Twenty-first century competencies: About competencies for Industry 5.0 and the opportunities for emerging economies. Sustainability, 16, 7166. https://doi.org/10.3390/su16167166
  • Işın, O., Akçay, H., & Kapıcı, H. (2020). Fen öğrenme motivasyon ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(31).
  • Janssen, N., & Lazonder, A. W. (2015). Implementing innovative technologies through lesson plans: What kind of support do teachers prefer? Journal of Science Education and Technology, 24(6), 910–920. https://doi.org/10.1007/s10956-015-9573-5
  • Kalemkuş, J., & Kalemkuş, F. (2023). Effect of the use of augmented reality applications on academic achievement of students in science education: Meta-analysis review. Interactive Learning Environments, 31(9), 6017–6034.
  • Karagöz, F. (2010). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde Web destekli öğretim yönteminin etkililiği [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Osmangazi Üniversitesi.
  • Karagöz, F., & Korkmaz, S. D. (2015). Fen ve teknoloji dersinde web destekli öğretim yönteminin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve öğrendikleri bilgilerin kalıcılığına etkisi. Electronic Turkish Studies, 10(11).
  • Karakuş, F. (2023). İlkokul fen bilimleri dersinde teknoloji kullanımına yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. International Journal of Educational Spectrum, 5(2), 299–312. https://doi.org/10.47806/ijesacademic.1319302
  • Karakuzu, B. (2021). STEM temelli Algodoo etkinliklerinin yedinci sınıf öğrencilerinin ışığın madde ile etkileşimi ünitesindeki bilimsel yaratıcılıklarına etkisi [Yüksek lisans tezi]. Erciyes Üniversitesi.
  • Kavan, N. (2021). Özel eğitim öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerini geliştirmede teknoloji destekli öğretimin etkisi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF), 5(3), 264–284.
  • Kaya, M. (2025). Yedinci sınıf elektrik devreleri ünitesinde uygulanan teknoloji ile zenginleştirilmiş Jigsaw-I etkinliklerinin akademik başarıya ve teknoloji farkındalığına etkisi [Yüksek lisans tezi]. Aksaray Üniversitesi.
  • Kesler, S. (2021). Işığın madde ile etkileşimi ünitesinde yapay zekâ sisteminin öğrencilerin akademik başarılarına etkisi [Yüksek lisans tezi]. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi.
  • Kim, K., Kremer, G., & Schmidt, L. (2017). Design education and engineering design. Journal of Integrated Design and Process Science, 21(2), 1–2. https://doi.org/10.3233/jid-2017-0015
  • Koç, A., & Ayık, Y. Z. (2017). Sosyal medya destekli eğitim: 6. ve 7. sınıf fen bilimleri ve İngilizce derslerinde sosyal ağ kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6(10), 7–19.
  • Küçük, S., Kapakin, S., & Göktaş, Y. (2016). Learning anatomy via mobile augmented reality: Effects on achievement and cognitive load. Anatomical Sciences Education, 9(5), 411–421. https://doi.org/10.1002/ase.1603
  • Li, Y. D., & Wu, J. H. (2025). Enhancing students’ achievement and scientific literacy through technology-enhanced learning in science education: A meta-analysis. Research in Science & Technological Education, 1–24. https://doi.org/10.1080/02635143.2025.2561977
  • Lin, P., Van Brummelen, J., Lukin, G., Williams, R., & Breazeal, C. (2020). Zhorai: Designing a conversational agent for children to explore machine learning concepts. Proceedings of the AAAI Conference on Artificial Intelligence, 34(09), 13381–13388. https://doi.org/10.1609/aaai.v34i09.7061
  • Marín, V. (2021). Technology-enhanced learning design of a pre-service teacher training course in a research-based learning context. Universitat Tarraconensis Review of Education Sciences, 14–27. https://doi.org/10.17345/ute.2020.4.2766
  • McComas, W. F., & Burgin, S. A. (2020). A critique of STEM education: Revolution-in-the making, passing fad, or instructional imperative? Science Education, 29(4), 805–829. https://doi.org/10.1007/s11191-020-00138-2
  • Merriam, S. B. (2013). Qualitative research: Nitel araştırma (S. Turan, Çev.). Nobel Yayıncılık. (Orijinal eser yayın yılı 1998)
  • Mert, E. (2019). İlköğretim 7. sınıf müzik öğretiminde teknoloji destekli materyal kullanımının akademik başarıya etkisi [Yüksek Lisans Tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Fen Bilimleri dersi öğretim programı (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2024a). Fen Bilimleri dersi öğretim programı (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar): Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Moore, W. B., & Felo, A. (2022). The evolution of accounting technology education: Analytics to STEM. Journal of Education for Business, 97(2), 105–111.
  • National Academy of Engineering & National Research Council. (2014). STEM integration in K-12 education: Status, prospects, and an agenda for research. National Academies Press.
  • National Research Council. (2012). A framework for K-12 science education: Practices, crosscutting concepts, and core ideas. National Academies Press. https://doi.org/10.17226/13165
  • Numanoğlu, N. S., & Taşdemir, A. (2025). İlkokul fen bilimleri dersinde kavram karikatürü destekli TGA tekniğinin kullanımı: Akademik başarı üzerine etkiler. Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 8(1), 22–41. https://doi.org/10.36681/fmgted.24002
  • Orhan, A. T., & Men, D. D. (2018). Web tabanlı öğretimin fen dersi başarısına ve fen dersine yönelik tutuma etkisi: Bir meta analiz çalışması. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(3), 245–284.
  • Özcan, H., & Koca, E. (2020). Development of the attitude towards science scale: A validity and reliability study. Eurasian Journal of Educational Research, 85, 109–134. https://doi.org/10.14689/ejer.2020.85.6
  • Özdem Köse, Ö. (2019). Teknoloji destekli argümantasyon uygulamalarının 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına, kavramsal anlamalarına ve tutumlarına etkisi: Kuvvet ve enerji [Yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Özdemir, G., & Ünal, İ. (2025). Fen eğitiminde sanal laboratuvar kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi: Meta-analiz çalışması. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 11(1), 66–86.
  • Özdemir, M., Şahin, Ç., Arcagok, S., & Demir, M. K. (2018). Öğrenme sürecinde artırılmış gerçeklik uygulamalarının etkililiği: Bir meta-analiz çalışması. Eurasian Journal of Educational Research, 74, 165–186. https://doi.org/10.14689/ejer.2018.74.9
  • Özer, M. (2019). Teknoloji destekli araştırma sorgulamaya dayalı fen öğretiminin etkililiğinin değerlendirilmesi: “Işık ve ses örneği” [Yüksek lisans tezi]. Giresun Üniversitesi.
  • Özkan, F. (2010). İlköğretim 6. sınıf web destekli fen ve teknoloji dersinde öğrencilerin bilgisayar öz-yeterlik algıları, bilgisayara ve fene yönelik tutumları ve akademik başarıları [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ege Üniversitesi
  • Özkan, S. (2021). 8. sınıf asit ve baz konusuna yönelik teknoloji destekli rehber materyal geliştirilmesi ve etkililiğinin araştırılması [Yüksek lisans tezi]. Aksaray Üniversitesi.
  • Öztop, F. (2023). A meta-analysis of the effectiveness of digital technology-assisted STEM education. Journal of Science Learning, 6(2), 136–142.
  • Öztürk, E. (2023). Teknoloji destekli öğretimin ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersi akademik başarılarına ve fen konularına yönelik tutumlarına etkisi [Yüksek lisans tezi]. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi.
  • Parker, C. E., Stylinski, C. D., Bonney, C. R., Schillaci, R., & McAuliffe, C. (2015). Examining the quality of technology implementation in STEM classrooms: Demonstration of an evaluative framework. Journal of Research on Technology in Education, 47(2), 105–121. https://doi.org/10.1080/15391523.2015.999640
  • Pıçakçı, M. (2022). Sınıf öğretmenlerinin teknopedagojik eğitim yeterlilikleri ile fen teknoloji mühendislik matematik (FETEMM) farkındalık, öz yeterlik ve endişelerinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Bozok Üniversitesi.
  • Ring-Whalen, E., Dare, E., Roehrig, G., Titu, P., & Crotty, E. (2018). From conception to curricula: The role of science, technology, engineering, and mathematics in integrated STEM units. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 6(4), 343–362. https://doi.org/10.18404/ijemst.440338
  • Sarı, E. (2019). Web 2.0 uygulamalarına göre tasarlanmış fen bilimleri dersinin etkililiğinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Düzce Üniversitesi.
  • Sharma, R., & Gupta, H. (2024). Harmonizing sustainability in industry 5.0 era: Transformative strategies for cleaner production and sustainable competitive advantage. Journal of Cleaner Production, 445, 141118. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2024.141118
  • Sola Özgüç, C. (2015). Zihin yetersizliği olan ortaokul öğrencilerinin bulunduğu bir sınıfta öğretim etkinliklerinin teknoloji desteği ile geliştirilmesi: Bir eylem araştırması [Doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Stinken-Rösner, L., Hofer, E., Rodenhauser, A., & Abels, S. (2023). Technology implementation in pre-service science teacher education based on the transformative view of TPACK: Effects on pre-service teachers’ TPACK, behavioral orientations and actions in practice. Education Sciences, 13(7), 732. https://doi.org/10.3390/educsci13070732
  • Sun, D., Zhan, Y., Wan, Z. H., Yang, Y., & Looi, C. (2023). Identifying the roles of technology: A systematic review of STEM education in primary and secondary schools from 2015 to 2023. Research in Science & Technological Education, 1–25. https://doi.org/10.1080/02635143.2023.2251902
  • Şahin, E. (2020). Dijital destekli işbirlikli öğrenci takımları başarı bölümleri yönteminin fen bilimleri dersinin akademik başarısına etkisi [Yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi
  • Tarhan, U. (2019). T insan. Destek Yayınları.
  • Tataroğlu, B., & Erduran, A. (2010). Matematik dersinde akıllı tahtaya yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1(3), 233-250.
  • Tatlı, Z., Akbulut, H. İ., & Altınışık, D. (2016). Öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi özgüvenlerine Web 2.0 araçlarının etkisi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 7(3), 659-678.
  • Tiryaki, E. N., & Demir, A. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının geri bildirimlerinde teknoloji destekli öğretim ile geleneksel öğretim yönteminin etkisi. Uluslararası Dil, Eğitim ve Sosyal Bilimlerde Güncel Yaklaşımlar Dergisi (CALESS), 2(1), 276–303.
  • Tosun, İ. E. (2025). Hücre ve bölünmeler ünitesi için geliştirilen WEB 2.0 aracının öğrencilerin akademik başarılarına, uzamsal görsel algılarına ve kavramsal öğrenmelerine etkisi [Doktora tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/
  • Tsai, Y. L., & Tsai, C. C. (2020). A meta‐analysis of research on digital game‐based science learning. Journal of Computer Assisted Learning, 36(3), 280–294. https://doi.org/10.1111/jcal.12406
  • Türk, H. (2020). Fen eğitiminde yenilikçi teknoloji uygulamaları: Dijital hologram örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Osmangazi Üniversitesi.
  • Türksoy, E. (2019). Arttırılmış gerçeklik ve çevrim içi materyallerle bütünleştirilen öğretim yöntemlerinin, fen dersindeki başarı ve kalıcılığa etkisi: Karma desen [Yayımlanmamış doktora tezi]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Ulum, H. (2022). The effects of online education on academic success: A meta-analysis study. Education and Information Technologies, 27(1), 429–450.
  • Xie, C., Schimpf, C., Chao, J., Nourian, S., & Massicotte, J. (2018). Learning and teaching engineering design through modeling and simulation on a CAD platform. Computer Applications in Engineering Education, 26(4), 824–840.
  • Xu, W. W., Su, C. Y., Hu, Y., & Chen, C. H. (2022). Exploring the effectiveness and moderators of augmented reality on science learning: A meta-analysis. Journal of Science Education and Technology, 31(5), 621–637.
  • Yalınalp, Z. (2023). Yavaş geçişli animasyon tekniğinin 7. sınıf öğrencilerinin ışığın madde ile etkileşimi konusundaki başarılarına ve fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarına etkisi [Yüksek lisans tezi]. Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Yaşar, M. (1999). Örneklemin temsil ediciliği. Eğitim ve Bilim, 23(111), 51–57.
  • Yavuz, S., & Coşkun, A. E. (2008). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 276–286.
  • Yazıcı, Y.Y., Hacıoğlu, Y. & Sarı, U. Entrepreneurship, STEM attitude, and career interest development through 6E learning byDeSIGN™ model based STEM education. International Journal of Technology and Design Education, 33, 1525–1545 (2023). https://doi.org/10.1007/s10798-022-09780-z
  • Yenilmez, İ. (2016). İstatistiksel kavramların teknoloji ile öğretiminin matematik didaktiği perspektifinden incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Yıldırım, İ. (2020). 7. sınıf Işığın Madde ile Etkileşimi ünitesinde Web 2.0 araçlarının kullanılmasının öğrencilerin akademik başarılarına, teknoloji ile kendi kendine öğrenme düzeylerine ve fene yönelik tutumlarına etkisinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Kocaeli Üniversitesi
  • Yıldırım, N. (2025). STEM SOS modelinin 7. sınıf fen bilimleri dersinde örnek bir uygulaması: Işığın madde ile etkileşimi [Yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, S., & Kırıcı, S. (2023). 5E modeline entegre STEM etkinliklerinin fen bilimleri dersine yönelik tutuma etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 19(3), 67–85.
  • Yılmaz, E. (2015). Çevrimiçi ileri düzenleyici kavram öğretim materyaliyle desteklenen öğretim yöntemlerinin kuvvet-hareket ünitesindeki başarı, tutum ve kalıcılığa etkisi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Yurdugül, H., & Aşkar, P. (2008). Öğrencilerin teknolojiye yönelik tutum ölçeği faktör yapılarının incelenmesi: Türkiye örneği. İlköğretim Online, 7(2), 288–309.
  • Zhang, Y., Markopoulos, P., & Bekker, T. (2021). Social sharing of task-related emotions in design-based learning: Impact on student collaboration and engagement. International Journal of Educational Research, 107, 101782. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2021.101782
  • Zhao, Y. (2009). Catching up or leading the way: American education in the age of globalization. ASCD.
There are 126 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Science Education
Journal Section Research Articles
Authors

Sevcan Kaçira Türkeri This is me 0000-0001-9887-4387

Yasemin Hacıoğlu 0000-0002-1184-4204

Publication Date September 30, 2025
Submission Date September 8, 2025
Acceptance Date September 30, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 3

Cite

APA Kaçira Türkeri, S., & Hacıoğlu, Y. (2025). Işığın Madde İle Etkileşimi Ünitesinin Öğretiminde Teknoloji Entegrasyonunun Öğrencilerin Akademik Başarı, Tutum ve Motivasyonlarına Etkisi. Fen Matematik Girişimcilik Ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 8(3), 287-307.