Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Öncesinde Sosyal Değerler Eğitimi Programının Öz Düzenleme, Sosyal Beceri ve Problem Davranışlar Üzerindeki Etkisi

Year 2021, , 287 - 316, 29.12.2021
https://doi.org/10.16947/fsmia.1050295

Abstract

Araştırma okul öncesi dönemdeki çocuklara sosyal değerler eğitim programı uygulanarak,
programın çocukların öz düzenleme sosyal beceri ve problem davranış becerileri
üzerindeki etkisini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada öntestsontest
kontrol grupsuz yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma; Ankara ilindeki
Gazi Uygulama Anaokulu’nda öğrenim görmekte olan amaçlı örnekleme yöntemi ile
seçilen % 54’ü erkek %46’sı kız 54-60 aylık 13 çocuktan oluşmaktadır. Yapılan çalışmada
amaçlanan becerileri ölçmek amacıyla “Öz Düzenleme Ölçeği”; “Sosyal Beceri
Ölçeği” ve “Problem Davranış Ölçeği” kullanılmıştır. Çocuklara Sapsağlam (2015) tarafından
oluşturulan ve içeriğinde “Yardımseverlik, Dürüstlük, Sevgi, Saygı, İşbirliği,
Kendini Kontrol Etme, Sorumluluk, Nezaket, Hoşgörülü Olma, Arkadaşlık” değerlerine
yer verilen Sosyal Değerler Eğitim Programı 12 hafta süresince haftada 3 gün uygulanmıştır. Programı uygulamaya başlamadan önce araştırmada kullanılan ölçme araçları ile
ön test uygulamaları, program tamamlandıktan sonra son test uygulamaları ve kalıcılık
test uygulamaları gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler elektronik ortamda SPSS 22
programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda Sosyal Değerler Eğitim
Programı’nın çocukların öz düzenleme ve sosyal becerilerinde pozitif yönde anlamlı
farklılık sağladığı görülmüştür. Ayrıca Sosyal Değerler Eğitim Programı’nın çocuklarda
görülen problem davranışlarını anlamlı düzeyde azalttığı ve kalıcılık testi bulgularına
göre programın öz düzenleme, sosyal beceri ve problem davranışlar üzerindeki etkisinin
daha sonraki süreçte de devam ettiği görülmektedir.

References

  • Alisinanoğlu, Fatma - Özbey, Saide, “Anaokulu ve Anasınıfı Davranış Ölçeğinin Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması”, Mesleki Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı 1, 2009. Bakan, Tuba – Şahin, Hakan, “Değerler Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Değer Kazanımı Üzerine Etkisinin Çocuk Görüşlerine Göre İncelenmesi”, FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, sayı 12, 2018.

Impact of Pre-School Social Values Education Program on Self-Regulation, Social Skills and Problematic Behaviors

Year 2021, , 287 - 316, 29.12.2021
https://doi.org/10.16947/fsmia.1050295

Abstract

The research was carried out in order to determine the effect of the program on the
self-regulation social skills and problem behavior skills of children by applying the social
values education program to preschool children. In the study, a full application design
without a pretest-posttest control group was used. The research consists of 13 children
aged 54-60 months, 54% of whom are boys and 46% are girls, selected by the purposeful
sampling method, who are studying in Ankara. In the study, “Self-Regulation Scale”,
“Social Skills Scale” and “Problem Behavior Scale” were used to measure the intended
skills. Social Values Education Program which created by Sapsaglam (2015) was applied
3 days in 12 weeks and the program includes the values of “Helpfulness, Honesty, Love,
Respect, Cooperation, Self-Control, Responsibility, Kindness, Tolerance, Friendship”.
Before the program, pre-test measurements were used with tools, post-test measurements
and permanence measurements were used after the program applied. The obtained scientific
data was analyzed by SPSS 22 program. As a result of the research, it was seen that
the Social Values Education Program made a positive and significant difference in children’s
self-regulation and social skills. In addition, it is seen that the Social Values Education
Program significantly reduced the problem behaviors seen in children and according
to the persistence test findings, the effect of the program on self-regulation, social skills
and problem behaviors continues in the later period

References

  • Alisinanoğlu, Fatma - Özbey, Saide, “Anaokulu ve Anasınıfı Davranış Ölçeğinin Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması”, Mesleki Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı 1, 2009. Bakan, Tuba – Şahin, Hakan, “Değerler Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Değer Kazanımı Üzerine Etkisinin Çocuk Görüşlerine Göre İncelenmesi”, FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, sayı 12, 2018.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Researches and Studies
Authors

Emine Bozkurt Polat 0000-0002-1821-028X

Saide Özbey This is me 0000-0001-8487-7579

Publication Date December 29, 2021
Acceptance Date December 6, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Polat, E. B., & Özbey, S. (2021). Okul Öncesinde Sosyal Değerler Eğitimi Programının Öz Düzenleme, Sosyal Beceri ve Problem Davranışlar Üzerindeki Etkisi. FSM İlmi Araştırmalar İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi(18), 287-316. https://doi.org/10.16947/fsmia.1050295
AMA Polat EB, Özbey S. Okul Öncesinde Sosyal Değerler Eğitimi Programının Öz Düzenleme, Sosyal Beceri ve Problem Davranışlar Üzerindeki Etkisi. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. December 2021;(18):287-316. doi:10.16947/fsmia.1050295
Chicago Polat, Emine Bozkurt, and Saide Özbey. “Okul Öncesinde Sosyal Değerler Eğitimi Programının Öz Düzenleme, Sosyal Beceri Ve Problem Davranışlar Üzerindeki Etkisi”. FSM İlmi Araştırmalar İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi, no. 18 (December 2021): 287-316. https://doi.org/10.16947/fsmia.1050295.
EndNote Polat EB, Özbey S (December 1, 2021) Okul Öncesinde Sosyal Değerler Eğitimi Programının Öz Düzenleme, Sosyal Beceri ve Problem Davranışlar Üzerindeki Etkisi. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi 18 287–316.
IEEE E. B. Polat and S. Özbey, “Okul Öncesinde Sosyal Değerler Eğitimi Programının Öz Düzenleme, Sosyal Beceri ve Problem Davranışlar Üzerindeki Etkisi”, FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, no. 18, pp. 287–316, December 2021, doi: 10.16947/fsmia.1050295.
ISNAD Polat, Emine Bozkurt - Özbey, Saide. “Okul Öncesinde Sosyal Değerler Eğitimi Programının Öz Düzenleme, Sosyal Beceri Ve Problem Davranışlar Üzerindeki Etkisi”. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi 18 (December 2021), 287-316. https://doi.org/10.16947/fsmia.1050295.
JAMA Polat EB, Özbey S. Okul Öncesinde Sosyal Değerler Eğitimi Programının Öz Düzenleme, Sosyal Beceri ve Problem Davranışlar Üzerindeki Etkisi. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. 2021;:287–316.
MLA Polat, Emine Bozkurt and Saide Özbey. “Okul Öncesinde Sosyal Değerler Eğitimi Programının Öz Düzenleme, Sosyal Beceri Ve Problem Davranışlar Üzerindeki Etkisi”. FSM İlmi Araştırmalar İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi, no. 18, 2021, pp. 287-16, doi:10.16947/fsmia.1050295.
Vancouver Polat EB, Özbey S. Okul Öncesinde Sosyal Değerler Eğitimi Programının Öz Düzenleme, Sosyal Beceri ve Problem Davranışlar Üzerindeki Etkisi. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. 2021(18):287-316.