In this paper,
gastronomy museums are seen as an important element to ensure the
sustainability of intangible cultural heritage. Such that, this museums
enables the preservation of culinary culture which is included in the scope of
intangible cultural heritage and to hand this culture down the next
generations.
The aim of this study, which is a review of the
situation evaluation, is to bring a new perspective on evaluation of the
gastronomy museums, which expanding its area in the world and having a large
demand, as a sustainable tourism activity. When
the studies on gastronomy museums are examined, it is generally observed that
the surveys were conducted for tourists’ wishes and expectations and the
gastronomy museums were adressed about their capability to draw tourist.
However, in this study, a comprehensive literature review was conducted by
examining the contribution of gastronomy museums to the sustainability
phenomenon; in this way, the basis is formed for keeping abreast of the
latest developments in the field of specialization of researches.
Bu çalışmada
gastronomi müzeleri somut olmayan kültürel mirasın sürdürülebilirliğini sağlamak
için önemli bir unsur olarak görülmektedir. Öyle ki, gastronomi müzeleri, somut
olmayan kültürel miras kapsamına giren mutfak kültürünün korunmasını ve gelecek
nesillere aktarılmasını sağlamaktadır. Durum değerlendirme derlemesi niteliği
taşıyan bu çalışmanın amacı, tüm dünyada alanı genişleyen ve büyük bir talebe
sahip olan gastronomi müzelerinin sürdürülebilir turizm faaliyeti olarak
değerlendirilmesine yönelik bir bakış açısını sunmaktır. Gastronomi müzeleri
ile ilgili çalışmalar incelendiği zaman, genellikle, müzelerin turist çekme
özelliği üzerinde durulduğunu ve turistlerin istek ve beklentilerine yönelik
anket çalışmaları yürütüldüğü gözlemlenmiştir. Oysa bu çalışmada, gastronomi
müzelerinin sürdürülebilirlik olgusuna olan katkısı incelenerek kapsamlı bir
literatür taraması yapılmış; böylelikle araştırmacıların uzmanlık alanlarındaki
yenilikleri izleyebilmelerine dayanak oluşturulmuştur.
Günümüzde yeni
deneyimler edinmek, yeni kültürler tanımak ve hatta yeni tatlar tatmak isteyen
kişiler için gastronomi turizmi vazgeçilemez alternatif turizm türlerinden biri
haline gelmiştir. Gastronomi turizmi, “gastronomik destinasyonlara yapılmış
olan eğlenme hedefli yiyecek ve içecekleri kapsayan rekreasyonel tecrübesel
faaliyetlerin tümü” olarak tanımlanmakta ve dünyada turistlerin %88,2’sinin
destinasyon seçiminde önem arz eden bir turizm çeşidi olarak gündeme
gelmektedir. Fakat gastronomi turizmi de son yıllarda, yalnızca yeni tatlar
tatmak için seyahat etmenin ötesine geçmiş ve kendini çeşitlendirmiştir. Bu
çeşitlendirmenin ürünlerinden biri de, gastronomi müzeleridir. 2019 itibariyle
Türkiye’de on iki gastronomi müzesi bulunmaktadır. Bu gastronomi müzeleri,
yiyecek ve içeceklerin günümüze kadarki süreçte nasıl elde edildiğinin
görülmesini sağlayan, farklı kültürlerin yeme içme alışkanlıklarının
incelenmesine imkan veren ve gastronomik değerlerin korunmasına ve
unutulmamasına olanak sağlayan bir öğe olarak karşımıza çıkmaktadır. Gastronomi
müzelerinin “UNESCO Somut Olmayan Kültürel Miras” kapsamında ele alınması;
sürdürülebilirliğe, ülke imajına ve ekonomisine sağladıkları katkıların farkına
varılması gerekmektedir. Bu sebeple, gastronomi müzelerinin tanıtım-pazarlama
faaliyetlerine yönelik öneriler geliştirilmiştir.
VIII. Ulusal IV. Uluslararası Doğu Akdeniz Turizm Sempozyumu Yürütücülerine teşekkürlerimizi sunarız.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | June 26, 2019 |
Acceptance Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.