Yöresel mutfak uygulamaları, yaşadıkları coğrafyayı en iyi
şekilde tanıtmasına ve tarihin izlerini taşımasına rağmen bugün olması
gerektiği yerde değildir. Geçmişten günümüze kadar yöresel olarak yapılan
birçok yiyecek ve içeceğin unutulmasının birçok sebebi olmasına rağmen, en
önemli nedenleri arasında yörede faaliyet gösteren yiyecek içecek
işletmelerinde yöresel mutfak ürünlerinin hazırlanma ve sunulma durumunun
yetersiz olmasıdır.
Bu araştırmanın amacı,
Gaziantep'te faaliyet gösteren yiyecek içecek işletmelerindeki yöresel mutfak
uygulamalarını saptamaktır. Araştırmanın evrenini, Gaziantep' te faaliyet
gösteren yiyecek içecek işletmeleri oluşturmakta olup, gönüllü olarak
araştırmaya katılan 125 yiyecek ve içecek işletmesi ise araştırma örneklemini
oluşturmaktadır. Çalışmanın ilk iki bölümünde Gaziantep mutfağı ile ilgili
teorik bilgilere yer verilmiştir. Üçüncü bölümde Güneydoğu' nun en büyük ili
olan Gaziantep' te faaliyet gösteren yiyecek içecek işletmelerindeki yöresel
mutfak uygulamalarını belirlemek amacıyla yüz yüze görüşme tekniği uygulanarak,
bir anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Elde edilen anket verileri
kullanılarak, frekans dağılımları incelenmiş ve chi-square testi çerçevesinde
işletmelerin Gaziantep mutfağı yöresel yemeklerinden en çok et yemeklerini
servis ettiği saptanmıştır.
Local cuisine practices are not at
exactly where they need to be today in terms of significance although they
function the best in introducing the geography they belong to and reflect
traces of its history. There are plenty of reasons as to why many regional
foods and beverages from past to today have vanished and been forgotten, but it
is probably one of the most influentials that there is a lack production and
presentation facilities at food and beverage enterprises that are running in
the region.
The purpose of this research is to
discover the local cuisine practices of food and beverage enterprises running
in Gaziantep, Turkey. The target universe of the study is the food and beverage
enterprises in Gaziantep, and the sample of the study consists of 125 food and
beverages services personnel that have volunteered to participate in the
study.The study designed with this aim has been formed in three main sections.
The first two sections of the study include theoretical information about
Gaziantep local cuisine; and the third section includes the findings of the
survey applied using the face- to-face interview technique to discover the
regional/local cuisine practices at food and beverage enterprises in Gaziantep,
which is the largest city in the southeast of Turkey. Using the survey data
gathered, frequency distributions have been analyzed, and in the light of the
chi-square test it has been detected that enterprises serve meat dishes the
most of all the Gaziantep cuisine local dishes.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 27, 2019 |
Submission Date | May 10, 2018 |
Acceptance Date | March 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.