A touristic website with its style of design and presentation is among the elements that are reflecting the image of the business, and it has special importance in terms of monitoring visitor behaviour and collecting data. A tourism business may make improvement or make changes to differentiate and strengthen its image reflected through the website in accordance with the data obtained via Google Analytics. A touristic business that provides personalized service to tourists and has a strong image will have better level of being more competitive and profitable. Even though many businesses operating in the tourism industry use actively a linked web sites to Google Analytics in aim to collect data, the obtained data evaluates superficially, or it is never evaluated. Even this data provides potential customer information to tourism business, it is not known how to evaluate this data by managers of businesses. In the study, a literature review was made and the findings of success on the internet were included. The aim of the study is to raise awareness in this area and to make contribution to the literature. This study, discuss the successes of the businesses operating in the tourism industry by using the web analytical methods. And the decisions they can take by interpretating the data they can obtain through Google Analytics and the possible benefits of these decisions to the business are discussed.
Turistik işletmeye ait bir web sitesi, tasarım ve sunum olarak işletmenin imajını yansıtan unsurlar arasında yer almaktadır ve ziyaretçi davranışını izleme ve veri toplama açısından çok önemlidir. Bir turistik işletme Google Analitik yardımı ile kendi web siteleri üzerinden elde etmiş olduğu veri doğrultusunda web sitesi üzerinden yansıtmış olduğu imajı güçlendirmek ve farklılaştırmak için değişiklik yapma veya geliştirme yoluna gidebilir. Güçlü bir imaja sahip olan ve kişiye özel hizmet sunabilen bir turistik işletme, kısa sürede daha rekabet edebilir ve kar edebilir noktaya gelecektir. Turizm endüstrisinde faaliyet gösteren birçok işletmenin sahip olduğu ve aktif olarak hizmet sunduğu web sitelerinin Google Analitik ile bağlantısı olmasına rağmen elde ettikleri veri yüzeysel olarak değerlendirilmekte veya hiçbir şekilde değerlendirilmemektedir. Hatta birçok turizm işletmesi için potansiyel müşteri bilgisi niteliğindeki bu verinin nasıl değerlendirileceği, işletme yöneticileri tarafından bilinmemektedir. Çalışmada literatür taraması yapılmış olup internette yeralan başarı bulgularına yer verilmişdir. Çalışmanın amacı bu alanda farkındalık yaratmak olur, literatüre katkı sağlamaktadır. Bu çalışmada turizm endüstrisinde faaliyet gösteren işletmelerin web analitik yöntemlerini kullanarak elde edebilecekleri başarılar değerlendirilecek ve Google Analitik üzerinden elde edebilecekleri verinin yorumlanması doğrultusunda alabilecekleri kararlar ve bu kararların işletmeye olası faydaları ele alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2020 |
Submission Date | October 30, 2020 |
Acceptance Date | October 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.