Mushroom tourism or mycotourism is accepted as an alternative tourism product that has developed in recent years. Mycotourism is an activity that contributes to the social, cultural and economic development of the region, allowing tourists visiting a destination to collect mushrooms while hiking and interact with the local people. It is seen that various organizations, festivals and mushroom tours are organized with the participation of thousands of visitors in many destinations that are very rich in terms of mushroom diversity and geographical features. It is foreseen that mycotourism, which has such a high potential, will allow the development of tourism activities and an increase in the share of the tourism market. Mycotourism activities, by their nature, directly concern the local people. At this point, community-based tourism, which is expressed as a search for a solution against the negative effects of mass tourism in underdeveloped or developing countries, comes to the fore. Community-based tourism is a concept that expresses the active participation of the society in tourism and that means contributing to the advantage of the relevant destination in tourism by affecting the society in social, economic and environmental dimensions. Therefore, in this conceptual research, it is aimed to evaluate the relationship between mycotourism and community-based tourism. In this direction, it is thought that edible wild mushrooms grown in rural areas are important in the social, economic and environmental development of the region, in activities such as mushroom tours, gastronomic activities, accommodation, which will be carried out by increasing the attractiveness of the region. In addition, it is expected that the authorized state authorities and local governments will be effective in the realization of infrastructure, transportation and related services about the region. Travel agencies and tour operators, accommodation and catering services companies will tend to touristic products such as mycotourism. In conclusion it is anticipated that this research will contribute to future research on the relationship between mycotourism and community-based tourism.
Mantar turizmi ya da mikoturizm son yıllarda gelişim gösteren alternatif bir turizm ürünü olarak kabul görmektedir. Mikoturizm bir destinasyonu ziyaret eden turistlerin doğa yürüyüşlerini yaparken mantar toplamalarına ve yerel halk ile etkileşimlerine olanak veren, bölgenin sosyal, kültürel ve ekonomik anlamda kalkınmasına katkı sağlayan bir etkinliktir. Dünyada coğrafi özellikler bakımından mantar çeşitliliği açısından oldukça zengin birçok destinasyonda binlerce ziyaretçinin katıldığı çeşitli organizasyonlar, festivaller ve mantar turları düzenlendiği görülmektedir. Böylesine yüksek bir potansiyel arz eden mikoturizmin turizm faaliyetlerinin gelişmesine ve turizm pazarından alınan payın artmasına imkân sağlayacağı öngörülmektedir. Mikoturizm faaliyetleri doğası gereği doğrudan yerel halkı ilgilendirmektedir. Bu noktada az gelişmiş ya da gelişmekte olan ülkelerde kitlesel turizmin olumsuz etkilerine karşı bir çözüm arayışı olarak ifade edilen toplum temelli turizm ön plana çıkmaktadır. Toplum temelli turizm toplumun turizme aktif bir şekilde katılmasını ifade eden ve toplumu sosyal, ekonomik ve çevresel boyutlarda etkileyip ilgili destinasyonun turizmde avantaj sağlamasına katkıda bulunulması anlamına gelen bir kavramdır. Dolayısıyla bu kavramsal araştırmada mikoturizmin toplum temelli turizm ile ilişkisinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda kırsal alanlarda yetişen yenilebilir yabani mantarların bölgenin sosyal, ekonomik ve çevresel olarak kalkınmasında, bölgede çekiciliğin arttırılarak gerçekleştirilecek mantar turları, gastronomik etkinlikler, konaklamalar gibi faaliyetlerde önemli olduğu düşünülmektedir. Ayrıca topluma olan katkısının yanında yetkili devlet otoriteleri ve yerel yönetimlerin bölge ile ilgili altyapı, ulaşım ve ilgili hizmetlerin gerçekleştirilmesi konusunda etkili olması ve turizm sektöründe faaliyet gösteren seyahat acentaları ve tur operatörleri, konaklama ve yeme içme hizmeti veren işletmelerin mikoturizm gibi turistik ürünlere eğilim göstermesi beklenmektedir. Son olarak bu araştırmanın gelecekte gerçekleştirilecek mikoturizm ve toplum temelli turizm ilişkisine yönelik araştırmalara öncülük ederek katkı sağlayacağı öngörülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2022 |
Submission Date | November 22, 2021 |
Acceptance Date | February 11, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.