Semiyotik, göstergebilim ya da semiyoloji olarak adlandırılan analiz yöntemi, nitel araştırma yöntemlerinden biridir. Fotoğraflar, çeşitli görseller, animasyonlar, karikatürler, işaretler vb. görsel olarak ifade edilebilecek her alanda kullanılabilen bir analiz çeşididir. Gastronomi alanında da yiyecek ve içeceklerin görselliği oldukça önemlidir. Çünkü yemek önce göze hitap etmeli, tabir edildiği üzere önce gözü doyurmalıdır. Tatma duyusundan önce görme işlevi gerçekleştiği için tüketici ön fikirlerini görsele bakarak oluşturur. Zira görselinin beğenilmediği yemeğin tadını da çoğu kişi merak etmez. Bu nedenle gastronomi alanında yeni gelişen tekniklerin kullanılması ile farklı sunumların ortaya konulması pazarlama açısından oldukça önemlidir.
Özellikle, son zamanlarda gastronomi endüstrisinin gelişmesiyle birlikte, moleküler gastronomi yöntemi ile yapılan farklı sunumlar dikkat çekmektedir. Yemekler için görselliğin ön planda tutulması yemek fotoğrafçılığı alanını da açmıştır. Yiyecek ve içeceklerin pazarlanması açısından yemek fotoğrafçılığı; menüler, yemek kitapları, dergiler, kataloglar için önem arz etse de günümüzde yaygın olarak kullanılan sosyal medya mecraları içinde ayrı bir ilgi oluşturmaktadır.
Görselliğin gastronomi alanında oldukça önemli olduğu düşünülerek yapılan bu çalışmada, semiyotik (göstergebilimsel) analiz yönteminden yararlanılmıştır. Çalışmanın amacı moleküler gastronomi tekniği ile yapılan yemeklerin kişilere neler düşündürdüğünü ve nasıl etkilediğini ortaya koymaktır. Bu bağlamda moleküler gastronomi yöntemi ile yapılmış olan 5 yiyecek fotoğrafı seçilerek, kolayda örnekleme yöntemi ile seçilen 12 kişiye fotoğraflarla ilgili ne hissettiklerini yorumlamaları istenmiştir. Analiz sonucunda, renkler ve sunum şekilleri ile ilgili ortaya çıkan temalar arasında öne çıkan bir benzerlik söz konusudur. Sonuç olarak ise, araştırmaya katılan kişilerin büyük çoğunluğunun, moleküler gastronomi tekniği ile yapılan yemeklerin ilgisini çektiği ve bu teknik ile yapılan yemekleri denemek istedikleri sonuçlarına ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 28, 2022 |
Publication Date | October 31, 2022 |
Submission Date | November 5, 2021 |
Acceptance Date | May 22, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.