ALGILANAN DESTİNASYON REKABETÇİLİĞİNİN DEĞERLENDİRİLMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: ÇANAKKALE ÖRNEĞİ
Year 2022,
Volume: 6 Issue: 2, 431 - 455, 31.10.2022
Sedanur Cevahir
,
Erdem Temeloğlu
Abstract
Günümüzde, teknoloji başta olmak üzere pek çok farklı alanda yaşanan gelişmelerden turizm sektörü de etkilenmiştir ve küresel turizm pazarında rekabet artmıştır. Turizm destinasyonları arasındaki rekabet ortamı geçmiş yıllara göre giderek büyümektedir. Turizm destinasyonlarının, ürettikleri hizmet ve ürünlerin iyi ve kötü yanlarını belirleyerek avantajlarını bilmesi ile rakip destinasyonlara karşı pazarda üstünlük sağlaması ve bunu sürdürebilmesi rekabet gücünü gösterir. Turizm destinasyonlarının daha yoğun şekilde rekabet etmeleri ile birlikte destinasyon rekabetçiliği konusunda yapılan araştırmalarda çoğalmıştır. Bu çalışmanın amacı Çanakkale’nin destinasyon rekabet gücünün turistler tarafından nasıl algılandığının değerlendirilmesidir. Bu amaç çerçevesinde algılanan Çanakkale destinasyon rekabetçiliğini belirlemek amacıyla yapılan araştırma kapsamında Çanakkale turizm destinasyonlarında 391 turiste anket uygulanmıştır. Uygulamalar sonucunda destinasyon rekabetçiliğine etki eden talep koşulları, turistik hizmetler, turistik olanaklar, yerel hizmetler, kültürel ve doğal çekicilikler şeklinde adlandırılan beş boyut ortaya çıkmıştır ve bu boyutların kendi aralarında anlamlı ilişkileri olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca elde edilen veriler doğrultusunda, katılımcıların demografik özelliklerine göre Çanakkale destinasyon rekabetçiliği algılarına ilişkin farklılık olduğu sonucuna varılmıştır.
References
- Akbulut, B. (2014). Turistik destinasyon olarak Ankara'nın bilişsel ve duygusal imaj bileşenleri açısından analizi. (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Akdemir, B. & Kırmızıgül, B. (2015). Turistlerin geldikleri ülkelere göre destinasyon algıları arasındaki farklılığı belirlemeye yönelik bir araştırma. İnönü University International Journal Of Social Sciences, 4(2), 222-243.
- Akkuş, G. (2007). Türkiye’nin destinasyon rekabetçiliği puanları ile temel makroekonomik göstergeler ve turizm verileri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Uluslararası Kültür ve Bilim Kongresi, Ankara. 3-5 Mayıs 2018, 643-654.
- Aktan, C. C. (2010). Türkiye’de üretim ve istihdama yönelik ulusal rekabet gücü politikası. ekonomi Bilimleri Dergisi, 2(2), 166-181.
- Angelkova, T., Koteski, C., Jakovlev, Z. & Mitrevska, E. (2012). Sustainability and competitiveness of tourism. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 44, 221-227.
- Aydemir, B., Saylan, U. & Aydoğmuş, F. (2014). Turizmde rekabet: seyahat ve turizm (t&t) rekabet edebilirlik raporunda Türkiye’nin ve Avrupa’nın değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi, 18(1), 1-15.
- Bahar, O. (2004). Türkiye’de turizm sektörünün rekabet gücü analizi üzerine bir alan araştırması: Muğla Örneği (Yayımlanmış Doktora Tezi). Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
- Bahar, O. & Kozak M. (2005), Küreselleşme sürecinde uluslararası turizm ve rekabet edebilirlik. Ankara: Detay Yayıncılık.
- Bahar, O. & Kozak, M. (2007). Dvancing destination competitiveness research: comparison between tourists and service providers. Journal of Travel & Tourism Marketing, 22(2), 61-71.
- Buhalis, D. (2000). Marketing the competitive destination of the future. Tourism Management, 21(1), 97-116.
- Crouch, G. & Ritchie, J. B. (1999). Tourism, competitiveness, and societal prosperity. Journal Of Business Research, 44(3), 137-152.
- Duman, A. & Kocaman, S. (2021). Turizmde destinasyon rekabetçiliği: Alanya ve Kemer turizm destinasyonları arasında karşılaştırmalı bir analiz. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), 1-18.
- Dwyer, T., Sallis, J. F., Blizzard, L., Lazarus, R. & Dean, K. (2001). Relation of academic performance to physical activity and fitness in children. Pediatric Exercise Science, 13(3), 225-237.
- Dwyer, L. & Kim, C. (2003). Destination competitiveness: determinants and indicators. Current İssues İn Tourism, 6(5), 369-414.
- Erbaş, E. & Şahin P. N. (2014). Kalite fonksiyon göçerimi ve analitik hiyerarşi süreci aracılığıyla stratejik destinasyon rekabetçiliği planlaması: termal turizm destinasyonları örneği. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25, 74-97
- Gökmenoğlu, S. M., Mustafa A. & Remzi A. (2012). Ulusal rekabet gücünü belirleyen faktörler üzerine değerlendirmeler. Rekabet Dergisi. Cilt:13(4).5-26.
- Gürsoy, D., Baloglu, S. & Chi, C. G. (2009). Destination competitiveness of Middle Eastern countries: an examination of relative positioning. Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 20 (1), ss. 151-163.
- Hassan, A. & Uşaklı, A. (2013). Seyahat ve turizm rekabetçilik endeksi: Akdeniz çanağındaki destinasyonlara yönelik karşılaştırmalı bir analiz. Seyahat Ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 10(2).
- Heung, V. C., Qu, H. & Chu, R. (2001). The relationship between vacation factors and socio-demographic and travelling characteristics: the case of Japanese leisure travellers. Tourism Management, 22(3), 259-269.
- İlban, M. O. (2007). Destinasyon pazarlamasında marka imajı ve seyahat acentalarında bir araştırma (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007.
- Karaca, E. (2019). Destinasyon önem-memnuniyet analizi bağlamında Van’ı tercih eden İranlı turistler üzerine bir araştırma. (Yüksek Lisans Tezi). Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Batman.
- Kırmızıgül, B., Evliyaoğlu, M. N., Cevher, M. F. & Yılmaz, T. (2017). Otel işletmelerinde çalışanların duygusal emek davranışlarında örgütsel özdeşleşmenin rolü. International Journal Of Academic Value Studies, 3(16), 257-267.
- Liargovas, P. & Skandalis, K. (2010). Factors affecting firms’ performance: the case of Greece. global business and management research: An International Journal, 2(2), 184-197.
- Omerzel, D. G. (2006). Competitiveness of Slovenia as a tourist destination. Managing Global Transitions, 4(2), 167-189.
- Omerzel, D. G. & Mihalič, T. (2008). Destination competitiveness applying different models, the case of Slovenia. Tourism Management, 29(2), 294-307.
- Özdemir, G. (2008). Destinasyon pazarlaması. Ankara: Detay Yayıncılık.
- Sert, A. N. & Şahbaz, R. P. (2017). Turist bakış açısıyla destinasyon rekabet gücünün belirlenmesinde sosyo-demografik özelliklerin etkisine yönelik bir araştırma.. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 74, 92.
- Tinsley, R. & Lynch, P. (2001). Small tourism business networks and destination development. International Journal of Hospitality Management, 20 (4), 367-378.
- World Economic Forum. (2008). Global Competitiveness Report, 2008-2009.
Year 2022,
Volume: 6 Issue: 2, 431 - 455, 31.10.2022
Sedanur Cevahir
,
Erdem Temeloğlu
References
- Akbulut, B. (2014). Turistik destinasyon olarak Ankara'nın bilişsel ve duygusal imaj bileşenleri açısından analizi. (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Akdemir, B. & Kırmızıgül, B. (2015). Turistlerin geldikleri ülkelere göre destinasyon algıları arasındaki farklılığı belirlemeye yönelik bir araştırma. İnönü University International Journal Of Social Sciences, 4(2), 222-243.
- Akkuş, G. (2007). Türkiye’nin destinasyon rekabetçiliği puanları ile temel makroekonomik göstergeler ve turizm verileri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Uluslararası Kültür ve Bilim Kongresi, Ankara. 3-5 Mayıs 2018, 643-654.
- Aktan, C. C. (2010). Türkiye’de üretim ve istihdama yönelik ulusal rekabet gücü politikası. ekonomi Bilimleri Dergisi, 2(2), 166-181.
- Angelkova, T., Koteski, C., Jakovlev, Z. & Mitrevska, E. (2012). Sustainability and competitiveness of tourism. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 44, 221-227.
- Aydemir, B., Saylan, U. & Aydoğmuş, F. (2014). Turizmde rekabet: seyahat ve turizm (t&t) rekabet edebilirlik raporunda Türkiye’nin ve Avrupa’nın değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi, 18(1), 1-15.
- Bahar, O. (2004). Türkiye’de turizm sektörünün rekabet gücü analizi üzerine bir alan araştırması: Muğla Örneği (Yayımlanmış Doktora Tezi). Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
- Bahar, O. & Kozak M. (2005), Küreselleşme sürecinde uluslararası turizm ve rekabet edebilirlik. Ankara: Detay Yayıncılık.
- Bahar, O. & Kozak, M. (2007). Dvancing destination competitiveness research: comparison between tourists and service providers. Journal of Travel & Tourism Marketing, 22(2), 61-71.
- Buhalis, D. (2000). Marketing the competitive destination of the future. Tourism Management, 21(1), 97-116.
- Crouch, G. & Ritchie, J. B. (1999). Tourism, competitiveness, and societal prosperity. Journal Of Business Research, 44(3), 137-152.
- Duman, A. & Kocaman, S. (2021). Turizmde destinasyon rekabetçiliği: Alanya ve Kemer turizm destinasyonları arasında karşılaştırmalı bir analiz. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), 1-18.
- Dwyer, T., Sallis, J. F., Blizzard, L., Lazarus, R. & Dean, K. (2001). Relation of academic performance to physical activity and fitness in children. Pediatric Exercise Science, 13(3), 225-237.
- Dwyer, L. & Kim, C. (2003). Destination competitiveness: determinants and indicators. Current İssues İn Tourism, 6(5), 369-414.
- Erbaş, E. & Şahin P. N. (2014). Kalite fonksiyon göçerimi ve analitik hiyerarşi süreci aracılığıyla stratejik destinasyon rekabetçiliği planlaması: termal turizm destinasyonları örneği. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25, 74-97
- Gökmenoğlu, S. M., Mustafa A. & Remzi A. (2012). Ulusal rekabet gücünü belirleyen faktörler üzerine değerlendirmeler. Rekabet Dergisi. Cilt:13(4).5-26.
- Gürsoy, D., Baloglu, S. & Chi, C. G. (2009). Destination competitiveness of Middle Eastern countries: an examination of relative positioning. Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 20 (1), ss. 151-163.
- Hassan, A. & Uşaklı, A. (2013). Seyahat ve turizm rekabetçilik endeksi: Akdeniz çanağındaki destinasyonlara yönelik karşılaştırmalı bir analiz. Seyahat Ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 10(2).
- Heung, V. C., Qu, H. & Chu, R. (2001). The relationship between vacation factors and socio-demographic and travelling characteristics: the case of Japanese leisure travellers. Tourism Management, 22(3), 259-269.
- İlban, M. O. (2007). Destinasyon pazarlamasında marka imajı ve seyahat acentalarında bir araştırma (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007.
- Karaca, E. (2019). Destinasyon önem-memnuniyet analizi bağlamında Van’ı tercih eden İranlı turistler üzerine bir araştırma. (Yüksek Lisans Tezi). Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Batman.
- Kırmızıgül, B., Evliyaoğlu, M. N., Cevher, M. F. & Yılmaz, T. (2017). Otel işletmelerinde çalışanların duygusal emek davranışlarında örgütsel özdeşleşmenin rolü. International Journal Of Academic Value Studies, 3(16), 257-267.
- Liargovas, P. & Skandalis, K. (2010). Factors affecting firms’ performance: the case of Greece. global business and management research: An International Journal, 2(2), 184-197.
- Omerzel, D. G. (2006). Competitiveness of Slovenia as a tourist destination. Managing Global Transitions, 4(2), 167-189.
- Omerzel, D. G. & Mihalič, T. (2008). Destination competitiveness applying different models, the case of Slovenia. Tourism Management, 29(2), 294-307.
- Özdemir, G. (2008). Destinasyon pazarlaması. Ankara: Detay Yayıncılık.
- Sert, A. N. & Şahbaz, R. P. (2017). Turist bakış açısıyla destinasyon rekabet gücünün belirlenmesinde sosyo-demografik özelliklerin etkisine yönelik bir araştırma.. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 74, 92.
- Tinsley, R. & Lynch, P. (2001). Small tourism business networks and destination development. International Journal of Hospitality Management, 20 (4), 367-378.
- World Economic Forum. (2008). Global Competitiveness Report, 2008-2009.