Yiyecek ve içecek sektörü, yapısı gereği dinamik özellik göstermektedir. Tüketicilerin istek ve ihtiyaçlarının sürekli değişmesi, yeni eğilimlerin çıkması, teknolojik yeniliklerin ortaya çıkması, yasal yönetmeliklerin değişmesi, ulusal ve uluslararası çapta yaşanan krizler ve bu sektörde faaliyet gösteren işletmelerin bu şartlar altında sürekli değişen istek ve ihtiyaçlara göre mal ve hizmet üretip sunmaları gerek bağımsız olarak gerek de otellerin bünyesinde birim olarak faaliyet gösteren yiyecek-içecek işletmelerini karmaşık bir duruma sokmaktadır. Yiyecek ve içecek işletmelerinde ve birimlerinde hem pazarlama hem de stratejik amaçlı kullanılabilecek bir araç olan menü oldukça büyük bir öneme sahiptir. İşletmelerin başarıya ulaşabilmelerinde etkili menü planlamasının önemi oldukça büyüktür. Bu durum, hitap ettikleri müşteri profili, faaliyet gösterdikleri zaman dilimi ve sundukları hizmetleri farklı olan şehir ve sayfiye otelleri için de göz önünde bulundurulması gereken bir konudur. Buradan hareketle bu çalışmanın amacı menü planlamada stratejik yönetim yaklaşımının uygulanabilirliğini ve bu uygulamada şehir otelleri ile sayfiye otelleri arasında farklılık olup olmadığını araştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda tabakalı örnekleme yöntemi ile hesaplanan örneklem grubuna geliştirilen anket formu uygulanmıştır. Elde edilen verilere istatistiksel analizler uygulanmıştır. Analiz sonuçları; menü planlamada stratejik yönetim yaklaşımı algılarında sayfiye otelleri ile şehir otelleri arasında anlamlı ancak zayıf bir ilişki olduğu, menü planlamada stratejik yönetim yaklaşımı, stratejik yönetim unsurları ve stratejik yönetim süreci algılarında sayfiye otelleri ile şehir otelleri arasında anlamlı bir farklılık olduğunu göstermektedir. Ancak menü planlamada misyon belirleme, vizyon belirleme ve hedef belirleme algılarında sayfiye otelleri ile şehir otelleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Çalışma kapsamında yapılan analizler sonucu elde edilen bulgulara göre öneriler sunulmuş ve stratejik menü planlama model önerisi geliştirilmiştir.
Strategy Strategic management Strategic management elements Strategic management process Menu planning.
The food and beverage industry is dynamic due to its structure. The constant change in the demands and needs of consumers, the emergence of new trends, the emergence of technological innovations, the change of legal regulations, the crises experienced on a national and international scale, and the fact that the enterprises operating in this sector produce and offer goods and services according to the constantly changing demands and needs under these conditions put businesses in a complex situation. it inserts. The menu, which is a tool that can be used for both marketing and strategic purposes in food and beverage businesses, has a great importance. From this point of view, in this study, it is aimed to investigate the applicability of the strategic management approach in menu planning.
The theoretical basis of the research consists of strategic management elements, strategic management process, menu and menu planning issues. As a result of the literature review, a questionnaire was developed and piloted between 10 November 2019 - 08 January 2020. The questionnaire, which was finalized after the pilot application, was applied to 400 participants between 27 February and 15 April 2020.
Reliability, correlation and independent sample t-test analyzes were used while evaluating the data collected with the questionnaire. With the analyzes made; It has been concluded that there is a significant but weak relationship between summer resort hotels and city hotels in the perceptions of the strategic management approach in menu planning, and that there is a significant difference between the summer resort hotels and city hotels in the perceptions of the strategic management approach, strategic management elements and strategic management process in menu planning. However, it has been determined that there is no significant difference between summer resort hotels and city hotels in the perceptions of mission setting, vision setting and goal setting in menu planning. Suggestions were presented according to the findings obtained as a result of the analyzes made within the scope of the study and a strategic menu planning model proposal was developed.
Strategy Strategic management Strategic management elements Strategic management process Menu planning.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 30, 2023 |
Publication Date | October 31, 2023 |
Submission Date | January 26, 2023 |
Acceptance Date | May 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.