Research Article
BibTex RIS Cite

Trabzon Province Gatronomy Routes

Year 2024, Volume: 8 Issue: 2, 329 - 350, 30.10.2024
https://doi.org/10.32958/gastoria.1540760

Abstract

The globalizing world, differentiating tourist expectations and needs lead to the planning and realization of tourism activities for special interest areas. Today, gastronomy tourism is one of the leading alternative tourism types in the branding, prominence and marketing of destinations. At the same time, planning gastronomy routes in gastronomy tourism activities is of great importance for the destination. Based on this, this study aims to create gastronomy routes of Trabzon city. For this purpose, face-to-face interviews were conducted with food and beverage establishments, local administrators and tourist guides in Trabzon. The data obtained were subjected to thematic analysis and content analysis with MAXQDA qualitative and mixed data analysis program. With the results, the The globalizing world, differentiating tourist expectations and needs lead to the planning and realization of tourism activities for special interest areas. Today, gastronomy tourism is one of the leading alternative tourism types in the branding, prominence and marketing of destinations. At the same time, planning gastronomy routes in gastronomy tourism activities is of great importance for the destination. Based on this, this study aims to create gastronomy routes of Trabzon city. For this purpose, face-to-face interviews were conducted with food and beverage establishments, local administrators and tourist guides in Trabzon. The data obtained were subjected to thematic analysis and content analysis wit points to be visited gastronomically in the city were identified and gastronomy routes were created.

Supporting Institution

Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi

Project Number

FDK- 2023-31

References

  • Ademoğlu, A. (2023). Gastronomi Tur Deneyiminde Kuşakların Rolü: Gaziantep Örneği. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 11(3), 2573–2598.
  • Bakkaloğlu, Z. ve Şen M.A. (2024). Göç Faktörünün Mutfak Kültürüne Etkisi: Trabzon Örneği. Aydın Gastronomy, 8(1), 155-168.
  • Bayram, M. ve Yaylı, A. (2009). Otel Web Sitelerinin İçerik Analizi Yöntemiyle Değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(27), 347-379.
  • Belber, B.G. ve Kamış, M.D., (2022). Gastronomi Turizminin Sürdürülebilirliğinde, Gastronomi Rotalarının Önemi. Çukurova 8th. International Scientific Researches Conference, Adana.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi Teknikler ve Örnek Çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Boyatzis, R.E. (1998). Transforming Qualitative Information: Thematic Analysis and Code Development. Sage.
  • Corigliano, A. (2002). The Route to Quality: Italian Gastronomy Networks in Operations. A. M. Hjalager &ve G. Richards (Eds.)., Tourism and Gastronomy, 166–185. London: Routledge.
  • Creswell, J.W. (2023). Nitel Araştırma Yöntemleri Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çataklı, S. ve Yıldırgan, R. (2021). Destinasyon Markalaşmasında Gastronomi Turizminin Rolü: Trabzon İli Üzerine Bir Araştırma, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(4): 2506-2521.
  • Çelebi, M. (2023). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çevik, S., ve Yıldırım Saçılık, M. (2024). A New Gastronomic Route Encompassing Oleo Tourism and Wine Tourism Along the Olive Corridor of South Marmara in Türkiye. Tourism and Heritage Journal, 5, 56–79.
  • Dost, E. (2018). Kültürel Değişim Bağlamında Trabzon-Şalpazarı Çepni Mutfağı. Studies of the Ottoman Domain, 8(14), 159-178.
  • Düzgün, E. (2022). Kültür Turlarında Gastronomik Ürünlerin Tercih Edilmesinde Turist Rehberlerinin Önemi. Hitit Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 120-141.
  • Espinosa, D.R.G., Parra, I.M.M., Segura, S.G.T. ve Avalos, D.A.H. (2022). Sustainable Management in Gastronomic Heritage Tourist Routes. Journal of Positive School Psychology, 6(2S), 337-353.
  • Gülmez, M., Babür, S. ve Yirik, Ş. (2012). Turizmde Destinasyon Markalaşması ve Alanya Örneği, 1. Disiplinler Arası Turizm Araştırmaları Kongresi, 15-18 Nisan, Antalya: Akdeniz Üniversitesi Alanya İşletme Fakültesi, 1-14.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Hall, M. ve Sharples, L. (2003). The Consumption of Experiences or the Experience of Consumption? An Introduction to the Tourism of Taste. C.M. Hall, L. Sharpless (Eds.)., R. Food Tourism Around the World: Development, Management and Markets, 58.
  • Ignatov, E. ve Smith, S. (2006). Segmenting Canadian Culinary Tourists. Current Issues in Tourism, 9(3), 235-255.
  • Kargiglioğlu, Ş., Erkol Bayram, G. ve Çetin, Y. (2019). Gastronomi Turlarının Coğrafi İşaretli Ürünler Aracılığı ile Oluşturulması: Batı Karadeniz Turları Örneği. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 3(4), 624-639.
  • Kervankıran, İ. ve Çuhadar, M. (2014). Turizm Rotalarının Oluşturulmasında Coğrafi Bilgi Sistemlerinin Önemi. III. Disiplinlerarası Turizm Araştırmaları Kongresi, 04-05 Nisan 2014, Aydın, ss:576-589.
  • LeCompte, M.D. ve Preissle, J. (1993). Ethnography and Qualitative Design in Education Research. Orlando, FL: Aca-demic Press.
  • Lourens, M. (2007). Route Tourism: A Roadmap for Successful Destinations and Local Economic Development. Development Southern Africa, 24 (3), 475-489.
  • Maviş, F. (2003). Endüstriyel Yiyecek Üretimi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Merriam, S.B. (2023). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama için Bir Rehber. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
  • Meyer, D. (2004). Tourism Routes and Gateways: Key Issues for the Development of Tourism Routes and Gateways and Their Potential for Pro-Poor Tourism. ODI discussion paper.https://citeseerx.ist.psu.edu/document? repid=rep1&type=pdf&doi=1d5f14ef5e59ece4d71e27 5134573842a5af9b71
  • Mutlu, H. ve Sandıkcı, M. (2024). Gastronomi Rotaları ve Önemi: Afyonkarahisar Örneği. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 11(4), 3233–3261.
  • Oğuz, S., Haseki, M.İ. ve Buzcu, Z. (2020). The Effect of Gastronomy Brand Valuıe Components on Travel Intention: A Case of a Route. International Journal of Economics and Innovation, 6(2), 276-295.
  • Sezer, E. (2017). Kültür Turizmi ve Gastronomi Turları Düzenleyen Seyahat Acentaları Üzerinde Tüketici Talep Boyutuyla İlgili Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Şengül, S. ve Türkay, O. (2016). Yöresel Mutfak Unsurlarının Turizm Destinasyonu Seçimindeki Rolü (Mudurnu Örneği), Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 12(29), 90.
  • Şimşek, A. (2022). Establishing a Seafood Route on the Abana-Inebolu-Cide Coastline and Bringing it to Tourism. Journal of Humanities and Tourism Research, 12 (1): 93-100.
  • Tight, M. (2010). The Curious Case of Case Study: A viewpoint. International Journal of Social Research Methodology, 13(4), 329-339.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Trabzon İli Gastronomi Rotaları

Year 2024, Volume: 8 Issue: 2, 329 - 350, 30.10.2024
https://doi.org/10.32958/gastoria.1540760

Abstract

Küreselleşen dünya, farklılaşan turist beklentileri ve ihtiyaçları, özel ilgi alanlarına yönelik turizm faaliyetlerinin planlanmasına ve gerçekleştirilmesine sebep olmaktadır. Günümüzde destinasyonların markalaşarak ön plana çıkması ve pazarlanması noktasında alternatif turizm çeşitlerinin başında gastronomi turizmi gelmektedir. Aynı zamanda gastronomi turizm faaliyetlerinde gastronomi rotalarının planlanması ise destinasyon açısından büyük önem taşımaktadır. Buradan hareketle gerçekleştirilen bu çalışmada Trabzon şehrinin gastronomi rotalarının oluşturulması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Trabzon’da yiyecek içecek işletmeleri, yerel yöneticiler ve turist rehberleriyle yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler MAXQDA nitel ve karma veri analiz programıyla tematik analiz ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Ortaya çıkan sonuçlar ile şehirde gastronomik anlamda ziyaret edilecek noktalar tespit edilmiş ve gastronomi rotaları oluşturulmuştur.

Project Number

FDK- 2023-31

References

  • Ademoğlu, A. (2023). Gastronomi Tur Deneyiminde Kuşakların Rolü: Gaziantep Örneği. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 11(3), 2573–2598.
  • Bakkaloğlu, Z. ve Şen M.A. (2024). Göç Faktörünün Mutfak Kültürüne Etkisi: Trabzon Örneği. Aydın Gastronomy, 8(1), 155-168.
  • Bayram, M. ve Yaylı, A. (2009). Otel Web Sitelerinin İçerik Analizi Yöntemiyle Değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(27), 347-379.
  • Belber, B.G. ve Kamış, M.D., (2022). Gastronomi Turizminin Sürdürülebilirliğinde, Gastronomi Rotalarının Önemi. Çukurova 8th. International Scientific Researches Conference, Adana.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi Teknikler ve Örnek Çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Boyatzis, R.E. (1998). Transforming Qualitative Information: Thematic Analysis and Code Development. Sage.
  • Corigliano, A. (2002). The Route to Quality: Italian Gastronomy Networks in Operations. A. M. Hjalager &ve G. Richards (Eds.)., Tourism and Gastronomy, 166–185. London: Routledge.
  • Creswell, J.W. (2023). Nitel Araştırma Yöntemleri Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çataklı, S. ve Yıldırgan, R. (2021). Destinasyon Markalaşmasında Gastronomi Turizminin Rolü: Trabzon İli Üzerine Bir Araştırma, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(4): 2506-2521.
  • Çelebi, M. (2023). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çevik, S., ve Yıldırım Saçılık, M. (2024). A New Gastronomic Route Encompassing Oleo Tourism and Wine Tourism Along the Olive Corridor of South Marmara in Türkiye. Tourism and Heritage Journal, 5, 56–79.
  • Dost, E. (2018). Kültürel Değişim Bağlamında Trabzon-Şalpazarı Çepni Mutfağı. Studies of the Ottoman Domain, 8(14), 159-178.
  • Düzgün, E. (2022). Kültür Turlarında Gastronomik Ürünlerin Tercih Edilmesinde Turist Rehberlerinin Önemi. Hitit Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 120-141.
  • Espinosa, D.R.G., Parra, I.M.M., Segura, S.G.T. ve Avalos, D.A.H. (2022). Sustainable Management in Gastronomic Heritage Tourist Routes. Journal of Positive School Psychology, 6(2S), 337-353.
  • Gülmez, M., Babür, S. ve Yirik, Ş. (2012). Turizmde Destinasyon Markalaşması ve Alanya Örneği, 1. Disiplinler Arası Turizm Araştırmaları Kongresi, 15-18 Nisan, Antalya: Akdeniz Üniversitesi Alanya İşletme Fakültesi, 1-14.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Hall, M. ve Sharples, L. (2003). The Consumption of Experiences or the Experience of Consumption? An Introduction to the Tourism of Taste. C.M. Hall, L. Sharpless (Eds.)., R. Food Tourism Around the World: Development, Management and Markets, 58.
  • Ignatov, E. ve Smith, S. (2006). Segmenting Canadian Culinary Tourists. Current Issues in Tourism, 9(3), 235-255.
  • Kargiglioğlu, Ş., Erkol Bayram, G. ve Çetin, Y. (2019). Gastronomi Turlarının Coğrafi İşaretli Ürünler Aracılığı ile Oluşturulması: Batı Karadeniz Turları Örneği. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 3(4), 624-639.
  • Kervankıran, İ. ve Çuhadar, M. (2014). Turizm Rotalarının Oluşturulmasında Coğrafi Bilgi Sistemlerinin Önemi. III. Disiplinlerarası Turizm Araştırmaları Kongresi, 04-05 Nisan 2014, Aydın, ss:576-589.
  • LeCompte, M.D. ve Preissle, J. (1993). Ethnography and Qualitative Design in Education Research. Orlando, FL: Aca-demic Press.
  • Lourens, M. (2007). Route Tourism: A Roadmap for Successful Destinations and Local Economic Development. Development Southern Africa, 24 (3), 475-489.
  • Maviş, F. (2003). Endüstriyel Yiyecek Üretimi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Merriam, S.B. (2023). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama için Bir Rehber. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
  • Meyer, D. (2004). Tourism Routes and Gateways: Key Issues for the Development of Tourism Routes and Gateways and Their Potential for Pro-Poor Tourism. ODI discussion paper.https://citeseerx.ist.psu.edu/document? repid=rep1&type=pdf&doi=1d5f14ef5e59ece4d71e27 5134573842a5af9b71
  • Mutlu, H. ve Sandıkcı, M. (2024). Gastronomi Rotaları ve Önemi: Afyonkarahisar Örneği. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 11(4), 3233–3261.
  • Oğuz, S., Haseki, M.İ. ve Buzcu, Z. (2020). The Effect of Gastronomy Brand Valuıe Components on Travel Intention: A Case of a Route. International Journal of Economics and Innovation, 6(2), 276-295.
  • Sezer, E. (2017). Kültür Turizmi ve Gastronomi Turları Düzenleyen Seyahat Acentaları Üzerinde Tüketici Talep Boyutuyla İlgili Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Şengül, S. ve Türkay, O. (2016). Yöresel Mutfak Unsurlarının Turizm Destinasyonu Seçimindeki Rolü (Mudurnu Örneği), Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 12(29), 90.
  • Şimşek, A. (2022). Establishing a Seafood Route on the Abana-Inebolu-Cide Coastline and Bringing it to Tourism. Journal of Humanities and Tourism Research, 12 (1): 93-100.
  • Tight, M. (2010). The Curious Case of Case Study: A viewpoint. International Journal of Social Research Methodology, 13(4), 329-339.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Gastronomy Tourism
Journal Section Articles
Authors

Batuhan Öztürk 0000-0003-4951-0469

Semra Akar Şahingöz 0000-0001-6727-5277

Project Number FDK- 2023-31
Publication Date October 30, 2024
Submission Date August 29, 2024
Acceptance Date October 28, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Öztürk, B., & Akar Şahingöz, S. (2024). Trabzon İli Gastronomi Rotaları. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 8(2), 329-350. https://doi.org/10.32958/gastoria.1540760