Research Article
BibTex RIS Cite

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Öğrencilerinin Mesleğe Yönelik Tutum ve Mutluluk Düzeylerinin İncelenmesi

Year 2022, , 203 - 214, 22.09.2022
https://doi.org/10.31680/gaunjss.1116305

Abstract

Bu araştırmanın amacı beden eğitimi ve spor öğretmenliği öğrencilerinin mesleğe yönelik tutum düzeylerinin mutluluk düzeyleri ile birlikte incelenmesidir. Araştırmada betimsel bir anket tasarımı uygulanmıştır. Araştırma beden eğitimi ve spor öğretmenliği öğrencileri (n=284) arasında gerçekleştirilmiş ve veriler bilgi formu, Beden Eğitimi Öğretmenliği Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği ve Oxford Mutluluk Ölçeğinden oluşan bir anket kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin normalliğini değerlendirmek amacıyla hem Shapiro-Wilk hem de Kolmogorov-Smirnov testleri yapılmıştır. Tutum ve mutluluk puanlarının sosyo-demografik değişkenlere göre durumunu incelemek amacıyla non-parametrik testler (Mann-Whitney U ve Kruskal Wallis H) uygulanmıştır. Tutum düzeyleri ile mutluluk arasındaki ilişkiyi araştırmak için Spearman korelasyon analizi gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda “sınıf” değişkenine göre birinci sınıf ve dördüncü sınıf öğrencilerinin sevgi boyutundaki tutum puanlarının istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir (p<.05). Ayrıca, "Milli sporcu statüsü" ve "Gelir" değişkenlerine göre öğrencilerin mutluluk puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir (p<.05). Son olarak, gerçekleştirilen Spearman korelasyon analizi sonuçlarına göre mutluluk ve tutum değişkenleri arasında istatistiksel olarak anlamlı pozitif ilişkiler bulunmuştur.

References

  • Abbasoğlu, E., Öncü, E. (2013). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının benlik saygıları ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 407-425.
  • Aydilek, E. (2019). Beden eğitimi öğretmen adaylarının yaşam doyumları ve beden eğitimi öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yükseklisans Tezi, Samsun.
  • Cinpolat, T., Alıncak, F., Abakay, U. (2016). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 38-47.
  • Çapri, B., Çelikkaleli, Ö. (2008). Öğretmen adaylarinin öğretmenliğe İlişkin tutum ve mesleki yeterlik İnançlarının cinsiyet program ve fakültelerine göre İncelenmesi. İnönü üniversitesi eğitim fakültesi dergisi, 9(15), 33-53.
  • Demirtaş, H., Cömert, M., Özer, N. J. E. v. B. (2011). Öğretmen adaylarının özyeterlik inançları ve öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları.Eğitim ve Bilim 36(159).
  • Doğan, T., Çötok, N. A. (2011). Oxford mutluluk ölçeği kısa formunun Türkçe uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması.[Adaptation of the Short Form of the Oxford Happiness Questionnaire intoTurkish: A Validity and Reliability Study]. Türk psikolojik danışma ve rehberlik dergisi, 4(36), 165-170.
  • Erden, M. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş: İstanbul. Alkım Yayınları.
  • Eroğlu, C. (2013). Beden eğitimi öğretmen adaylarının öz-yeterlikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yükseklisans Tezi. Aksaray.
  • Göktaş, Z., Yanık, M., Sciences, M. (2015). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Beden Eğitimi Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Sstb International Refereed Academic Journal of Sports, Health, 16(5).
  • Hills, P., Argyle, M. (2002). The Oxford Happiness Questionnaire: a compact scale for the measurement of psychological well-being. Personality and Individual Differences, 33(7), 1073-1082. doi:https://doi.org/10.1016/S0191-8869(01)00213-6
  • Kalemoğlu, V. Y., Erbaş, M. K., Ünlü, H. (2014). Beden eğitimi öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını yordama gücü. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 113-123.
  • Köse, B., Uzun, M., Kurtuluş, Ö., Çelik, N. M., Erbaş, Ü. (2019). Spor Bilimlerinde Okuyan Öğrencilerin Öznel Mutluluk ve Zindelik Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi (Ankara Üniversitesi Örneği). Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 22-29.
  • Küçük, D. P. (2012). Müzik öğretmenlerinin müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(19), 151-161.
  • Küçükahmet, L. (2003). Öğretimi planlama ve değerlendirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Layard, R. (2005). Happiness: Lessons from a New Science London: Penguin Books.
  • Lyubomirsky, S. (2008). The how of happiness: A scientific approach to getting the life you want. New York: The Penguin Press.
  • Myers, D. G., Diener, E. (1995). Who is happy? Psychological science, 6(1), 10-19.
  • Özgün, A., Yaşartürk, F., Ayhan, B., Bozkuş, T. (2017). Hentbolcuların spora özgü başarı motivasyonu ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(Special Issue 2), 83-94.
  • Sandıkçı, M. (2011). Beden eğitimi öğretmen adayları ile diğer öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutum ve öz-yeterlik algıları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Taşkın, Ç. Ş., Hacıömeroğlu, G. (2010). İlköğretim bölümü öğretmen adaylarının mesleğe yönelik tutumları: Nicel ve nitel verilere dayalı bir inceleme. İlköğretim Online, 9(3), 922-933.
  • Uğurlu, C., Polat, S. (2011). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 35(1), 68-74.
  • Ünlü, H. (2011). Beden eğitimi öğretmenliği mesleğine yönelik tutum ölçeği (BEÖYTÖ) geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, (4), 2005-2020.
  • Üzüm, H., Yalçın, H. B., Biçer, B., Yüktaşır, B., Yıldırım, Y. (2015). Beden eğitimi öğretmen adaylarının mesleklerine karşı tutumları. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(1-4), 1-10.
  • Yalız, D. (2010). Anadolu Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının karşılaştırılması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 7-14.
  • Yıldız, M., Efek, E., Özbar, N. (2020). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Journal of Social Humanities Sciences Research, 7(49), 49-58.
  • Yücekaya, M. A. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersi mutluluk düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Dağcılık ve Tırmanış Dergisi, 3(1), 27-37.
Year 2022, , 203 - 214, 22.09.2022
https://doi.org/10.31680/gaunjss.1116305

Abstract

References

  • Abbasoğlu, E., Öncü, E. (2013). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının benlik saygıları ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 407-425.
  • Aydilek, E. (2019). Beden eğitimi öğretmen adaylarının yaşam doyumları ve beden eğitimi öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yükseklisans Tezi, Samsun.
  • Cinpolat, T., Alıncak, F., Abakay, U. (2016). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 38-47.
  • Çapri, B., Çelikkaleli, Ö. (2008). Öğretmen adaylarinin öğretmenliğe İlişkin tutum ve mesleki yeterlik İnançlarının cinsiyet program ve fakültelerine göre İncelenmesi. İnönü üniversitesi eğitim fakültesi dergisi, 9(15), 33-53.
  • Demirtaş, H., Cömert, M., Özer, N. J. E. v. B. (2011). Öğretmen adaylarının özyeterlik inançları ve öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları.Eğitim ve Bilim 36(159).
  • Doğan, T., Çötok, N. A. (2011). Oxford mutluluk ölçeği kısa formunun Türkçe uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması.[Adaptation of the Short Form of the Oxford Happiness Questionnaire intoTurkish: A Validity and Reliability Study]. Türk psikolojik danışma ve rehberlik dergisi, 4(36), 165-170.
  • Erden, M. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş: İstanbul. Alkım Yayınları.
  • Eroğlu, C. (2013). Beden eğitimi öğretmen adaylarının öz-yeterlikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yükseklisans Tezi. Aksaray.
  • Göktaş, Z., Yanık, M., Sciences, M. (2015). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Beden Eğitimi Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Sstb International Refereed Academic Journal of Sports, Health, 16(5).
  • Hills, P., Argyle, M. (2002). The Oxford Happiness Questionnaire: a compact scale for the measurement of psychological well-being. Personality and Individual Differences, 33(7), 1073-1082. doi:https://doi.org/10.1016/S0191-8869(01)00213-6
  • Kalemoğlu, V. Y., Erbaş, M. K., Ünlü, H. (2014). Beden eğitimi öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını yordama gücü. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 113-123.
  • Köse, B., Uzun, M., Kurtuluş, Ö., Çelik, N. M., Erbaş, Ü. (2019). Spor Bilimlerinde Okuyan Öğrencilerin Öznel Mutluluk ve Zindelik Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi (Ankara Üniversitesi Örneği). Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 22-29.
  • Küçük, D. P. (2012). Müzik öğretmenlerinin müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(19), 151-161.
  • Küçükahmet, L. (2003). Öğretimi planlama ve değerlendirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Layard, R. (2005). Happiness: Lessons from a New Science London: Penguin Books.
  • Lyubomirsky, S. (2008). The how of happiness: A scientific approach to getting the life you want. New York: The Penguin Press.
  • Myers, D. G., Diener, E. (1995). Who is happy? Psychological science, 6(1), 10-19.
  • Özgün, A., Yaşartürk, F., Ayhan, B., Bozkuş, T. (2017). Hentbolcuların spora özgü başarı motivasyonu ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(Special Issue 2), 83-94.
  • Sandıkçı, M. (2011). Beden eğitimi öğretmen adayları ile diğer öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutum ve öz-yeterlik algıları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Taşkın, Ç. Ş., Hacıömeroğlu, G. (2010). İlköğretim bölümü öğretmen adaylarının mesleğe yönelik tutumları: Nicel ve nitel verilere dayalı bir inceleme. İlköğretim Online, 9(3), 922-933.
  • Uğurlu, C., Polat, S. (2011). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 35(1), 68-74.
  • Ünlü, H. (2011). Beden eğitimi öğretmenliği mesleğine yönelik tutum ölçeği (BEÖYTÖ) geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, (4), 2005-2020.
  • Üzüm, H., Yalçın, H. B., Biçer, B., Yüktaşır, B., Yıldırım, Y. (2015). Beden eğitimi öğretmen adaylarının mesleklerine karşı tutumları. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(1-4), 1-10.
  • Yalız, D. (2010). Anadolu Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının karşılaştırılması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 7-14.
  • Yıldız, M., Efek, E., Özbar, N. (2020). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Journal of Social Humanities Sciences Research, 7(49), 49-58.
  • Yücekaya, M. A. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersi mutluluk düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Dağcılık ve Tırmanış Dergisi, 3(1), 27-37.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Sporda Psiko-Sosyal Alanlar
Authors

Demet Öztürk Çelik 0000-0002-3387-9600

Taner Yılmaz 0000-0001-7443-6753

Publication Date September 22, 2022
Submission Date May 17, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Öztürk Çelik, D., & Yılmaz, T. (2022). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Öğrencilerinin Mesleğe Yönelik Tutum ve Mutluluk Düzeylerinin İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 203-214. https://doi.org/10.31680/gaunjss.1116305

ISSN: 2536-5339

Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi

16157

Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.