Research Article
BibTex RIS Cite

Farklı Branşlardaki Engelli Sporcuların Antrenör ve Spora Yönelik Metaforik Algıları

Year 2022, , 176 - 187, 22.09.2022
https://doi.org/10.31680/gaunjss.1149007

Abstract

Bu araştırmanın amacı farklı engel gruplarına sahip farklı branşlardaki engelli sporcuların antrenör ve spora yönelik metaforik algılarının belirlenmesidir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden biri olan olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırmamızın örneklem grubunu Kilis, Gaziantep ve Elazığ illerinde farklı engel gruplarına ve farklı spor branşlar da aktif spor yapan 49 kadın, 12 erkek olmak üzere toplamda 61 engelli sporcu oluşturmuştur. Veri toplama amacıyla katılımcıların kişisel bilgilerine ulaşmak için demografik bilgi formu, metaforik algılarını belirlemek amacıyla ise “Antrenör………gibidir. Çünkü ………” Cümlesini ve “Spor………gibidir. Çünkü……” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Toplanan veriler içerik analizi yardımı ile çözümlenmiştir. Katılımcıların demografik bilgilerinin çözümlenmesinde SPSS 22.0 programından faydalanılarak frekans ve yüzdelik hesaplamalar yapılmıştır. Engelli sporcular antrenör ve spor kavramıyla ilgili toplamda 56 metafor oluşturmuş, antrenörler için oluşturdukları metaforlar toplam 5 kategoride toplanmıştır. Bunlar “Gerçek Hayat”, “Liderlik”, “Faydalı”, “Yaşam Kaynağı” ve “İstenmeyen” kategorileri, spor için oluşturdukları metaforlara ait kategoriler ise “Pozitif Duygular”, “Yaşamsal Kaynak”, “Fiziksel Sağlık” ve “Olumsuz” şeklinde oluşturulmuştur. Sonuç olarak genelde olumlu metaforların üretildiğini sadece bir katılımcının olumsuz ve istenmeyen metafor ürettiğini söyleyebiliriz.

References

  • Diaz, R., Miller, E.K., Kraus, E., & Fredericson, M. (2019). Impact of Adaptive Sports Participation on Quality of Life. Sports medicine and arthroscopy review, 27(2), 73–82. https://doi.org/10.1097/JSA.0000000000000242
  • Hanne, M. (2015). Diagnosis and Metaphor. Perspectives in biology and medicine, 58(1), 35–52. https://doi.org/10.1353/pbm.2015.0010
  • İlhan, E.L., & Esentürk, O.K. (2014). Zihinsel Engelli Bireylerde Sporun Etkilerine Yönelik Farkındalık Ölçeği (ZEBSEYFÖ) Geliştirme Çalışması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19-36.
  • Jamrozik, A., McQuire, M., Cardillo, E.R., & Chatterjee, A. (2016). Metaphor: Bridging embodiment to abstraction. Psychonomic bulletin & review, 23(4), 1080–1089. https://doi.org/10.3758/s13423-015-0861-0
  • John W. Creswell. (2019). Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. London. (3nd ed.) : Unıversıty Of Nebraska-Lıncoln.
  • Kaebnick, G.E. (2020). Words Matter. The Hastings Center report, 50(5), 2. https://doi.org/10.1002/hast.1175
  • Kaya, M.F. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının “Küresel Isınma” Kavramına Yönelik Metafor Algıları . Doğu Coğrafya Dergisi , 18 (29) , 117-134 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunidcd/issue/2457/31310
  • Kayğusuz, Ş., Şenses, H. R. & Uslu, T. (2021). Futbolcuların Psikolojik Performans Profillerinin Antrenörleri İle İlişkilerine Yönelik Kullandıkları Metaforlar İle Karşılaştırılması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19 (2), 87-101. DOI: 10.33689/spormetre.772486
  • Koç, M., Murathan F., Yetiş, Ü. & Murathan, T. (2015). İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Spor Kavramına İlişkin Algıları.the Journal of Academic Social Sciences
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Nalçacı, A. & Bektaş, F. (2012). Öğretmen Adaylarının Okul Kavramına İlişkin Algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi , 13 (1) , 239-258 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/59493/855104
  • Ramadass, S., Rai, S.K., Gupta, S.K., Kant, S., Wadhwa, S., Sood, M. & Sreenivas, V. (2005). Prevalence of disability and its association with sociodemographic factors and quality of life in India: A systematic review. J Family Med Prim Care. 2018 Nov-Dec;7(6):1177-1184. doi: 10.4103/jfmpc.jfmpc_10_18. PMID: 30613494; PMCID: PMC6293895.Levine, P. Metaphors and images of classrooms. Kappa Delta Pi Record, 172-175.
  • Smith, A. (2016). Exercise is recreation not medicine. Journal of sport and health science, 5(2), 129–134. https://doi.org/10.1016/j.jshs.2016.03.002
  • Taylor, W. (1984). Metaphors of education. London: Institute of Education, University of London .
  • Thibodeau, P.H., Hendricks, R.K., & Boroditsky, L. (2017). How Linguistic Metaphor Scaffolds Reasoning. Trends in cognitive sciences, 21(11), 852–863. https://doi.org/10.1016/j.tics.2017.07.001
  • Wilson, A. (2015). A guide to phenomenological research. Nursing standard (Royal College of Nursing (Great Britain) : 1987), 29(34), 38–43. https://doi.org/10.7748/ns.29.34.38.e8821
  • Wright, A., Roberts, R., Bowman, G., & Crettenden, A. (2019). Barriers and facilitators to physical activity participation for children with physical disability: comparing and contrasting the views of children, young people, and their clinicians. Disability and rehabilitation, 41(13), 1499–1507. https://doi.org/10.1080/09638288.2018.1432702
  • Yanıkkerem, E. & Esmeray, N. (2017). İşitme ve Konuşma Engelli Kadınların Yaşadığı Güçlükler . Annals of Health Sciences Research , 6 (2) , 38-46 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/annhealthscires/issue/65347/1006826
  • Yetim, A. A. & Kalfa, M. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Sporla İlgili Metaforik Algıları ve Spor Etkinliği Dersi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17 (1), 41-54. DOI: 10.33689/spormetre.467650
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2022, , 176 - 187, 22.09.2022
https://doi.org/10.31680/gaunjss.1149007

Abstract

References

  • Diaz, R., Miller, E.K., Kraus, E., & Fredericson, M. (2019). Impact of Adaptive Sports Participation on Quality of Life. Sports medicine and arthroscopy review, 27(2), 73–82. https://doi.org/10.1097/JSA.0000000000000242
  • Hanne, M. (2015). Diagnosis and Metaphor. Perspectives in biology and medicine, 58(1), 35–52. https://doi.org/10.1353/pbm.2015.0010
  • İlhan, E.L., & Esentürk, O.K. (2014). Zihinsel Engelli Bireylerde Sporun Etkilerine Yönelik Farkındalık Ölçeği (ZEBSEYFÖ) Geliştirme Çalışması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19-36.
  • Jamrozik, A., McQuire, M., Cardillo, E.R., & Chatterjee, A. (2016). Metaphor: Bridging embodiment to abstraction. Psychonomic bulletin & review, 23(4), 1080–1089. https://doi.org/10.3758/s13423-015-0861-0
  • John W. Creswell. (2019). Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. London. (3nd ed.) : Unıversıty Of Nebraska-Lıncoln.
  • Kaebnick, G.E. (2020). Words Matter. The Hastings Center report, 50(5), 2. https://doi.org/10.1002/hast.1175
  • Kaya, M.F. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının “Küresel Isınma” Kavramına Yönelik Metafor Algıları . Doğu Coğrafya Dergisi , 18 (29) , 117-134 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunidcd/issue/2457/31310
  • Kayğusuz, Ş., Şenses, H. R. & Uslu, T. (2021). Futbolcuların Psikolojik Performans Profillerinin Antrenörleri İle İlişkilerine Yönelik Kullandıkları Metaforlar İle Karşılaştırılması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19 (2), 87-101. DOI: 10.33689/spormetre.772486
  • Koç, M., Murathan F., Yetiş, Ü. & Murathan, T. (2015). İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Spor Kavramına İlişkin Algıları.the Journal of Academic Social Sciences
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Nalçacı, A. & Bektaş, F. (2012). Öğretmen Adaylarının Okul Kavramına İlişkin Algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi , 13 (1) , 239-258 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/59493/855104
  • Ramadass, S., Rai, S.K., Gupta, S.K., Kant, S., Wadhwa, S., Sood, M. & Sreenivas, V. (2005). Prevalence of disability and its association with sociodemographic factors and quality of life in India: A systematic review. J Family Med Prim Care. 2018 Nov-Dec;7(6):1177-1184. doi: 10.4103/jfmpc.jfmpc_10_18. PMID: 30613494; PMCID: PMC6293895.Levine, P. Metaphors and images of classrooms. Kappa Delta Pi Record, 172-175.
  • Smith, A. (2016). Exercise is recreation not medicine. Journal of sport and health science, 5(2), 129–134. https://doi.org/10.1016/j.jshs.2016.03.002
  • Taylor, W. (1984). Metaphors of education. London: Institute of Education, University of London .
  • Thibodeau, P.H., Hendricks, R.K., & Boroditsky, L. (2017). How Linguistic Metaphor Scaffolds Reasoning. Trends in cognitive sciences, 21(11), 852–863. https://doi.org/10.1016/j.tics.2017.07.001
  • Wilson, A. (2015). A guide to phenomenological research. Nursing standard (Royal College of Nursing (Great Britain) : 1987), 29(34), 38–43. https://doi.org/10.7748/ns.29.34.38.e8821
  • Wright, A., Roberts, R., Bowman, G., & Crettenden, A. (2019). Barriers and facilitators to physical activity participation for children with physical disability: comparing and contrasting the views of children, young people, and their clinicians. Disability and rehabilitation, 41(13), 1499–1507. https://doi.org/10.1080/09638288.2018.1432702
  • Yanıkkerem, E. & Esmeray, N. (2017). İşitme ve Konuşma Engelli Kadınların Yaşadığı Güçlükler . Annals of Health Sciences Research , 6 (2) , 38-46 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/annhealthscires/issue/65347/1006826
  • Yetim, A. A. & Kalfa, M. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Sporla İlgili Metaforik Algıları ve Spor Etkinliği Dersi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17 (1), 41-54. DOI: 10.33689/spormetre.467650
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Sporda Psiko-Sosyal Alanlar
Authors

Yunus Gür 0000-0001-5594-7478

Ali Kemal Taşkın 0000-0002-3222-3642

Publication Date September 22, 2022
Submission Date July 26, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Gür, Y., & Taşkın, A. K. (2022). Farklı Branşlardaki Engelli Sporcuların Antrenör ve Spora Yönelik Metaforik Algıları. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 176-187. https://doi.org/10.31680/gaunjss.1149007

ISSN: 2536-5339

Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi

16157

Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.