Research Article
BibTex RIS Cite

Profesyonel Futbolcularda Sporda İnsan Hakları Tutumu ve Özgünlük Düzeylerinin İncelenmesi

Year 2018, , 1 - 18, 28.12.2018
https://doi.org/10.31680/gaunjss.422883

Abstract





Bu araştırmanın amacı profesyonel olarak
futbol oynayan sporcuların sporda insan hakları tutumu ve özgünlük düzeylerinin
incelenmesidir. Araştırmaya Türkiye Futbol Federasyonu bünyesinde bulunan
profesyonel olarak kabul edilen; Süper Lig, 1. Lig, 2.Lig ve 3. Lig
takımlarında aktif olarak futbol oynayan 1912 futbolcudan rastgele seçilmiş 674
futbolcu çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır.


Futbolculara
araştırmacı tarafından oluşturulan sosyo demografik bilgi formu, Akın ve
Dönmezoğulları (2010) tarafından geçerliliği güvenirliği yapılmış Özgünlük
ölçeği ve Sadık (2014) tarafından geçerliliği güvenirliliği yapılmış Sporda
İnsan Hakları Tutumu ölçeği uygulanmıştır. Elde edilen verilerin dağılımları
için Kolmogrov Smirnov test istatistiği kullanılmış ve istatistiki analizler
için parametrik testler kullanılmıştır. Adaylara ilişkin kişisel bilgiler,
ölçek toplam puanları ile frekans (f) ve yüzde (%) değerleri tespit edilerek
verilmiştir. Ölçeklerden elde edilen puanlar arasındaki farklılığı ortaya
koyabilmek için Yaş, Spor Yaşı, Oynadığı Lig, Oynandığı Mevki ve Eğitim
Durumlarına göre karşılaştırmalarda One Way Anova testi kullanılmıştır.
Farklılığın kaynağını tespit edebilmek için de Post Hoc testlerinden LSD
istatistiğinden faydalanılmıştır.
 

Araştırmada elde edilen
sonuçlara göre futbolcuların Sporda insan hakları tutumu ve Özgünlük
düzeylerinin Yaş, Spor Yaşı, Oynadığı Lig ve Eğitim durumuna göre farklılaştığı
tespit edilmiştir.

Dünya da olduğu
gibi aynı zamanda Ülkemizde de popüler bir meslek olan futbolculuğun toplum
tarafından göz önünde bulunduğu ve bunların bakış açıların toplumu
yönlendirdiği bilinmektedir. Elde edilen sonuçların toplumla
ilişkilendirilerek, insanların sporda insan hakları tutumlarının ve
özgünlüklerinin artırabileceği ve herkes için olan sporun toplum da daha fazla
yer alabileceği düşünülmektedir.

References

  • KAYNAKLAR
  • Akın, A. ve Dönmezoğulları, C. (2010). The validity and reliability of Turkish version of the Authenticity Scale. 2nd International Congress of Educational Research, 29 April-2 May, Antalya, Turkey.
  • Sadık, R. (2014) Sporcularda İnsan Haklarına İlişkin Tutumların İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Abant İzzet Baysal Üniversitesi
  • Coskun, V. (2006). İnsan Hakları, Liberal Açıdan Bir Tahlil. Ankara: Liberte Yayınları.
  • Göze, A. (2005). Liberal Marxiste Fasist Nasyonal Sosyalist Ve Sosyal Devlet. İstanbul:Beta Yayınları.
  • Lopez, F. G. and Rice, G. K. (2006). Preliminary development and validation of a measure of relationship authenticity. Journal of Counseling Psychology , 53(3), 362-371.
  • Kernis, M. H. and Goldman, B. M. (2006). A multicomponent conceptualization of authenticity: Theory and research. Advances in Experimental Social Psychology, 38, 283- 357.
  • Sağlam, A. (2012). Çalışanların ve yöneticilerin sosyal istenirlik ve özgünlük düzeylerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Avolio, B. J. ve Gardner, W. (2005). Authentic leadership development: Getting to the root of positive forms of leadership. The Leadership Quarterly, 16, 315-338
  • Raths, L. E. Harmin, M. ve Simon, S. B. (1978). Values and teaching. Columbus, OH: Merrill
  • Karasar N. Bilimsel Araştırma Yöntemi (2007) (17.baskı), Ankara, Nobel Yayın Dağıtım, 49-53.
  • Wood, A. M. Linley, P. A. Maltby, J. Baliousis, M, ve Joseph, S. (2008). The authentic personality: A theoretical and empirical conceptualization, and the development of the Authenticity Scale. Journal of Counseling Psychology, 55(3), 385–399.
  • Ersan, E. E. Dogan, O. ve Dogan, S. (2009). Beden egitimi ve antrenörlük bölümü ögrencilerinde benlik saygısı düzeyi ve bazı sosyodemografik özelliklerle iliskisi. Klinik Psikiyatri, 12(1), 35-42.
  • Tekin, M. (2009). Ferdi ve takım sporlarında erkek ve kız sporcuların farklı zeka tiplerindeki seviyelerinin karsılastırılması. Beden Egitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(4). 29-51.
  • Bilir, P. (2014). Beden egitimi ve spor yüksekokulu ögrencilerinin siddet eğilim tutumlarının incelenmesi. Beden Egitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(1),73-82.
  • Koruç, Z. Bayar, P. (1990) MMPI Sporcuların Kişiliklerinin Araştırılması I.Spor Bilimleri Bülteni. (1).2.21-25.
  • Bilge, F. (1990). Sporcuların psikolojik ihtiyaçları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kirkcaldy, B. D. (1982). Personality Profiles At Various Levels Of Athletic Participation. Personality And Individual Differences, 3, 321-326.
  • İnce, G. Şen, C. (2006). Adana İli'nde Deplasmanlı Ligde Basketbol Oynayan Sporcuların Problem Çözme Becerilerinin Belirlenmesi, Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,4(1)
  • Gülşen, D. (2008) Farklı Lig Düzeyinde Oynayan Futbolcuların Oynadıkları Mevkilere, Öğrenim Durumu Ve Spor Yaşlarına Göre Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı.
  • Nia, M. E. ve Besharat, M. A. (2010). Comparison of athletes’ personality characteristics in individual and team sports. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 808–812.
  • Salar, B. Hekim, M. ve Tokgöz, M. (2012). 15-18 Yas Grubu Takım ve Ferdi Spor Yapan Bireylerin Duygusal Durumlarının Karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(6), 123-135.
  • Çon, M. (2011). Takım ve ferdi sporcuların kişilik özellikleriyle sportif performansları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Samsun: On dokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Erdoğan, B. S. (2014) Profesyonel Futbolcularda Bireysel Değerler Üzerine Bir Araştırma, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi
  • Adiloğlları, İ. (2011) Profesyonel Futbolcularda Duygusal Zekâ İle Örgütsel Bağlılık İlişkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Marmara Üniversitesi
  • Olgun, N. Öntürk, ZK. Karabacak, Ü. Aslan, FE. Serbest, G. (2010). Hemşirelik Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri: Bir Yıllık İzlem Sonuçları. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi,1(4).
  • Abakay, U. (2010). Futbolda Antrenör İletişiminin Farklı Statüdeki Futbolcuların Başarı Motivasyonuyla İlişkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çalışkur, E. A. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Değerleri İle Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
Year 2018, , 1 - 18, 28.12.2018
https://doi.org/10.31680/gaunjss.422883

Abstract

References

  • KAYNAKLAR
  • Akın, A. ve Dönmezoğulları, C. (2010). The validity and reliability of Turkish version of the Authenticity Scale. 2nd International Congress of Educational Research, 29 April-2 May, Antalya, Turkey.
  • Sadık, R. (2014) Sporcularda İnsan Haklarına İlişkin Tutumların İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Abant İzzet Baysal Üniversitesi
  • Coskun, V. (2006). İnsan Hakları, Liberal Açıdan Bir Tahlil. Ankara: Liberte Yayınları.
  • Göze, A. (2005). Liberal Marxiste Fasist Nasyonal Sosyalist Ve Sosyal Devlet. İstanbul:Beta Yayınları.
  • Lopez, F. G. and Rice, G. K. (2006). Preliminary development and validation of a measure of relationship authenticity. Journal of Counseling Psychology , 53(3), 362-371.
  • Kernis, M. H. and Goldman, B. M. (2006). A multicomponent conceptualization of authenticity: Theory and research. Advances in Experimental Social Psychology, 38, 283- 357.
  • Sağlam, A. (2012). Çalışanların ve yöneticilerin sosyal istenirlik ve özgünlük düzeylerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Avolio, B. J. ve Gardner, W. (2005). Authentic leadership development: Getting to the root of positive forms of leadership. The Leadership Quarterly, 16, 315-338
  • Raths, L. E. Harmin, M. ve Simon, S. B. (1978). Values and teaching. Columbus, OH: Merrill
  • Karasar N. Bilimsel Araştırma Yöntemi (2007) (17.baskı), Ankara, Nobel Yayın Dağıtım, 49-53.
  • Wood, A. M. Linley, P. A. Maltby, J. Baliousis, M, ve Joseph, S. (2008). The authentic personality: A theoretical and empirical conceptualization, and the development of the Authenticity Scale. Journal of Counseling Psychology, 55(3), 385–399.
  • Ersan, E. E. Dogan, O. ve Dogan, S. (2009). Beden egitimi ve antrenörlük bölümü ögrencilerinde benlik saygısı düzeyi ve bazı sosyodemografik özelliklerle iliskisi. Klinik Psikiyatri, 12(1), 35-42.
  • Tekin, M. (2009). Ferdi ve takım sporlarında erkek ve kız sporcuların farklı zeka tiplerindeki seviyelerinin karsılastırılması. Beden Egitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(4). 29-51.
  • Bilir, P. (2014). Beden egitimi ve spor yüksekokulu ögrencilerinin siddet eğilim tutumlarının incelenmesi. Beden Egitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(1),73-82.
  • Koruç, Z. Bayar, P. (1990) MMPI Sporcuların Kişiliklerinin Araştırılması I.Spor Bilimleri Bülteni. (1).2.21-25.
  • Bilge, F. (1990). Sporcuların psikolojik ihtiyaçları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kirkcaldy, B. D. (1982). Personality Profiles At Various Levels Of Athletic Participation. Personality And Individual Differences, 3, 321-326.
  • İnce, G. Şen, C. (2006). Adana İli'nde Deplasmanlı Ligde Basketbol Oynayan Sporcuların Problem Çözme Becerilerinin Belirlenmesi, Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,4(1)
  • Gülşen, D. (2008) Farklı Lig Düzeyinde Oynayan Futbolcuların Oynadıkları Mevkilere, Öğrenim Durumu Ve Spor Yaşlarına Göre Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı.
  • Nia, M. E. ve Besharat, M. A. (2010). Comparison of athletes’ personality characteristics in individual and team sports. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 808–812.
  • Salar, B. Hekim, M. ve Tokgöz, M. (2012). 15-18 Yas Grubu Takım ve Ferdi Spor Yapan Bireylerin Duygusal Durumlarının Karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(6), 123-135.
  • Çon, M. (2011). Takım ve ferdi sporcuların kişilik özellikleriyle sportif performansları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Samsun: On dokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Erdoğan, B. S. (2014) Profesyonel Futbolcularda Bireysel Değerler Üzerine Bir Araştırma, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi
  • Adiloğlları, İ. (2011) Profesyonel Futbolcularda Duygusal Zekâ İle Örgütsel Bağlılık İlişkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Marmara Üniversitesi
  • Olgun, N. Öntürk, ZK. Karabacak, Ü. Aslan, FE. Serbest, G. (2010). Hemşirelik Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri: Bir Yıllık İzlem Sonuçları. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi,1(4).
  • Abakay, U. (2010). Futbolda Antrenör İletişiminin Farklı Statüdeki Futbolcuların Başarı Motivasyonuyla İlişkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çalışkur, E. A. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Değerleri İle Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Sporda Psiko-Sosyal Alanlar
Authors

Mehmet Behzat Turan

Oğulcan Usuflu

Kenan Koç This is me

Barış Karaoğlu

Hakkı Ulucan This is me

Publication Date December 28, 2018
Submission Date May 11, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Turan, M. B., Usuflu, O., Koç, K., Karaoğlu, B., et al. (2018). Profesyonel Futbolcularda Sporda İnsan Hakları Tutumu ve Özgünlük Düzeylerinin İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(4), 1-18. https://doi.org/10.31680/gaunjss.422883

ISSN: 2536-5339

Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi

16157

Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.