Research Article
BibTex RIS Cite

10-13 Yaş Grubu Çocuklarda Oyunsal Etkinliklerin Dikkat Gelişimine Etkisi

Year 2020, , 181 - 193, 15.06.2020
https://doi.org/10.31680/gaunjss.675451

Abstract

Bu çalışmanın amacı, oyunsal etkinliklerin ve fiziksel aktivite düzeyinin dikkat gelişimi üzerine etkisinin incelenmesidir. Çalışmaya 10-13 yaşları arasında 209 kız ve 230 erkek olmak üzere toplam 439 çocuk katılmıştır. Çocuklar kontrol grubu ve 14 hafta boyunca dikkati geliştirmeye yönelik eğitsel oyun oynayan deney grubu olmak üzere iki gruba ayrılmıştır. Çocukların dikkat düzeyi D2 dikkat testiyle fiziksel aktivite düzeyi ise ilköğretim öğrencileri için fiziksel aktivite anketi ile belirlenmiştir. Grupların ön testleri ile son testleri arasındaki farkı belirlemede paired t testi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda hem deney grubunun hem de kontrol grubunun dikkat düzeylerinin son testte arttığı belirlenirken, deney grubundaki artışının kontrol grubuna göre daha yüksek olduğu bulunmuştur. Ayrıca fiziksel aktivite düzeyi yüksek olan çocukların dikkat düzeylerinin de yüksek olduğu belirlenmiştir. Günümüzde çocukların en büyük sorunu olan dikkat eksikliğini engellemek için fiziksel aktivite seviyesinin ve oyunsal etkinliklerle geçirilecek zamanın artırılması gerektiği söylenebilir. Bu bağlamada ebeveyn ve öğretmenlerin, çocukların dikkat gelişimini arttırmak için ders programının içeriklerine, içerisinde fiziksel hareketleri de barındıran eğitsel oyunları ilave etmesi önerilebilir.

References

  • Adsız E. (2010). İlköğretim çağındaki öğrencilerde düzenli yapılan sporun dikkat üzerine etkisinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
  • Akandere M., Baştuğ G., Asan R., Baştuğ K. (2010). Çocuklarda eğitsel oyunun dikkat üzerine etkisi. International scientific conference “Perspectives in Physical Education and Sport”, 21-23 May. Constanta, Romania.
  • Ayan S., Memiş UA., (2012). Erken Çocukluk Döneminde Oyun. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 14(2), 143-149.
  • Aydın A. (2000). Gelisim ve Öğrenme psikolojisi, Alfa Yayınları, İkinci baskı, İstanbul.
  • Brickenkamp R. (1962). Aufmerksamkeits-Belastungs-Test (Test d2). 1st ed. Göttingen: Hogrefe.
  • Crocker PRE., Bailey DA., Faulkner RA., Kowalski KC., McGrath R. (1997). Measuring general levels of physical activity: preliminary evidence for the physical activity questionnaire for older children. Medicine and Science in Sports and Exercise, 29(10), 1344-1349.
  • Çağlar E., Koruç Z. (2006). D2 Dikkat Testinin Sporcularda Güvenirliği ve Geçerliği, Spor Bilimleri Dergisi, 17(2): 58-80.
  • Dağdelen O., Kösterelioğlu İ. (2015). İlkokullardaki oyun ve fiziki etkinlikler dersinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(19), 97-128.
  • Gallahue LD. (1976). Motor Development and Movement Experiences for Young Children. Newyork. John Wiley and Sons.
  • Garn A., Byra M. (2002). Psychomotor, Cognitive, and Social Development Spectrum Style. Teaching Elementary Physical Education, 13(2), 8-13.
  • Gelen İ., B Özer. (2010). Oyunlaştırmanın 5. sınıf matematik dersinde problem çözme becerisi ve derse karşı tutum üzerindeki etkisi. E-journal of New World Sciences Academy, 5(1), 71-88.
  • Göktepe M., Akalın TC., Göktepe MM. (2016) Kayak sporu yapan çocukların dikkat düzeylerinin incelenmesi. International Journal of Science Culture and Sport. 4(3), 722-731.
  • Gözalan E. (2013). Oyun temelli dikkat eğitim programının 5-6 yaş çocuklarının dikkat ve dil becerilerine etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • İbiş S., Aktuğ ZB. (2018). Effects of sports on the attention level and academic success in children. Educational Research and Reviews, 13(3), 106-110.
  • Kara M. (2010). Oyunlarla yabancılara Türkçe öğretimi. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, 27, 407-421.
  • Kartal R., Dereceli Ç., Kartal A. (2016). Eskrim sporu yapan ve yapmayan 10-12 yaş arası çocukların dikkat düzeylerinin incelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (2), 82-88.
  • Kirriemuir J., McFarlane A. (2004). Literature Review İn Games And Learning (Futurelab Series, Report 8). Bristol, UK: Futurelab.
  • Küçük A., Dolu N., Erdoğan H. (2009). İlköğretim öğrencilerinde yaş, cinsiyet ve sosyo-ekonomik seviye farklılıklarının dikkat düzeyine etkileri. Sağlık Bilimleri Dergisi, 18(1), 18-24.
  • Öztürk B., Kısaç İ. (2010). Bilgiyi İşleme Modeli, Eğitim Psikolojisi Gelişim Öğrenme-Öğretim 6. Baskı (Edt. Yeşilyaprak, B.). Pegem Akademi, Ankara.
  • Pişkin NE., Alpay CB. (2019). Çocuklarda 8 haftalık kort tenis antrenmanının dikkat düzeyi üzerine etkisinin incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(1), 11-17.
  • Sert Z., Temel A. (2014). İlköğretim öğrencileri için fiziksel aktivite soru formunun türk toplumuna uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(2), 109-114.
  • Taş FV., Emiroğlu N., Akay A. (2009). Çocuk psikiyatrisi polikliniğinde dikkat eksikliği ve aşırı hareketlilik yakınması ile değerlendirilen hastaların psikososyal gelişim özellikleri. Yeni Sempozyum Dergisi, 47(1), 3-8.
  • Toker MZ. (1988). Standardization of the visual attention test d2 on a Turkish sample. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
  • Toker MZ. (1990). D2 dikkat testinin uyarlama çalışması. Psikoloji- Seminer Dergisi, 8, 627-635.
  • Tunç A., Akandere M., Baştuğ G. (2014). The analysis of the attention levels of individuals playing golf. Turkish Journal of Sport and Exercise, 16(1), 104-115.
  • Uskan C. (2011). Dikkat eksikliği bozukluğu olan 8-10 yaşındaki çocukların dikkat becerilerini geliştirmeye dayalı bir programın etkililiğinin sınanması. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Varışoğlu B., Şeref İ., Gedik M., Yılmaz İ. (2013). Türkçe dersinde uygulanan eğitsel oyunlara yönelik tutum ölçeği: geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 1060-1081.
  • Yurdakul NA., Çamlıyer H., Karabulut N., Soytürk M. (2012). Sekiz yaş grubu çocuklarda hareket eğitiminin dikkat ve hafıza gelişimine etkileri. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(1), 103-108.
Year 2020, , 181 - 193, 15.06.2020
https://doi.org/10.31680/gaunjss.675451

Abstract

References

  • Adsız E. (2010). İlköğretim çağındaki öğrencilerde düzenli yapılan sporun dikkat üzerine etkisinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
  • Akandere M., Baştuğ G., Asan R., Baştuğ K. (2010). Çocuklarda eğitsel oyunun dikkat üzerine etkisi. International scientific conference “Perspectives in Physical Education and Sport”, 21-23 May. Constanta, Romania.
  • Ayan S., Memiş UA., (2012). Erken Çocukluk Döneminde Oyun. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 14(2), 143-149.
  • Aydın A. (2000). Gelisim ve Öğrenme psikolojisi, Alfa Yayınları, İkinci baskı, İstanbul.
  • Brickenkamp R. (1962). Aufmerksamkeits-Belastungs-Test (Test d2). 1st ed. Göttingen: Hogrefe.
  • Crocker PRE., Bailey DA., Faulkner RA., Kowalski KC., McGrath R. (1997). Measuring general levels of physical activity: preliminary evidence for the physical activity questionnaire for older children. Medicine and Science in Sports and Exercise, 29(10), 1344-1349.
  • Çağlar E., Koruç Z. (2006). D2 Dikkat Testinin Sporcularda Güvenirliği ve Geçerliği, Spor Bilimleri Dergisi, 17(2): 58-80.
  • Dağdelen O., Kösterelioğlu İ. (2015). İlkokullardaki oyun ve fiziki etkinlikler dersinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(19), 97-128.
  • Gallahue LD. (1976). Motor Development and Movement Experiences for Young Children. Newyork. John Wiley and Sons.
  • Garn A., Byra M. (2002). Psychomotor, Cognitive, and Social Development Spectrum Style. Teaching Elementary Physical Education, 13(2), 8-13.
  • Gelen İ., B Özer. (2010). Oyunlaştırmanın 5. sınıf matematik dersinde problem çözme becerisi ve derse karşı tutum üzerindeki etkisi. E-journal of New World Sciences Academy, 5(1), 71-88.
  • Göktepe M., Akalın TC., Göktepe MM. (2016) Kayak sporu yapan çocukların dikkat düzeylerinin incelenmesi. International Journal of Science Culture and Sport. 4(3), 722-731.
  • Gözalan E. (2013). Oyun temelli dikkat eğitim programının 5-6 yaş çocuklarının dikkat ve dil becerilerine etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • İbiş S., Aktuğ ZB. (2018). Effects of sports on the attention level and academic success in children. Educational Research and Reviews, 13(3), 106-110.
  • Kara M. (2010). Oyunlarla yabancılara Türkçe öğretimi. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, 27, 407-421.
  • Kartal R., Dereceli Ç., Kartal A. (2016). Eskrim sporu yapan ve yapmayan 10-12 yaş arası çocukların dikkat düzeylerinin incelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (2), 82-88.
  • Kirriemuir J., McFarlane A. (2004). Literature Review İn Games And Learning (Futurelab Series, Report 8). Bristol, UK: Futurelab.
  • Küçük A., Dolu N., Erdoğan H. (2009). İlköğretim öğrencilerinde yaş, cinsiyet ve sosyo-ekonomik seviye farklılıklarının dikkat düzeyine etkileri. Sağlık Bilimleri Dergisi, 18(1), 18-24.
  • Öztürk B., Kısaç İ. (2010). Bilgiyi İşleme Modeli, Eğitim Psikolojisi Gelişim Öğrenme-Öğretim 6. Baskı (Edt. Yeşilyaprak, B.). Pegem Akademi, Ankara.
  • Pişkin NE., Alpay CB. (2019). Çocuklarda 8 haftalık kort tenis antrenmanının dikkat düzeyi üzerine etkisinin incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(1), 11-17.
  • Sert Z., Temel A. (2014). İlköğretim öğrencileri için fiziksel aktivite soru formunun türk toplumuna uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(2), 109-114.
  • Taş FV., Emiroğlu N., Akay A. (2009). Çocuk psikiyatrisi polikliniğinde dikkat eksikliği ve aşırı hareketlilik yakınması ile değerlendirilen hastaların psikososyal gelişim özellikleri. Yeni Sempozyum Dergisi, 47(1), 3-8.
  • Toker MZ. (1988). Standardization of the visual attention test d2 on a Turkish sample. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
  • Toker MZ. (1990). D2 dikkat testinin uyarlama çalışması. Psikoloji- Seminer Dergisi, 8, 627-635.
  • Tunç A., Akandere M., Baştuğ G. (2014). The analysis of the attention levels of individuals playing golf. Turkish Journal of Sport and Exercise, 16(1), 104-115.
  • Uskan C. (2011). Dikkat eksikliği bozukluğu olan 8-10 yaşındaki çocukların dikkat becerilerini geliştirmeye dayalı bir programın etkililiğinin sınanması. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Varışoğlu B., Şeref İ., Gedik M., Yılmaz İ. (2013). Türkçe dersinde uygulanan eğitsel oyunlara yönelik tutum ölçeği: geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 1060-1081.
  • Yurdakul NA., Çamlıyer H., Karabulut N., Soytürk M. (2012). Sekiz yaş grubu çocuklarda hareket eğitiminin dikkat ve hafıza gelişimine etkileri. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(1), 103-108.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Sporda Psiko-Sosyal Alanlar
Authors

Mesut Renk 0000-0003-4480-189X

Serkan İbiş 0000-0002-5154-3086

Zait Burak Aktuğ 0000-0002-5102-4331

Publication Date June 15, 2020
Submission Date January 15, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Renk, M., İbiş, S., & Aktuğ, Z. B. (2020). 10-13 Yaş Grubu Çocuklarda Oyunsal Etkinliklerin Dikkat Gelişimine Etkisi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 181-193. https://doi.org/10.31680/gaunjss.675451

ISSN: 2536-5339

Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi

16157

Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.