OBJECTIVE: Comprehension by students of anatomic structures surrounded by bone such as fossa infratemporalis and fossa pterygopalatina is difficult. Three-dimensional anaglyph stereo visual tool and two-dimensional traditional visual tool were compared with regard to their effectiveness in teaching these structures.
MATERIALS AND METHOD: Anaglyph stereo images of the mentioned structures were prepared by using cadavers, skulls and models available in the anatomy department. Eighty-eight volunteer students were selected as audience and were divided into two groups. Group 1 (n=44) was lectured on topographic anatomy by using the anaglyph stereo visual tool and Group 2 (n=44) was lectured on the same topic through two-dimensional traditional methods. After the lecture, all students in both groups were taken for an exam and were asked to fill out feedback forms. The exam grades and feedback values of the groups were compared statistically with Mann Whitney U test.
RESULTS: The mean exam grade was 49.7 in Group 1 and 24.7 in Group 2. The exam grades and the feedback values of the Group 1 students compared with those of the Group 2 students were higher; the difference was statistically significant (p<0.05)
CONCLUSION: The presentation of complex anatomic regions in the form of three-dimensional anaglyph stereo facilitated the comprehension by the students of the topic. This technique presents as a valuable alternative to two-dimensional traditional techniques in anatomy teaching.
AMAÇ: Fossa infratemporalis ve fossa pterygopalatina gibi etrafı kemiklerle çevrili olan ve karmaşık gözüken yapıların öğrenciler tarafından algılanması zordur. Bu çalışmada, adı geçen yapıların anlaşılabilmesinde üç boyutlu anaglif stereo görsel aracı ile iki boyutlu görsel aracın etkinliği karşılaştırıldı.
GEREÇ VE YÖNTEM: Adı geçen bölgelerle ilgili olarak anatomi bölümünde bulunan kadavralar, kuru kafalar ve modellerden elde edilen anaglif stereo görüntüler hazırlandı. Gazi Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi 3. Sınıf öğrencilerine (88 öğrenci) topografik anatomi derslerinde bir gruba (Grup 1, n=44) üç-boyutlu anaglif stereo görüntüler ve diğer gruba da (Grup 2, n=44) iki-boyutlu görüntüler gösterildi. Her sunumun bitiminde öğrencilerin konuyu anlama derecesini saptamak için sınav yapıldı ve geri bildirim formu doldurmaları istendi. Gruplara ait sınav sonuçları ve geri bildirim değerleri Mann Whitney U testi kullanılarak istatistiksel olarak karşılaştırıldı.
BULGULAR: Grup 1’deki öğrencilerin sınav notu ortalaması 49.7, Grup 2’dekilerin sınav notu ortalaması ise 24.7 olarak bulundu. Grup 1’in sınav sonuçları ve geri bildirim formunda ders ile ilgili verdikleri puanlar Grup 2 ile karşılaştırıldığında daha yüksek bulundu. Bu fark istatistiksel olarak da anlamlıydı (p<0.05).
SONUÇ: Üç boyutlu olarak yapılan anatomi dersi sunumları öğrencinin konuyu daha iyi anlamasını kolaylaştırmakta ve iki boyutlu ders sunumlarına önemli bir alternatif olmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 21, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 31 Issue: 2 |