Günümüzde hızlı kentleşme ve beraberindeki nüfus artışları yerleşim alanlarında gürültü artışına neden olmaktadır. Yapılan değerlendirmelerle, kent yaşamında, ulaşım kaynaklı ana çevresel gürültü kaynağının karayolu gürültüsü olduğu ortaya koyulmuştur. Karayolu gürültüsünü azaltmak ve olumsuz etkilerini önlemek amacıyla en etkin ve ekonomik yol kaynakta kontroldür. Ancak kaynakta denetimin yetersiz kaldığı durumlarda, kaynak ile alıcı arasında kullanılan akustik engeller öne çıkmaktadır. Tüm dünyada karayolu kaynaklı gürültü azaltımı için farklı tasarım bileşenlerine sahip gürültü bariyer sistemleri kullanılmaktadır. Karayollarında gürültü kontrolünü sağlamak üzere bariyer sistemlerinin geliştirilmesi öncesinde uygun kesitlerin belirlenmesi gerekmektedir. Stratejik gürültü haritalama çalışması yapılmasıyla, kabul edilebilir gürültü seviyelerinin aşıldığı alanlar ve bu alanlardaki karayolu kesitleri tespit edilebilmektedir. Ancak, söz konusu kesitlere bariyer uygulanması için sınır aşım alanları içerisinde farklı kriterler de değerlendirilmelidir. Bu çalışma kapsamında, Türkiye’de stratejik gürültü haritası hazırlanmış 20 il için karayollarında gürültü bariyer sistemi uygulanabilir potansiyel kesitler belirlenmiştir. Bu kesitler belirlenirken, stratejik gürültü haritalama çalışmaları kapsamında tespit edilen karayolu etki alanlarında sınır aşım değerlendirmelerinden ve gürültü modellemesi girdi verilerinden faydalanılmıştır. Modellenen 620 km ana karayolunun yaklaşık %3,9’una gürültü bariyeri uygulanabileceği tespit edilmiştir.
Stratejik gürültü haritası karayolu gürültüsü gürültü bariyer sistemi gürültü azaltımı
Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı TÜBİTAK Marmara Araştırma Merkezi İklim Değişikliği ve Sürdürülebilirlik Başkan Yardımcılığı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mimarlık |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 24 Kasım 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2023 |
Gönderilme Tarihi | 15 Haziran 2022 |
Kabul Tarihi | 20 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |