Günümüzde
iletişim ve etkileşim mekânları olarak tanımlanan sergileme mekânları
aracılığıyla farklı amaçlara yönelik olarak ziyaretçilere çok
boyutlu deneyimler sunulmaktadır. Bununla bağlantılı olarak sergileme tasarımı
da daha karmaşık hale gelmekte ve gereksinimler sürekli yeniden tanımlanmaya
ihtiyaç duymaktadır. Sergileme mekânlarının tasarım başarımı, tasarım sürecinin
ön tasarım aşamasında ve diğer aşamalarında çok boyutlu ve karmaşık yapıdaki
gereksinimlerin dikkate alınmasını gerektirir. Bu yüzden tasarımcı tarafından
tüm gereksinimlerin tespit edilmesi, öngörülmesi ve uygulama aşamasında
sağlandığına dair kontrolü gerekmektedir. Bu çalışma kapsamında sergileme mekânlarında
mekânsal gereksinimler bağlamında tasarım başarımının artırılmasına yönelik kriterlerin
tespit edilmesi için analitik bir araştırma yapılmıştır. Yöntem olarak
öncelikle sergileme mekânlarında mekânsal ihtiyaçların tespit edilebileceği
yayınlar üzerinden literatür araştırması yapılmış ve önemli olan kriterler
tespit edilmiştir. Bir sonraki aşamada elde edilen kriter verileri kategorize
edilerek bir matris oluşturulmuş ve bu matris üzerinde sistematik bir şekilde
analiz edilmiş ve değerlendirilmiştir. Bu çalışma ile birlikte tasarımcının
tasarım sürecinde kullanabileceği sergileme iç mekân tasarımı mekânsal
gereksinimler seti oluşturulmuştur. Bu tür çalışmaların yeniden üretilmesi, sergileme tasarımında
tasarımcı performansını önemli ölçüde artıracak ve gelecek tasarımlar için
bilgi ve deneyim paylaşımının güncel sürekliliğini sağlayacaktır.
“Sergileme tasarımı” “Sergileme mekânları” “Mekânsal gereksinimler”
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mimarlık |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 16 Temmuz 2019 |
Kabul Tarihi | 27 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |