Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sergileme mekânlarında tasarım başarımının artırılmasına yönelik kriterlerin belirlenmesinde analitik bir yaklaşım

Yıl 2020, , 1315 - 1332, 07.04.2020
https://doi.org/10.17341/gazimmfd.592433

Öz

Günümüzde
iletişim ve etkileşim mekânları olarak tanımlanan sergileme mekânları
aracılığıyla farklı amaçlara yönelik olarak ziyaretçilere
çok
boyutlu deneyimler sunulmaktadır. Bununla bağlantılı olarak sergileme tasarımı
da daha karmaşık hale gelmekte ve gereksinimler sürekli yeniden tanımlanmaya
ihtiyaç duymaktadır. Sergileme mekânlarının tasarım başarımı, tasarım sürecinin
ön tasarım aşamasında ve diğer aşamalarında çok boyutlu ve karmaşık yapıdaki
gereksinimlerin dikkate alınmasını gerektirir. Bu yüzden tasarımcı tarafından
tüm gereksinimlerin tespit edilmesi, öngörülmesi ve uygulama aşamasında
sağlandığına dair kontrolü gerekmektedir. Bu çalışma kapsamında sergileme mekânlarında
mekânsal gereksinimler bağlamında tasarım başarımının artırılmasına yönelik kriterlerin
tespit edilmesi için analitik bir araştırma yapılmıştır. Yöntem olarak
öncelikle sergileme mekânlarında mekânsal ihtiyaçların tespit edilebileceği
yayınlar üzerinden literatür araştırması yapılmış ve önemli olan kriterler
tespit edilmiştir. Bir sonraki aşamada elde edilen kriter verileri kategorize
edilerek bir matris oluşturulmuş ve bu matris üzerinde sistematik bir şekilde
analiz edilmiş ve değerlendirilmiştir. Bu çalışma ile birlikte tasarımcının
tasarım sürecinde kullanabileceği sergileme iç mekân tasarımı mekânsal
gereksinimler seti oluşturulmuştur. Bu tür çalışmaların yeniden üretilmesi, sergileme tasarımında
tasarımcı performansını önemli ölçüde artıracak ve gelecek tasarımlar için
bilgi ve deneyim paylaşımının güncel sürekliliğini sağlayacaktır.




Kaynakça

  • Kárpáti A.; Vásárhelyi T., Exhibition Communication: Translation and Adaptation from the Hungarian Original, Eötvös Loránd University, 2013.
  • Locker P., İç Mekân Tasarımında Stant Tasarımı ve Sergileme, Bilnet, İstanbul, 2013.
  • Bayer H., Preface in Ed. Carboni, E. Exhibitions and Displays, Silvana, Milano, 1957.
  • Velarde G., Designing Exhibitions, Museums, Heritage, Trade and World Fairs, Ashgate, England, 2001.
  • Bogle E., Museum Exhibition Planning and Design, AltaMira Press, 2010.
  • Kossmann H., de Jong M., Engaging Spaces, Exhibition Design Explored. Frame Publishers, Amsterdam, 2010.
  • Storr R., Show and Tell. In Eds. Marincola, P. What Makes a Great Exhibition. Philedelphia Exhibitions Inintiative, PA., 14-31, 2006.
  • Tzortzi K., Building and Exhibition Layout: Sainsbury Wing Compared With Castelvecchi, Design, Vol.8 No:2, 128-140, 2004.
  • Krukar J., Look, Remember: The Influence of the Gallery’s Spatial Layout on Human Memory for an Art Exhibition, Behavioral Sciences, 4,181–201, 2014.
  • Chunghung L., Mapping the Design Criterion Framework for Museum Exhibition Design Project. In: Undisciplined! Design Research Society Conference 2008, Sheffield Hallam University, Sheffield, UK, 1-16, 2009.
  • Jin X., Weber K., Bauer T., Dimensions And Perceptional Differences Of Exhibition Destination Attractiveness: The Case Of China, Journal of Hospitality & Tourism Research, Vol. 37, No. 4, 447-469, 2013.
  • Chan C., Measures of an Exhibition: Space, not Art, Is the Curator’s Primary Material, Fillip, Issue 13, 93-112, 2011.
  • Lake-Hammond A., Waite N., Exhibition Design: Bridging the Knowledge Gap, The Design Journal, 13:1, 77-98, 2015.
  • Jae Lee M., Lee S., Joo S., The Effects of Exhibition Service Quality on Exhibitor Satisfaction and Behavioral Intentions. Journal of Hospitality Marketing & Management, 24, 683–707, 2015.
  • Texen G., Participatory Design in Museums; Visitor-Oriented Perspectives on Exhibition Design. Stockholms University, 2005.
  • Alderoqui Pinus D., Look Again! Planning an Exhibition with Social Interaction in Mind, Journal of Museum Education, 25:1-2, 21-24, 2015.
  • Hughes P., Exhibition Design: an Introduction Second Edition : An Introduction, Laurence King Publishing, 2015.
  • Mathes I., Pateli A., Tsamakos A., Spinellis D., Context Aware Services in Exhibition Environment- The mEXPRESS approach. Athens University of Economics and Business, Mobile/Wireless Research Group Publications Series, 2002.
  • Purkis H., Making Contact in An Exhibition Zone: Displaying Contemporary Cultural Diversity in Donegal, Ireland, Through An Installation Of Visual And Material Portraits, Museum and Society, 11(1), 50-67, 2013.
  • Macdonald S., Interconnecting: Museum Visiting and Exhibition Design. Codesign, Taylor & Francis, 3:S1, 149-16, 2007.
  • Barry M., Please Do Touch: Discourses on Aesthetic Interactivity in the exhibition Space. Participations, Journal of Audience and Reception Studies, 11-1, 216-236, 2014.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mimarlık
Bölüm Makaleler
Yazarlar

S. Banu Garip 0000-0002-7632-0962

Yayımlanma Tarihi 7 Nisan 2020
Gönderilme Tarihi 16 Temmuz 2019
Kabul Tarihi 27 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Garip, S. B. (2020). Sergileme mekânlarında tasarım başarımının artırılmasına yönelik kriterlerin belirlenmesinde analitik bir yaklaşım. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 35(3), 1315-1332. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.592433
AMA Garip SB. Sergileme mekânlarında tasarım başarımının artırılmasına yönelik kriterlerin belirlenmesinde analitik bir yaklaşım. GUMMFD. Nisan 2020;35(3):1315-1332. doi:10.17341/gazimmfd.592433
Chicago Garip, S. Banu. “Sergileme mekânlarında tasarım başarımının artırılmasına yönelik Kriterlerin Belirlenmesinde Analitik Bir yaklaşım”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 35, sy. 3 (Nisan 2020): 1315-32. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.592433.
EndNote Garip SB (01 Nisan 2020) Sergileme mekânlarında tasarım başarımının artırılmasına yönelik kriterlerin belirlenmesinde analitik bir yaklaşım. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 35 3 1315–1332.
IEEE S. B. Garip, “Sergileme mekânlarında tasarım başarımının artırılmasına yönelik kriterlerin belirlenmesinde analitik bir yaklaşım”, GUMMFD, c. 35, sy. 3, ss. 1315–1332, 2020, doi: 10.17341/gazimmfd.592433.
ISNAD Garip, S. Banu. “Sergileme mekânlarında tasarım başarımının artırılmasına yönelik Kriterlerin Belirlenmesinde Analitik Bir yaklaşım”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 35/3 (Nisan 2020), 1315-1332. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.592433.
JAMA Garip SB. Sergileme mekânlarında tasarım başarımının artırılmasına yönelik kriterlerin belirlenmesinde analitik bir yaklaşım. GUMMFD. 2020;35:1315–1332.
MLA Garip, S. Banu. “Sergileme mekânlarında tasarım başarımının artırılmasına yönelik Kriterlerin Belirlenmesinde Analitik Bir yaklaşım”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, c. 35, sy. 3, 2020, ss. 1315-32, doi:10.17341/gazimmfd.592433.
Vancouver Garip SB. Sergileme mekânlarında tasarım başarımının artırılmasına yönelik kriterlerin belirlenmesinde analitik bir yaklaşım. GUMMFD. 2020;35(3):1315-32.