Mobil telephone and internet usage have been increasing in recent
years. Thus companies that provides internet services and mobile services,
merges. Nowadays Fixed-Mobile communication services convergence is much
more important, thus companies that provide internet services and mobile
services merge in Turkey. Customers will have just one brand perception for
fixed and mobile services along with market of mobile and fixed services
merged and become a single market. Customer that is not satisfied from mobile
services, will not only change the preference of mobile service subscription but
also change internet service provider of same company or vice versa. This study
aims to analyze customer’s brand preferences of mobile operator and internet
service provider by conducting a survey to 790 people. Participants are asked
about their current and previous brand preference of the mobile operators and
internet service providers. To analyze the preferences, transition probability
matrix which is the basis of Markov chains analysis and long term steady state
vectors are calculated. Markov transition probability matrices are calculated with
the basis of current and the previous, mobile operators and internet service
providers and choices of the participants are taken into considerations. To
analyze brand loyalty, transition probability matrices are calculated. The
findings of Markov Chains analysis and real market shares data are compared
and interpreted
–Son yıllarda mobil telefon ve internet kullanımı hızla artmaktadır. Bu
nedenle internet servisi sağlayan firmalar ile mobil hizmet veren firmalar
birleşmektedirler. Sabit-mobil iletişim yakınsamasının ön plana çıktığı
bugünlerde Türkiye’de de sabit ve mobil hizmet iletişim veren firmalar tek bir
çatı altında toplanmıştır. Sabit ve mobil pazarın iç içe geçmesiyle kullanıcılarda
tek bir marka algısı oluşmaya başlayacaktır. Kullandığı mobil hizmetten memnun
olmayan bir kullanıcı sadece mobil aboneliğini taşımakla kalmayıp internet
servis sağlayıcısını da değiştirmeyi düşünecektir. Bunun tam tersi durum da
mümkün olacaktır. Bir kişinin kullandığı internet hizmeti, mobil operatör
tercihine de yön verebilmektedir. Bu çalışmada mobil operatör ve internet servis
sağlayıcısı tercihlerinin analizi için 790 kişiye anket düzenlenmiştir. Ankete
katılan kişilere şu anda ve bir önceki müşterisi oldukları mobil operatör ve
internet servis sağlayıcısı tercihleri sorulmuştur. Tercihlerin analizi için Markov
zincirlerinin temeli olan geçiş olasılıkları matrisi ve uzun dönem denge
vektörlerinin hesaplanmasına yönelik bir çalışma gerçekleştirilmiştir. Markov
geçiş olasılıkları matrisleri herhangi bir mobil operatör-internet servis sağlayıcısı
kullanımından diğer bir mobil operatör-internet servis sağlayıcısı kullanımına
geçiş sayıları dikkate alınarak hesaplanmıştır. Geçiş olasılıkları durumu
saptanarak marka bağımlılıklarının analizi gerçekleştirilmiştir. Markov Zincirleri
analizi sonuçları ile mevcut Pazar payları karşılaştırılarak yorumlar yapılmıştır.
Other ID | JA45BY79DE |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 13 |