Bu araştırmanın amacı, Beden Eğitimi Öğretmeni
adaylarının değerler sistemini belirlemektir. Araştırmada Rokeach Değerler
Sistemi Ölçeği (1973) kullanılmıştır. Çalışma, üç farklı üniversiteden 153 kız
ve 183 erkek olmak üzere toplam 336 Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencisi
üzerinde gerçekleştirilmiştir, verilerin analizi; medyan testi, varyans
analizi, t ve Tukey-B testleri ile yapılmıştır. Araştırma bulguları temel değerlerde
yaşa, sınıflara ve spor branşlarına göre istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık
olmadığını; buna karşın kimi değerlerde üniversitelere ve cinsiyete göre anlamlı
biçimde farklılaştığını ortaya koymuştur. Aracı değerler açısından ise, bazı değerler
üniversitelere, cinsiyete, yaşa, sınıflara ve spor branşlarına göre değişmektedir.
The aim of
this study is to examine the value systems of the prospective physical
education teachers. In the research, the Rokeach Value Survey (1973) was
administered to 153 female and 183 male, as total 336. The data were analysed
by median, ANOVA, t and Tukey-B tests. The research findings yield that there
is no considerable difference between age, grades and sport branches, and some
of the terminal values, but there are significant differences with respect to
universities and gender. Some of the instrumental values differ in terms of
universities, sex, age, grades and sport branches.
Subjects | Sports Medicine |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 23, 2000 |
Submission Date | October 3, 1999 |
Acceptance Date | December 7, 1999 |
Published in Issue | Year 2000 Volume: 5 Issue: 1 |
Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.