Research Article
BibTex RIS Cite

THE COMPARISON OF ASSERTIVENESS LEVELS OF SEDENTARIES AND VETERAN ATHLETES IN TERMS OF VARIOUS VARIABLES

Year 2003, Volume: 8 Issue: 4, 13 - 24, 10.10.2003

Abstract

Assertiveness, a way for the individual to express himself, is accepted as one of the most important determiners in the relationships of the person with his environment. Various studies suggest that participation in sports activities has improved body, soul, personality, and had important roles in being assertive individuals. Although there are several studies related to the assertiveness level of children and adolescents, in our country, we have not come across any studies examining the assertiveness levels of sedentary people (SP) and veteran athletes (VA). Therefore, we found necessary to investigate the assertiveness levels of the above-mentioned individuals. In this study, Rathus Assertiveness Scale, having a reliability coefficient of .92 and an 11-item personal information form were given to SP (n= 48) and VA (n= 52) of > 40 years of age. Assertiveness levels of SP and VA showed statistical differences depending on participation in sports, age, occupation, income level, birthplace, number of siblings, marital status, and alcohol intake. However, their assertiveness levels did not change depending on their level of education, stress perception, and number of children. This present study, indicating the assertiveness levels of the VA as ‘sufficient’ also showed that people performing sports were more assertive than the ones who do not.

References

  • 1. Ashford, B., Biddle, S. and M. Goudas. (1993). "Participation in Community Sports Centres: Motives and Predictors of Enjoyment". Journal of Sport Sciences. 11, 3: 249-256.
  • 2. Arı, R. (1989). "Üniversite Öğrencilerinin Baskın Ben Durumları ile Bazı Özlük Niteliklerinin Ben Durumlarına, Atılganlık ve Uyum Düzeylerine Etkisi". Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: H.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 3. Aydın, B. (1991). "Cinsiyet ve Cinsiyet Rolleri Açısından Atılganlık Seviyesinin ‹ncelenmesi". M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Dergisi. 3: 25-36.
  • 4. Cooley, E. L. and S. Nowicki. (1984). "Locus of Control and Assertiveness in Male and Female College Students". Journal of Psychology. 117: 85-87.
  • 5. Crassini, B., Law, H. G. and E Wilson. (1979). "Sex Differences in Assertive Behavior". Australian Journal of Psychology. 31 (1): 15-19.

SEDANTERLER İLE VETERAN ATLETLERİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE ATILGANLIK DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI

Year 2003, Volume: 8 Issue: 4, 13 - 24, 10.10.2003

Abstract

Bireyin kendisini ifade edebilme biçimi olarak tanımlanabilen
atılganlık, kişinin çevresiyle olan ilişkilerinde en önemli belirleyicilerden
biri olarak kabul edilmektedir. Çeşitli araştırmalar; bireylerin spor
etkinliklerine katılımının beden ve ruh yapısını geliştirdiğini ve atılgan
bireyler olmalarında rol oynadığını ortaya koymaktadır. Çocuk ve gençlerin atılganlık
düzeyleri ile ilgili çeşitli araştırmalar yapılmış olmasına karşın, ülkemizde
sedanterler (S) ile veteran atletlerin (VA) atılganlık düzeylerini irdeleyen
herhangi bir araştırmaya rastlanamamıştır. Bu nedenle, sözü edilen bireylerin
atılganlık düzeylerinin incelenmesi gerekli görülmektedir. Bu araştırmada,
güvenirlik katsayısı .92 olan Rathus Atılganlık Envanteri ile 11 sorudan oluşan
Kişisel Bilgi Formu, 40 yaş ve üzerindeki S (N=48) ve VA (N=52)’lara
uygulanarak, atılganlık düzeyleri çeşitli değişkenlere göre incelenmiştir. S ve
VA’ların atılganlık düzeyinin, katılımcıların spor yapma durumlarına, yaş,
meslek, gelir düzeyi, çocukluk döneminin geçtiği yerleşim birimi, kardeş sayısı,
medeni durum, alkol alma durumuna göre istatistiksel olarak farklılaştığı; buna
karşın öğrenim durumlarına, stres algı düzeylerine, çocuk sayılarına göre değişmediği
saptanmıştır. VA’ların atılganlık düzeylerinin "yeterli" bulunduğu ve
S’lere göre daha atılgan oldukları belirlenmiş
tir

References

  • 1. Ashford, B., Biddle, S. and M. Goudas. (1993). "Participation in Community Sports Centres: Motives and Predictors of Enjoyment". Journal of Sport Sciences. 11, 3: 249-256.
  • 2. Arı, R. (1989). "Üniversite Öğrencilerinin Baskın Ben Durumları ile Bazı Özlük Niteliklerinin Ben Durumlarına, Atılganlık ve Uyum Düzeylerine Etkisi". Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: H.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 3. Aydın, B. (1991). "Cinsiyet ve Cinsiyet Rolleri Açısından Atılganlık Seviyesinin ‹ncelenmesi". M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Dergisi. 3: 25-36.
  • 4. Cooley, E. L. and S. Nowicki. (1984). "Locus of Control and Assertiveness in Male and Female College Students". Journal of Psychology. 117: 85-87.
  • 5. Crassini, B., Law, H. G. and E Wilson. (1979). "Sex Differences in Assertive Behavior". Australian Journal of Psychology. 31 (1): 15-19.
There are 5 citations in total.

Details

Subjects Sports Medicine
Journal Section Articles
Authors

Gürbüz Büyükyazı

ASUMAN SEDA Saracaloğlu This is me

Gülten Karadeniz This is me

Hüseyin Çamlıyer This is me

Hatice Çamlıyer This is me

Publication Date October 10, 2003
Submission Date March 31, 2002
Acceptance Date August 1, 2003
Published in Issue Year 2003 Volume: 8 Issue: 4

Cite

APA Büyükyazı, G., Saracaloğlu, A. S., Karadeniz, G., Çamlıyer, H., et al. (2003). SEDANTERLER İLE VETERAN ATLETLERİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE ATILGANLIK DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(4), 13-24.

Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.


Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.