The purpose of this
study is to adapt for Turkish students of
"Learning and Performance Orientations in
Physical Education Classes Questionnaire (LAPOPECQ)" which has been
developed by Papaioannou (1994). All participants who learner to high school
has been went government school in Manisa city. Sample of study was 469 pupils (255
boys and 214 girls). In this study, in order to measure the performance
orientation of these students who are in PE classes and also to measure what
their perception in learning is, the scale, whose origin is in English and
which was developed for Greek students, was adapted into Turkish by making the
validity and reliability study of it. Accordingly, after the oblique rotation
in the principal component analysis, the original items generating the
questionnaire gethared in 5 factors like in the original. However, some factors
of learning and performance orientations were changed place by slide to other
factors. Meaningful level of statistics has been accepted as p< 0.05.
Bu
çalışmanın amacı, Papaioannou (1994) tarafından geliştirilen "Beden
Eğitimi Sınıflarında Öğrenme ve Performans Yönelimi Ölçeği (BEDÖPYÖ)"ni
Türk öğrencileri için uyarlamaktır. Çalışmanın örneklemini, Manisa ilinde devlet
okullarının orta öğretim düzeyinde eğitim gören 469 öğrenci (255 erkek ve 214
kız) oluşturmuştur. Çalışmada, Beden eğitimi sınıflarındaki öğrencilerin başarı
yönelimlerini ve öğrenmedeki algılamalarının ne olduğunu ölçmek için, aslı
ingilizce olan Yunan öğrenciler için geliştirilmiş ölçeğin, geçerlik ve
güvenirlik çalışması yapılarak Türkçe'ye uyarlanmıştır.Yapılan istatistiksel
analizlerden alınan sonuçlara göre, ölçeği oluşturan 26 maddenin orijinal
ölçekte olduğu gibi 5 faktör altında toplandığı, ancak temel alt faktörler olan
öğrenme ve performans yönelimlerine ait faktörlerden bazılarının farklı alt
ölçeklerin altına kayarak yer değiştirdiği görülmüştür.istatistiklerin
anlamlılık düzeyi p< 0.05 olarak kabul edilmiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 15, 2007 |
Submission Date | March 17, 2017 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 12 Issue: 2 |
Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.
Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.