Research Article
BibTex RIS Cite

EVALUATING THE SERVICE QUALITY IN SPORT TOURISM: A RESEARCH ON FOOTBALL CAMPS IN ANTALYA

Year 2011, Volume: 16 Issue: 4, 31 - 39, 14.10.2011

Abstract

The purpose of this study is to determine the level of satisfaction from the service quality of the hotels where foreign Professional Football Clubs have stayed and the football facilities of these hotels and to compare the data by different varietions. 124 volunteer attendants from several countries who came to Antalya for football camps helped the study. A survey of 2 factor structure with 33 questions to evaluate both “Standard Tourism Service Quality of the Hotel” and “Football Tourism Service Quality of the Hotel”, which is developed by the researcher, applied to the attendants. Attendants are requested to answer as “I totally disagree” (1) or “I totally agree” (6) as in a Likert Type of survey. In the Statistical Analysis section, to test the confidentiality level of the survey while applying the principal component factoring, Cronbach Alpha internal consistence is calculated to validate the structure of the survey. And, frequency, percentage and chi-square analysis applied to compare the outcome by the attendants’ demographic variables. Analysis results showed that the more experienced administrators among the attendants are more satisfied by the “ Football Tourism Service Quality of the Hotel”. According to the results of chi-square analysis, it is seen that the number of camp attendance in Turkey by the administrators, was effective on both factors. Analysis were not made by the other demographic variables of the attendants because necessary statistical conditions could not be obtained.


References

  • 1. Erdoğan, N. (2007). Kitle Turizmi ve Eko Turizmde Sürdürülebilirlik Üzerine Bir Değerlendirme. Türkiye’nin Alternatif Turizm Potansiyeli ve Güncel Sorunları Konferansı, 3-4 Mayıs. Çankırı.
  • 2. Goodwin, H. (1998). Sustainable Tourism and Poverty Elimination. DFID/ DETR Workshop on Sustainable Tourism and Poverty, 13 October. Kent, ENGLAND.
  • 3. Karaküçük, S. (2008). Rekreasyon: Boş Zamanları Değerlendirme. Altıncı Baskı. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • 4. Parasuraman, A., Zeithaml A., Valarie, Berry, L.L. (1988). SERVQUAL: A Multiple – Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality. Journal of Retailing 64(1).
  • 5. Roe, D., Khanya, P. U. (2001). Pro-Poor Tourism. Harnessing the World’s Largest Industry for the World’s Poor. www.iied.org Erişim tarihi: 24.04.2009

SPOR TURİZMİNDE HİZMET KALİTESİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ: ANTALYA’DAKİ FUTBOL KAMPLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2011, Volume: 16 Issue: 4, 31 - 39, 14.10.2011

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Antalya’ya gelen yabancı profesyonel futbol kulüplerinin konakladıkları otellerdeki ve bu otellere ait futbol tesislerden aldıkları hizmete yönelik memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi ve çeşitli değişkenlere göre karşılaştırılmasıdır. Çalışmaya Antalya’ya futbol kampı yapmak için farklı ülkelerden gelen toplam 124 kişi gönüllü olarak katılmıştır. Çalışmada yer alan katılımcılara araştırmacı tarafından geliştirilen ve “Otelin Standart Turizme Yönelik Servis Kalitesi” ve “Otelin Futbol Turizmine Yönelik Hizmet Kalitesi”ni değerlendirmek için 2 faktörlü yapı ve toplam 33 sorudan oluşan ölçek uygulanmıştır. Katılımcılardan ölçekte yer alan ifadeleri “Hiç Katılmıyorum” (1) ve “Tamamen Katılıyorum” (6) şeklinde yer alan likert tipi ölçek üzerinde değerlendirmeleri istenmiştir. İstatsitiksel analiz kısmında ise, ölçeğin geçerlik yapısını test etmek için temel bileşenler faktör analizi uygulanırken güvenirlik düzeyini test etmek için Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı hesaplanmıştır. Ayrıca, elde edilen verilen katılımcıların demografik değişkenlerine göre karşılaştırılması için frekans, yüzde ve kikare analizlerinden faydalanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, yöneticilik tecrübesi yüksek olan katılımcıların diğerleri ile karşılaştırıldığında “otelin futbol turizmine yönelik hizmet kalitesi” memnuniyet faktörü üzerinde etkili olduğu belirlenmiştir. Yöneticilerin Türkiye’ye kamp için geliş sayısına göre yapılan ki-kare analizi sonucunda da ölçekte yer alan her iki faktör üzerinde de etkili olduğu görülmüştür. Katılımcıların, diğer demografik değişkenlerine göre ise gerekli istatistiksel koşullar sağlanmadığı için analizler yapılamamıştır.


References

  • 1. Erdoğan, N. (2007). Kitle Turizmi ve Eko Turizmde Sürdürülebilirlik Üzerine Bir Değerlendirme. Türkiye’nin Alternatif Turizm Potansiyeli ve Güncel Sorunları Konferansı, 3-4 Mayıs. Çankırı.
  • 2. Goodwin, H. (1998). Sustainable Tourism and Poverty Elimination. DFID/ DETR Workshop on Sustainable Tourism and Poverty, 13 October. Kent, ENGLAND.
  • 3. Karaküçük, S. (2008). Rekreasyon: Boş Zamanları Değerlendirme. Altıncı Baskı. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • 4. Parasuraman, A., Zeithaml A., Valarie, Berry, L.L. (1988). SERVQUAL: A Multiple – Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality. Journal of Retailing 64(1).
  • 5. Roe, D., Khanya, P. U. (2001). Pro-Poor Tourism. Harnessing the World’s Largest Industry for the World’s Poor. www.iied.org Erişim tarihi: 24.04.2009
There are 5 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

H. Pınar Salahoğlu This is me

Bülent Gürbüz This is me

A. Selman Özdemir This is me

Suat Karaküçük This is me

Publication Date October 14, 2011
Submission Date April 9, 2017
Acceptance Date August 19, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 16 Issue: 4

Cite

APA Salahoğlu, H. P., Gürbüz, B., Özdemir, A. S., Karaküçük, S. (2011). EVALUATING THE SERVICE QUALITY IN SPORT TOURISM: A RESEARCH ON FOOTBALL CAMPS IN ANTALYA. Gazi Journal of Physical Education and Sport Sciences, 16(4), 31-39.

Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.