The purpose of this study was to investigate the role
of leisure boredom in predicting drinking motives in university student and
examine the gender differences in these variables. Totally 229 (78 women;
age=22.45±6.10 and 151 men;
age=23.10±9.12) students who are
continuing their studies in physical education and sports in various
universities in Ankara. The Leisure Boredom Scale” (Kara, Gürbüz and Öncü,
2014) and “Drinking Motives Questionnaire-Revised and Demographic Information
Form” (Topuz, 2004)
administered to participants. In order to test the hypotheses t-test and
Stepwise Multiple Regression Analysis were performed. Results showed that
boredom subscale was a significant predictor of enhancement (β=0.13), coping (β=0.34), conformity motives (β=0.46)
and social (β=0.24)
(p<0.01). Results also indicated that there were significant differences
were found between gender and scales. Results were discussed within the findings
in the literature.
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinde
serbest zamanda sıkılma algısının alkol kullanma nedenlerini belirlemedeki
rolünün araştırılması ve cinsiyet açısından bu değişkenlerin farklılaşıp
farklılaşmadığının incelenmesidir. Çalışmaya Ankara ilinde bulunan ve çeşitli
üniversitelerde beden eğitimi ve spor alanında öğrenimini sürdüren 78 kadın ve
151 erkek toplam 229 öğrenci (
yaş=22.45±6.10
ve
yaş=23.10±9.12)
gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Serbest
Zamanda Sıkılma Algısı Ölçeği (Kara, Gürbüz ve Öncü, 2014) ve İçme Nedenleri
Anketi Gözden Geçirilmiş Formu (Topuz, 2004) kullanılmıştır. Araştırmada öne
sürülen hipotezleri test etmek için t-testi ve çoklu regresyon analizi
uygulanmıştır. Bulgular, sıkılma alt boyutu ile eğlenme (β=0.13), başa çıkma
(β=0.34), uyum sağlama (β=0.46) ve sosyalleşme (β=0.24) alt boyutları
arasındaki ilişkinin pozitif olduğunu göstermiştir (p<0.01). Ayrıca bulgular
katılımcıların ölçeklerden aldıkları puanlara göre cinsiyete göre anlamlı
ilişkiler olduğunu göstermektedir. Çalışmanın sonuçları literatürdeki bulgular
bağlamında tartışılmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Submission Date | April 22, 2017 |
Acceptance Date | December 6, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 23 Issue: 1 |
Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.