Aile çocuğun
sosyalleşmesini sağlayan ilk birimdir. Ailenin çocuğun sosyalleşmesi
üzerindeki en önemli etkilerinden biri, çocuğu spora yönlendirme ve bu konuda
onları desteklemedir. Belli branşlaşma ile uygun yaşta spora başlayan
çocuklar ile ebeveyn-çocuk- spor etkileşimi başlamaktadır. Bu etkileşimle birlikte
anne ve babanın süreç içerisinde çocuğun spora katılım gösterdiği alanda bazı
beklentileri ortaya çıktığı görülebilmektedir. Bu bağlamda bu çalışmanın
amacı, çocukları yarışmacı olarak spora katılan ebeveynlerin psikolojik
kazanımlarını çeşitli değişkenlere göre incelemektir. Çalışmaya çocukları
10-14 yaşları arasında bulunan ve 2010-2011 sezonunda yüzme, voleybol ve tenis
sporlarına yarışmacı olarak katılan 195 ebeveyn (Kadın: n=89, %45.6; Erkek:
n=106, %54.4) gönüllü olarak katılmıştır. Çalışmaya katılan ebeveynlerin
psikolojik kazanımlarını belirlemek için Çepikkurt (2005) tarafından
geliştirilmiş Sporda Ailenin Psikolojik Kazanımları Ölçeği (SAPKÖ)
kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin çözümü için yüzde, frekans,
bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Tukey HSD
istatistiksel teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre,
ebeveynlerin cinsiyetlerine göre statü kazanma ve benlik saygısı alt
boyutlarında anlamlı farklılıklar görüşmüş; çocukların yaptıkları spor
türüne, ebeveynlerin eğitim düzeylerine ve gelirlerine göre tüm alt boyutlarda
anlamlı farklılıklar olduğu belirlenmiştir.
The family is the first institute in which the child socializes. One of the most important influences of the family on child is directing him/her to sport activities and supporting him/her. Parent-Child-Sport interaction starts with children joining sport activities by means of certain sport branches. It can be observed that along with this interaction parents have some expectation about the type of sports where their child participates in. The aim of this study is to investigate the psychological acquisitions of the families whose children participating sport activities as competitor. 195 parents (female n:89 (45,6 %), male:106 (54,4%)) whose children were 10-14 years old and participated in swimming, volleyball and tennis competitions in 2010-2011 seasons, joined voluntarily to this study. The Scale of Psychological Acquisitions of Parent in Sport developed by Cepikkurt (2005) was used to determine psychological acquisitions of the parents. Data gathered during this study was shown in percent, frequency and the independent samples t-test, the One-Way Anova (ANOVA), the Tukey HSD were used to analyze. As a result of this study, it was found that there are significant differences in the social status gaining and self-respect sub-dimensions according to the sex of parents. Additionally, there were significant differences in all sub-dimensions according to the type of sports performing by children, the parents educational levels and incomes.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 16, 2018 |
Submission Date | April 11, 2017 |
Acceptance Date | May 23, 2017 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 17 Issue: 1-4 |
Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.