Bu çalışmada, günümüz sportif faaliyetlerin içerisinde sürekli gündeme gelen fair play kavramının yaygınlaşmasında 19. Yüzyıl İngiliz eğitim sistemi ve okullarının rolü ile fair play anlayışının yaygınlaşmasına etki eden sosyal, siyasi, ekonomik ve dini etkenler belirlenmek istenmiştir. İngiliz sosyal hayatında mevcut sosyal sınıfların uğraşları, bu sosyal sınıfların ilgilendiği sporların okul sporlarına yansıması ve İngiliz eğitimcilerin "Kaslı Hıristiyanlık” deyimi ile ahlaki ve bedeni açıdan sağlam Hıristiyan gençler yetiştirme amaçları ile fair play anlayışı 19. Yüzyıl İngiltere'sinin merkezindedir. İngiliz devlet ve yatılı okullarında gerçekleştirilen eğitim reformu sayesinde okullardan halka bu anlayış yayılmıştır.
In this study, the role of the 19th century English education system and schools has been examined in the popularization of fair play that is always at the top of the agenda in today's sporting activities. Social, politic, economic, and religious consideration, which affected popularization of understanding fair play, was aimed to specify. Fair play became a central term in 19th century England by the reasons of interest of existing social classes England social life, a reflection of sports, which these social classes were interested in and with the idiom of "Muscular Christianity" the goal of English educationists to bring up stronger Christian teenagers in terms of morally and physically. This view was popularized to the public in favor of education reform, which was occurred in English public and boarding schools.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2022 |
Submission Date | September 17, 2021 |
Acceptance Date | March 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 27 Issue: 2 |
Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.