Research Article
BibTex RIS Cite

Spor Eğitim Modeli Üzerine Yapılan Araştırmalara İlişkin Bir Bibliyometrik Analiz

Year 2022, Volume: 27 Issue: 4, 297 - 312, 28.10.2022
https://doi.org/10.53434/gbesbd.1151769

Abstract

Spor eğitim modeli 1990’lı yıllarından beri beden eğitimi ve spor eğitimi derslerinde öğretim modeli olarak kullanılmaktadır. Bu çalışmanın amacı uzun yıllardır araştırma konusu olan spor eğitim modelinin bibliyometrik özellikler açısından incelenmesidir. Araştırmanın yöntemi nicel araştırma yöntemlerinden bibliyometrik analiz deseni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Web of Science veri tabanı kullanılmıştır. 814 çalışmanın dahil edildiği araştırmanın istatistiksel analizleri R (ver. 4.2.2) programlama dilinin bibliyometrix paketi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında spor eğitim modeli üzerine tanımlayıcı bilgilere, en çok yayın yapan yazarlara ve dergilere, spor eğitim modeli ile ilgili en etkili yayın yapan yazarlara ve dergilere, konu üzerine araştırmaların yıllık üretim oranlarına ve sık kullanılan anahtar kelimelere, ilgili konu hakkında iş birliği yapan araştırmacılara, ülkelerin çalışma eğilimlerine ve tematik harita ile spor eğitim modelinin geliştirilmemiş yönlerine yer verilmiştir. Bu araştırma bulguları spor eğitim modeli üzerine en çok çalışma yapan araştırmacının Pater Hestie, konu üzerine en çok yayım yapan derginin Journal of Teaching in Physical Education, en çok kullanılan anahtar kelimenin physical education olduğunu ortaya çıkarmıştır. Bununla birlikte yapılan tematik harita analizi ile spor eğitim modelinin duyuşsal alan üzerine etkisinin incelenmesi gerektiği belirlenmiş ve birçok konuda yönlendirici sonuçlara ulaşılmıştır. İlgili çalışma çıktıları konu hakkında bilgi sahibi olmak isteyen alan uzmanları için faydalı olabilir.

References

  • 1. Aria, M. ve Cuccurullo, C. (2017). Bibliometrix: An R-tool for comprehensive science mapping analysis. Journal of Informetrics, 11(4), 959-975.
  • 2. Cushion, C. J., Armour, K. M. ve Jones, R. L. (2003). Coach education and continuing professional development: Experience and Learning to Coach. Quest, 55(3), 215-230.
  • 3. Evangelio, C., Sierra-Díaz, J., González-Víllora, S. ve Fernández-Río, J. (2018). The sport education model in elementary and secondary education: A systematic review. Movimento, 24(3), 931-946.
  • 4. Gurvitch, R. ve Metzler, M. (2010). Theory into practice: Keeping the purpose in mind: The implementation of instructional models in physical education settings. Strategies, 23(3), 32-35.
  • 5. Güçoğlu, A. ve Savas, S. (2020). Spor bilimleri fakültesinde üç farklı yöntem ile işlenen basketbol derslerinin öğrencilerin bilişsel duyuşsal ve psikomotor gelişim düzeylerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(2), 1079-1091.
  • 6. Günsel, A. M. (2004). İlköğretimde beden eğitimi ve uygulamaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • 7. Hazar, M. (2017). Beden eğitimi ve sporda oyunla eğitim. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • 8. Hünük, D. ve Saraç Oğuzhan, N. (2017). Spor Eğitim Modeli. A.D. Mirzeoğlu (Ed.). Model temelli beden eğitimi öğretimi içinde (1. Baskı, s. 139-162). Ankara: Spor Yayınevi.
  • 9. Koyuncuoğlu, K. ve Şentürk, U. (2016). Jimnastik branşına yönelik spor eğitim modeli uygulamasının bilişsel ve psikomotor erişi düzeylerine etkisi (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı, Antalya.
  • 10. Luna, P., Guerrero, J. ve Cejudo, J. (2019). Improving adolescents’ subjective well-being, trait emotional intelligence and social anxiety through a programme based on the sport education model. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(10), 1821.
  • 11. Mendez-Gimenez, A., del Pilar Mahedero-Navarrete, M., Puente-Maxera, F. ve de Ojeda, D. M. (2021). Effects of the Sport Education model on adolescents’ motivational, emotional, and well-being dimensions during a school year. European Physical Education Review, 28(2), 380–396.
  • 12. Mirzeoğlu, A. D. (2017). Temel Kavramlar. A.D. Mirzeoğlu (Ed.). Model temelli beden eğitimi öğretimi içinde (1. Baskı, s. 19). Ankara: Spor Yayınevi.
  • 13. Nasir, A., Shaukat, K., Hameed, I. A., Luo, S., Alam, T. M. ve Iqbal, F. (2020). A bibliometric analysis of corona pandemic in social sciences: A review of ınfluential aspects and conceptual structure. IEEE Access, 8, 133377–133402.
  • 14. Perlman, D. (2010). Change in affect and needs satisfaction for amotivated students within the sport education model. Journal of Teaching in Physical Education, 29(4), 433-445.
  • 15. Pritchard, A. (1969). Statistical bibliography or bibliometrics. Journal of Documentation, 25(4), 348-349.
  • 16. Salimin, N., Minhat, N., Elumalai, G., Shahril, M. I. ve YSU, G. (2020). Cognitive development based on the volleyball game play ın physical education. International Journal of Physiotherapy, 7(1), 42-46.
  • 17. Sural, V. ve Savaş, S. (2017). Farklı öğretim yöntemleriyle işlenen basketbol dersinin öğrencilerin psikomotor erişi düzeylerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(1), 345-360.
  • 18. Umut, A. L. ve Coştur, R. (2007). Türk Psikoloji Dergisi’nin bibliyometrik profili. Türk Kütüphaneciliği, 21(2), 142-163.
  • 19. Zupic, I. ve Cater, T. (2015). Bibliometric methods in management and organization. Organizational Research Methods, 18(3), 429-472.

A Bibliometric Analysis of Research Regarding Sports Education Model

Year 2022, Volume: 27 Issue: 4, 297 - 312, 28.10.2022
https://doi.org/10.53434/gbesbd.1151769

Abstract

The sports education model has performed as a teaching model in physical education and sports education lessons since the 1990s. The aim of this study is to examine the sports education model, which has been the subject of research for many years, in terms of bibliometric characteristics. İt used bibliometric analysis design from the quantitative research methods for the study. Web of Science database was preferred as a data collection tool in the research. Statistical analyses, which included 814 studies, were performed with the bibliometrix package of the R (ver. 4.2.2) programming language. Within the scope of the study, descriptive information on the sports education model, the most publishing authors and journals, the most influential authors and journals on the sports education model, the annual production rates of the research on the subject and frequently used keywords, the researchers collaborating on the sportst education model, the working trends of the countries, and the undeveloped aspects of the thematic map were investigated. The findings of the study suggest that Pater Hestie, the researcher who has done the most studies on the sports education model, and the Journal of Teaching in Physical Education has the most publications on the subject, and the most used keyword is physical education. Besides, it was determined that the effect of the sports education model on the affective field should be examined. Guiding results were obtained in many subjects, and related work outputs can be beneficial for field experts who want to know the sport education model.

References

  • 1. Aria, M. ve Cuccurullo, C. (2017). Bibliometrix: An R-tool for comprehensive science mapping analysis. Journal of Informetrics, 11(4), 959-975.
  • 2. Cushion, C. J., Armour, K. M. ve Jones, R. L. (2003). Coach education and continuing professional development: Experience and Learning to Coach. Quest, 55(3), 215-230.
  • 3. Evangelio, C., Sierra-Díaz, J., González-Víllora, S. ve Fernández-Río, J. (2018). The sport education model in elementary and secondary education: A systematic review. Movimento, 24(3), 931-946.
  • 4. Gurvitch, R. ve Metzler, M. (2010). Theory into practice: Keeping the purpose in mind: The implementation of instructional models in physical education settings. Strategies, 23(3), 32-35.
  • 5. Güçoğlu, A. ve Savas, S. (2020). Spor bilimleri fakültesinde üç farklı yöntem ile işlenen basketbol derslerinin öğrencilerin bilişsel duyuşsal ve psikomotor gelişim düzeylerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(2), 1079-1091.
  • 6. Günsel, A. M. (2004). İlköğretimde beden eğitimi ve uygulamaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • 7. Hazar, M. (2017). Beden eğitimi ve sporda oyunla eğitim. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • 8. Hünük, D. ve Saraç Oğuzhan, N. (2017). Spor Eğitim Modeli. A.D. Mirzeoğlu (Ed.). Model temelli beden eğitimi öğretimi içinde (1. Baskı, s. 139-162). Ankara: Spor Yayınevi.
  • 9. Koyuncuoğlu, K. ve Şentürk, U. (2016). Jimnastik branşına yönelik spor eğitim modeli uygulamasının bilişsel ve psikomotor erişi düzeylerine etkisi (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı, Antalya.
  • 10. Luna, P., Guerrero, J. ve Cejudo, J. (2019). Improving adolescents’ subjective well-being, trait emotional intelligence and social anxiety through a programme based on the sport education model. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(10), 1821.
  • 11. Mendez-Gimenez, A., del Pilar Mahedero-Navarrete, M., Puente-Maxera, F. ve de Ojeda, D. M. (2021). Effects of the Sport Education model on adolescents’ motivational, emotional, and well-being dimensions during a school year. European Physical Education Review, 28(2), 380–396.
  • 12. Mirzeoğlu, A. D. (2017). Temel Kavramlar. A.D. Mirzeoğlu (Ed.). Model temelli beden eğitimi öğretimi içinde (1. Baskı, s. 19). Ankara: Spor Yayınevi.
  • 13. Nasir, A., Shaukat, K., Hameed, I. A., Luo, S., Alam, T. M. ve Iqbal, F. (2020). A bibliometric analysis of corona pandemic in social sciences: A review of ınfluential aspects and conceptual structure. IEEE Access, 8, 133377–133402.
  • 14. Perlman, D. (2010). Change in affect and needs satisfaction for amotivated students within the sport education model. Journal of Teaching in Physical Education, 29(4), 433-445.
  • 15. Pritchard, A. (1969). Statistical bibliography or bibliometrics. Journal of Documentation, 25(4), 348-349.
  • 16. Salimin, N., Minhat, N., Elumalai, G., Shahril, M. I. ve YSU, G. (2020). Cognitive development based on the volleyball game play ın physical education. International Journal of Physiotherapy, 7(1), 42-46.
  • 17. Sural, V. ve Savaş, S. (2017). Farklı öğretim yöntemleriyle işlenen basketbol dersinin öğrencilerin psikomotor erişi düzeylerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(1), 345-360.
  • 18. Umut, A. L. ve Coştur, R. (2007). Türk Psikoloji Dergisi’nin bibliyometrik profili. Türk Kütüphaneciliği, 21(2), 142-163.
  • 19. Zupic, I. ve Cater, T. (2015). Bibliometric methods in management and organization. Organizational Research Methods, 18(3), 429-472.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Seda Nur Baytur 0000-0003-2267-114X

Mehmet Ulaş 0000-0002-5633-542X

Publication Date October 28, 2022
Submission Date August 9, 2022
Acceptance Date September 25, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 27 Issue: 4

Cite

APA Baytur, S. N., & Ulaş, M. (2022). Spor Eğitim Modeli Üzerine Yapılan Araştırmalara İlişkin Bir Bibliyometrik Analiz. Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 27(4), 297-312. https://doi.org/10.53434/gbesbd.1151769

Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.


Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.