Araştırmada sınıf
öğretmenlerinin görsel sanatlar dersi alan bilgisi öz yeterlik inançlarının
bazı değişkenlere göre incelenmesini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmanın
çalışma evreni Ankara’nın Gölbaşı ilçesine bağlı okullarda görev yapan 144
sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Örneklemi ise çalışma evreninden %95 güven
aralığında ve 0.05 hata miktarı dikkate alınarak olasılıklı örnekleme
yöntemlerinden basit seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılarak hesaplanan 105
sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada öğretmenlerin cinsiyetlerine,
yaşlarına, öğrenim kademelerine, mesleki kıdemlerine ve eğitim verdikleri sınıf
düzeylerine göre dağılımları incelenmiştir. Sınıf öğretmenlerinin görsel sanatlar
dersinde alana yönelik özyeterlik inançlarını ölçmeyi amaçlayan ve araştırmacı
tarafından geliştirilen Görsel Sanatlar Eğitimi Alan Bilgisi Öz-Yeterlik Ölçeği
ölçme aracı olarak uygulanmıştır. Uygulaması yapılan ölçek çalışmasında elde
edilen veriler değerlendirildiğinde, ilkokul sınıf öğretmenlerinin görsel
sanatlar dersi alan bilgisi öz yeterlilik inançları olması gereken seviyeden
oldukça düşüktür. Aynı zamanda sınıf öğretmenlerin yaşlarına göre görsel
sanatlar eğitimi alan bilgisi öz-yeterlik inançları arasında anlamlı farklılık,
“41-50” yaş aralığına sahip olan sınıf öğretmenlerinin öz-yeterlik inançları
“31-40” yaş aralığına sahip olan sınıf öğretmenlerinin öz-yeterlik
inançlarından fazla olmasından kaynaklanmaktadır. Sınıf öğretmenlerinin öğrenim
kademelerine göre görsel sanatlar eğitimi alan bilgisi öz-yeterlik inançları
arasındaki farklılık lisans mezunu olan sınıf öğretmenlerinin öz-yeterlik
inançlarının, ön lisans mezunu olan sınıf öğretmenlerinin öz-yeterlik
inançlarından büyük olmasından kaynaklanmaktadır. Sınıf öğretmenlerinin mesleki
kıdemlerine göre görsel sanatlar eğitimi alan bilgisi öz-yeterlik inançları
arasında anlamlı farklılık, “16 ve Üstü Yıl” mesleki kıdeme sahip olan sınıf
öğretmenlerinin öz-yeterlik inançlarının, “11-15 Yıl” mesleki kıdeme sahip olan
sınıf öğretmenlerinin öz-yeterlik inançlarından kaynaklanmaktadır.
This study aims to identify the relationship between
several variables and class teachers’ confidence in their self-sufficiency for
field knowledge in visual arts lessons. The target population of the study is
144 class teachers working in schools in Gölbaşı district of Ankara. The sample
is composed of 105 class teachers, chosen in accordance with simple random
sampling method, a type of probability sampling, with a 95% confidence interval
and 0.005 error rate. In the study, the distribution of teachers according to
their sex, age, education level, occupational seniority and class level they
have been trained has been examined. In order to measure class teachers’
confidence in self-sufficiency for their field knowledge in Visual Art Lessons,
a “Self-Sufficiency Scale for Field Knowledge in Visual Arts Education” which
was developed by the researcher, was used as an assessment and evaluation
measure. When the data obtained from questionnaires are statistically
evaluated, the average scores obtained by class teachers for self-sufficiency
for field knowledge in visual arts indicate that the confidence levels of the
primary school class teachers’ levels of confidence for their field knowledge
in visual art lessons are much lower than what it should be. At the same time,
there was a meaningful difference between self-efficacy beliefs and knowledge
of visual arts education according to the age of classroom teachers. The
self-efficacy beliefs of class teachers with age range "41-50" were
higher than self-efficacy beliefs of class teachers with "31-40". The
difference between self-efficacy beliefs and knowledge of visual arts education
according to the education levels of the class teachers is that the
self-efficacy beliefs of the undergraduate teachers are bigger than the
self-efficacy beliefs of the pre-bachelor's class teachers. There is a
significant difference between self-efficacy beliefs in visual arts education
according to professional seniority of class teachers, self-efficacy beliefs of
class teachers with "16 and over year" occupation, self-efficacy of
class teachers with "11-15 years" beliefs are high.
Self-Sufficiency Class Teachers’ Self-Sufficiency Art Education Visual Arts Field Knowledge
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Field Education Studies |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2018 |
Submission Date | June 26, 2018 |
Acceptance Date | November 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 3 |