Bu araştırmanın amacı; üstbilişsel okuduğunu anlama farkındalığı, okuduğunu anlama ve okuma tutumlarının cinsiyet, okul öncesi eğitim alma, kitap okumayı sevme, anne-baba öğrenim durumu değişkenlerine göre incelenmesidir. İlişkisel tarama modeli kullanılan araştırma Tekirdağ İli Saray İlçesi’nde öğrenim gören 313 beşinci sınıf öğrencisi ile gerçekleşmiştir. Öğrencilerin üstbilişsel okuduğunu anlama farkındalıkları Gelen’in 2003 yılında geliştirdiği “Üstbilişsel Okuduğunu Anlama Farkındalığı Ölçeği”; Türkçe dersine ilişkin okuduğunu anlama düzeyleri Demirel tarafından 1995 yılında hazırlanan “Balon” metni, okuma tutumları ise McKenna ve Kear tarafından 1990 yılında geliştirilen “Okuma Tutum Ölçeği” ile ölçülmüştür. Araştırma sonucunda, üstbilişsel okuduğunu anlama farkındalığı, okuduğunu anlama ve okuma tutumu puanları, kız öğrencilerin erkeklere, okul öncesi eğitim alan öğrencilerin almayanlara, kitap okumayı sevdiğini söyleyen öğrencilerin sevmeyenlere göre daha yüksektir. Öğrencilerin üstbilişsel okuduğunu anlama farkındalığı ile Türkçe okuduğunu anlama ve okuma tutumları arasında düşük düzeyde anlamlı ilişki varken okuduğunu anlama ve okuma tutumu arasında anlamlı ilişkinin olmadığı belirlenmiştir.
Çalışma Alışkanlık ve Tutumu Üstbilişsel Okuduğunu Anlama Farkındalığı Okuduğunu Anlama Okuma Tutumu
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Field Education Studies |
Authors | |
Publication Date | October 14, 2019 |
Submission Date | July 17, 2019 |
Acceptance Date | August 19, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 |