Dünya üzerinde dağılım gösteren endemik tür
çeşitliliği bakımından Türkiye, küçük Asya olarak nitelendirilmektedir.
Anadolu, hem kuzeyden, hem güneyden, hem de doğudan gelen türlere yaşam alanı
oluşturduğu için Avrupa, Batı Asya ve kısmen de Afrika fauna ve florasının
açıklanması açısından oldukça öneme sahiptir. Ancak son yıllarda yapılan aşırı
avlanma, ilaç kullanımı, yaşam alanlarının yerleşime açılma gibi insan
faaliyetleri endemik türlerin yok olmasına neden olmaktadır. Sahip olunan
ekolojik değerlerimizin korunması ve gelecek nesillere ekolojik mirasımızın
aktarılması için etik değerlere sahip bireylerin yetiştirilmesi oldukça
önemlidir. Bu nedenle ilkokuldan üniversiteye düzeyine kadar tüm öğrencilerin
endemik türlere yönelik etik ikilem içeren konularda karar verme sürecinde
tercih ettikleri etik yaklaşımların belirlenmesi gerekir. Bu araştırmada,
araştırmada, ortaöğretim öğrencilerinin Türkiye’de bulunan endemik türlere
yönelik uygulamalarda karar verirken ele aldıkları etik yaklaşımların belirlenmesi
amaçlanmıştır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı çalışma, 359 ortaöğretim
öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında, Türkiye’de bulunan
endemik türlere yönelik etik ikilem içeren 5 (beş) farklı senaryo
oluşturulmuştur. Veriler içerik analizi yapılarak değerlendirilmiştir.
Araştırma sonucunda, güvenirliği 0,87 olan çoktan seçmeli etik değer envanteri
geliştirilmiştir. Ayrıca, ortaöğretim öğrencilerinin endemik türe yönelik etik
yaklaşımlarının konulara göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Field Education Studies |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2019 |
Submission Date | September 8, 2019 |
Acceptance Date | November 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 3 |