The general purpose of the research, it is the determination of the opinions of the parents of students attending primary school about the distance life studies and social studies education process in terms of various variables. In the study prepared for this purpose, the survey model, one of the quantitative research designs, was used. 201 parents of primary school students studying in public schools constituted the research sample. As a data collection tool in research; "Parents’ Attitude Scale Regarding Technology and Use of Technology in Classes" and "Resistance Scale to Technology" were used. The analysis of the obtained data was made with the SPSS program. In the study, it can be said that the parents' attitudes towards the use of technology in lessons are at a positive level and their resistance to technology is at a moderate level. When analyzed according to gender variable, it is observed that the average attitude scores of women are higher than that of men, and the mean scores for resistance to technology are equal to that of men. According to the education level variable, while parents' attitudes towards technology did not change significantly in the scale total score, there was a significant change in the technology resistance scale total score. According to the variable of the quality of distance life studies and social studies teaching, parents' attitudes towards technology vary significantly in scale dimensions, while there is no significant change in the total score of the scale of resistance to technology. In addition, when the relationship between parents' attitude towards technology use in lessons and their resistance to technology is examined, it is seen that their attitudes decrease as their resistance increases.
Araştırmanın genel amacı, ilkokula devam eden öğrenci velilerinin uzaktan hayat bilgisi ve sosyal bilgiler eğitimi süreci ile ilgili görüşlerinin çeşitli değişkenlere yönelik olarak belirlenmesidir. Bu amaca yönelik hazırlanan çalışmada nicel araştırma desenlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Devlet okulunda öğrenim gören ilkokul öğrencilerinin velilerinden 201 kişi araştırma örneklemini oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Ailelerin Teknoloji ve Derslerde Teknoloji Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeği ve Teknolojiye Karşı Direnç Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi SPSS ile yapılmıştır. Çalışmada velilerin derslerde teknoloji kullanımına yönelik tutumlarının olumlu düzeyde olduğu ve teknolojiye karşı gösterdikleri dirençlerin de orta düzeyde olduğu söylenebilir. Cinsiyet değişkenine göre incelendiğinde; kadınların ortalama tutum puanlarının erkeklere oranla daha yüksek olduğu ve teknolojiye karşı direnç puan ortalamalarının erkeklerinkiyle eşit olduğu görülmektedir. Eğitim düzeyi değişkenine göre, ölçek toplam puanında teknolojiye yönelik veli tutumları anlamlı olarak değişim göstermezken, teknolojiye karşı direnç ölçek toplam puanında anlamlı bir değişim mevcuttur. Uzaktan hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretiminin niteliği değişkenine göre ise, ölçek boyutlarında teknolojiye yönelik veli tutumları anlamlı olarak değişkenlik gösterirken, teknolojiye karşı direnç ölçek toplam puanında anlamlı bir değişim söz konusu değildir. Ayrıca velilerin derslerde teknoloji kullanıma yönelik tutum ve teknolojiye karşı dirençleri arasındaki ilişki incelendiğinde, dirençleri arttıkça tutumlarında azalma olduğu görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Field Education Studies |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2021 |
Submission Date | March 9, 2021 |
Acceptance Date | July 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 7 Issue: 2 |