Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Parents' Attitudes towards Distance Education Process and Their Resistance to Technology in Life Sciences and Social Studies Courses

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 2, 155 - 177, 31.07.2021

Öz

The general purpose of the research, it is the determination of the opinions of the parents of students attending primary school about the distance life studies and social studies education process in terms of various variables. In the study prepared for this purpose, the survey model, one of the quantitative research designs, was used. 201 parents of primary school students studying in public schools constituted the research sample. As a data collection tool in research; "Parents’ Attitude Scale Regarding Technology and Use of Technology in Classes" and "Resistance Scale to Technology" were used. The analysis of the obtained data was made with the SPSS program. In the study, it can be said that the parents' attitudes towards the use of technology in lessons are at a positive level and their resistance to technology is at a moderate level. When analyzed according to gender variable, it is observed that the average attitude scores of women are higher than that of men, and the mean scores for resistance to technology are equal to that of men. According to the education level variable, while parents' attitudes towards technology did not change significantly in the scale total score, there was a significant change in the technology resistance scale total score. According to the variable of the quality of distance life studies and social studies teaching, parents' attitudes towards technology vary significantly in scale dimensions, while there is no significant change in the total score of the scale of resistance to technology. In addition, when the relationship between parents' attitude towards technology use in lessons and their resistance to technology is examined, it is seen that their attitudes decrease as their resistance increases.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2020). Salgın sürecinde uzaktan eğitim ve öğrenci başarısını değerlendirmeye ilişkin öğretmen görüşleri. Milli Eğitim, 49(Özel Sayı 1), 253-271.
  • Akbulut-Ünal, C. (2020). İzolasyon sürecinde uzaktan piyano eğitimine yönelik veli değerlendirme sonuçları ve öğrenci not karşılaştırması. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 76, 1832–1840.
  • Akgül, G., & Oran, M. (2020). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin, ortaokul öğrencilerinin ve öğrenci velilerinin pandemi sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(2), 15-37.
  • Aslan, C., ve Kan, A. (2017). Yardımcı teknolojilere yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 48-63.
  • Aslanargun, E. (2007). Okul aile birliği ve öğrenci başarısı üzerine bir tarama çalışması. Sosyal Bilimler Dergisi, 9(18), 119-135.
  • Balcı, M., & Kenar, İ. (2013). Tablet PC destekli fen ve teknoloji dersine yönelik öğrenci velilerinin tutumları. Turkish Studies, 8(8), 1687-1702.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E., ve Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397.
  • Berson, I., & Berson, M. (2005). Challenging online behaviors of youth: findings from a comparative analysis of young people in the US and New Zealand. Social Science Computer Review, 23(1), 29-38.
  • Bisgin, H. (2014). Analyzing the attitudes of physical education and sport teachers towards technology. Anthropologist, 18(3), 761-764.
  • Bubb, S., & Jones, M.A. (2020). Learning from the COVID-19 home-schooling experience: Listening to pupil, parents/carers and teachers. Improving Schools, 23(3), 209-222.
  • Çalışkan, A. (2019). Değişime direnç: bir ölçek uyarlama çalışması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktidasi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(2), 237-252.
  • Çamlıbel-Çakmak, Ö. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarında aile katılımı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 1-18.
  • Çetinkaya, L., & Sütçü, S. (2016). Çocukların gözüyle ebeveynlerinin bilişim teknolojileri kullanımlarına yönelik kısıtlamaları ve nedenleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(1), 79-116.
  • Daniel, S. (2020). Education and the COVID 19 pandemic. Prospects, 49, 91-96.
  • Dargut, T., & Çelik, G. (2014). Türkçe öğretmeni adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(2), 28-41.
  • Diehl, W. C. (1961). Charles A. Wedemeyer: visionary pioneer of distance education. M. C. Moore (Ed.). Handbook of Distance Education, (38-48). Newyork: Routledge Taylor & Francis.
  • Fauzi, I., & Khusuma, I. (2020). Teachers’ elementary school in online learning of covıd-19 pandemic condition. Jurnal Iqra’: Kajian Ilmu Pendidikan, 5(1), 58-70. https://doi.org/10.25217/ji.v5i1.914
  • Fidan, İ., & Çelik, F. (2020). İlkokul çağı öğrencilerinin ders çalışma sürecinde teknolojik araç kullanımına ilişkin veli görüşleri.
  • Garbe, A., Ogurlu, U., Logan, N., & Cook, P. (2020). COVID-19 and remote learning: experiences of parents with children during the pandemic. American Journal of Qualitative Research, 4(3), 45-65.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). Spss for windows step by step: A simple guide and reference (17.0 update). Boston: Pearson.
  • Genç, E. (2020). Üniversite öğrencilerinin değişime direnç düzeylerinin uzaktan eğitime yönelik tutumlarına etkisi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(5), 3774-3801.
  • Gülbahar, Y. (2012). Study of developing scales for assessment of the levels of readiness and satisfaction of participants in e-learning environments. Journal of Faculty of Educational Sciences, 45(2), 119-137.
  • Gündüz, S., & Coşkun-Çelik, H. (2015). Öğrencilerin matematik dersinde akıllı tahta kullanımına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 25,157-174.
  • Gür, D. (2017). Ortaokul öğrencilerinin bilişim teknolojileri kullanımlarına yönelik ebeveynlerin denetimleri ve tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Hızal, A. (1983). Uzaktan öğretim süreçleri ve yazılı gereçler “eğitim teknolojisi açısından yaklaşım”. Ankara: Sevinç Matbaası.
  • İnci-Kuzu, Ç. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde uygulanan ilkokul uzaktan eğitim programı (EBA TV) ile ilgili veli görüşleri. Milli Eğitim, 49 (Özel Sayı 1), 505-527.
  • Kabapınar, Y. (2012). Kuramdan uygulamaya hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi. (13. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kenar, İ. (2012). Teknoloji ve derslerde teknoloji kullanımına yönelik veli tutum ölçeği geliştirilmesi ve tablet PC uygulanması. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(2), 123-136.
  • Livingstone, S., & Helsper, E. J. (2008). Parental mediation and children's Internet use. Journal of Broadcasting and Electronic Media, 52(4), 581-599.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018a). Hayat bilgisi dersi öğretim programı (İlkokul 1, 2 ve 3. sınıflar). Ankara: Mili Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018b). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 4 ve 5, 6, 7. sınıflar). Ankara: Mili Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Muhanna, W., & Nejem, K. M. (2013). Attitudes of mathematics teachers toward using smart board in teaching mathematics. Contemporary Issues in Education Research, 6(4), 373-80.
  • Murphy, C., & Beggs, J. (2003). Primary pupils and teachers use of computers at home and school. British Journal of Educational Technology, 34(1), 79-83.
  • Odabaşı, F. (2005). Parent’s views on internet use. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(1), 38-45.
  • Özdemir, O., & Celayir, E. (2020). Öğrenci velilerine yönelik teknolojiye karşı direnç ölçeği. Trakya Eğitim Dergisi, 10(3), 614-631.
  • Putri, R. S., Purwanto, A., Pramono, R., Asbari, M., Wijayanti, L. M., & Hyun, C. C. (2020). Impact of the COVID-19 pandemic on online home learning: An explorative study of primary schools in Indonesia. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(05), 4809-4818.
  • Rosen, L. D., Cheever, N. A., & Carrier, L. M. (2008). The association of parenting style and child age with parental limit setting and adolescent myspace behavior. Journal of Applied Developmental Psychology, 29, 459–471.
  • UNESCO, (2020). Education: From disruption to recovery, https://en.unesco.org/covid19/educationresponse, 25 Mayıs 2020.
  • Ütkür, N. (2016). Öğretmenlerin kullandıkları yöntem ve teknik farklılıkları: Hayat bilgisi dersi örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (USBES Özel Sayı II), 1631-1651.

Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Derslerinde Uzaktan Eğitim Sürecine Yönelik Veli Tutumları ve Teknolojiye Karşı Dirençlerinin İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 2, 155 - 177, 31.07.2021

Öz

Araştırmanın genel amacı, ilkokula devam eden öğrenci velilerinin uzaktan hayat bilgisi ve sosyal bilgiler eğitimi süreci ile ilgili görüşlerinin çeşitli değişkenlere yönelik olarak belirlenmesidir. Bu amaca yönelik hazırlanan çalışmada nicel araştırma desenlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Devlet okulunda öğrenim gören ilkokul öğrencilerinin velilerinden 201 kişi araştırma örneklemini oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Ailelerin Teknoloji ve Derslerde Teknoloji Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeği ve Teknolojiye Karşı Direnç Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi SPSS ile yapılmıştır. Çalışmada velilerin derslerde teknoloji kullanımına yönelik tutumlarının olumlu düzeyde olduğu ve teknolojiye karşı gösterdikleri dirençlerin de orta düzeyde olduğu söylenebilir. Cinsiyet değişkenine göre incelendiğinde; kadınların ortalama tutum puanlarının erkeklere oranla daha yüksek olduğu ve teknolojiye karşı direnç puan ortalamalarının erkeklerinkiyle eşit olduğu görülmektedir. Eğitim düzeyi değişkenine göre, ölçek toplam puanında teknolojiye yönelik veli tutumları anlamlı olarak değişim göstermezken, teknolojiye karşı direnç ölçek toplam puanında anlamlı bir değişim mevcuttur. Uzaktan hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretiminin niteliği değişkenine göre ise, ölçek boyutlarında teknolojiye yönelik veli tutumları anlamlı olarak değişkenlik gösterirken, teknolojiye karşı direnç ölçek toplam puanında anlamlı bir değişim söz konusu değildir. Ayrıca velilerin derslerde teknoloji kullanıma yönelik tutum ve teknolojiye karşı dirençleri arasındaki ilişki incelendiğinde, dirençleri arttıkça tutumlarında azalma olduğu görülmektedir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2020). Salgın sürecinde uzaktan eğitim ve öğrenci başarısını değerlendirmeye ilişkin öğretmen görüşleri. Milli Eğitim, 49(Özel Sayı 1), 253-271.
  • Akbulut-Ünal, C. (2020). İzolasyon sürecinde uzaktan piyano eğitimine yönelik veli değerlendirme sonuçları ve öğrenci not karşılaştırması. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 76, 1832–1840.
  • Akgül, G., & Oran, M. (2020). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin, ortaokul öğrencilerinin ve öğrenci velilerinin pandemi sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(2), 15-37.
  • Aslan, C., ve Kan, A. (2017). Yardımcı teknolojilere yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 48-63.
  • Aslanargun, E. (2007). Okul aile birliği ve öğrenci başarısı üzerine bir tarama çalışması. Sosyal Bilimler Dergisi, 9(18), 119-135.
  • Balcı, M., & Kenar, İ. (2013). Tablet PC destekli fen ve teknoloji dersine yönelik öğrenci velilerinin tutumları. Turkish Studies, 8(8), 1687-1702.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E., ve Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397.
  • Berson, I., & Berson, M. (2005). Challenging online behaviors of youth: findings from a comparative analysis of young people in the US and New Zealand. Social Science Computer Review, 23(1), 29-38.
  • Bisgin, H. (2014). Analyzing the attitudes of physical education and sport teachers towards technology. Anthropologist, 18(3), 761-764.
  • Bubb, S., & Jones, M.A. (2020). Learning from the COVID-19 home-schooling experience: Listening to pupil, parents/carers and teachers. Improving Schools, 23(3), 209-222.
  • Çalışkan, A. (2019). Değişime direnç: bir ölçek uyarlama çalışması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktidasi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(2), 237-252.
  • Çamlıbel-Çakmak, Ö. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarında aile katılımı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 1-18.
  • Çetinkaya, L., & Sütçü, S. (2016). Çocukların gözüyle ebeveynlerinin bilişim teknolojileri kullanımlarına yönelik kısıtlamaları ve nedenleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(1), 79-116.
  • Daniel, S. (2020). Education and the COVID 19 pandemic. Prospects, 49, 91-96.
  • Dargut, T., & Çelik, G. (2014). Türkçe öğretmeni adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(2), 28-41.
  • Diehl, W. C. (1961). Charles A. Wedemeyer: visionary pioneer of distance education. M. C. Moore (Ed.). Handbook of Distance Education, (38-48). Newyork: Routledge Taylor & Francis.
  • Fauzi, I., & Khusuma, I. (2020). Teachers’ elementary school in online learning of covıd-19 pandemic condition. Jurnal Iqra’: Kajian Ilmu Pendidikan, 5(1), 58-70. https://doi.org/10.25217/ji.v5i1.914
  • Fidan, İ., & Çelik, F. (2020). İlkokul çağı öğrencilerinin ders çalışma sürecinde teknolojik araç kullanımına ilişkin veli görüşleri.
  • Garbe, A., Ogurlu, U., Logan, N., & Cook, P. (2020). COVID-19 and remote learning: experiences of parents with children during the pandemic. American Journal of Qualitative Research, 4(3), 45-65.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). Spss for windows step by step: A simple guide and reference (17.0 update). Boston: Pearson.
  • Genç, E. (2020). Üniversite öğrencilerinin değişime direnç düzeylerinin uzaktan eğitime yönelik tutumlarına etkisi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(5), 3774-3801.
  • Gülbahar, Y. (2012). Study of developing scales for assessment of the levels of readiness and satisfaction of participants in e-learning environments. Journal of Faculty of Educational Sciences, 45(2), 119-137.
  • Gündüz, S., & Coşkun-Çelik, H. (2015). Öğrencilerin matematik dersinde akıllı tahta kullanımına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 25,157-174.
  • Gür, D. (2017). Ortaokul öğrencilerinin bilişim teknolojileri kullanımlarına yönelik ebeveynlerin denetimleri ve tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Hızal, A. (1983). Uzaktan öğretim süreçleri ve yazılı gereçler “eğitim teknolojisi açısından yaklaşım”. Ankara: Sevinç Matbaası.
  • İnci-Kuzu, Ç. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde uygulanan ilkokul uzaktan eğitim programı (EBA TV) ile ilgili veli görüşleri. Milli Eğitim, 49 (Özel Sayı 1), 505-527.
  • Kabapınar, Y. (2012). Kuramdan uygulamaya hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi. (13. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kenar, İ. (2012). Teknoloji ve derslerde teknoloji kullanımına yönelik veli tutum ölçeği geliştirilmesi ve tablet PC uygulanması. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(2), 123-136.
  • Livingstone, S., & Helsper, E. J. (2008). Parental mediation and children's Internet use. Journal of Broadcasting and Electronic Media, 52(4), 581-599.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018a). Hayat bilgisi dersi öğretim programı (İlkokul 1, 2 ve 3. sınıflar). Ankara: Mili Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018b). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 4 ve 5, 6, 7. sınıflar). Ankara: Mili Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Muhanna, W., & Nejem, K. M. (2013). Attitudes of mathematics teachers toward using smart board in teaching mathematics. Contemporary Issues in Education Research, 6(4), 373-80.
  • Murphy, C., & Beggs, J. (2003). Primary pupils and teachers use of computers at home and school. British Journal of Educational Technology, 34(1), 79-83.
  • Odabaşı, F. (2005). Parent’s views on internet use. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(1), 38-45.
  • Özdemir, O., & Celayir, E. (2020). Öğrenci velilerine yönelik teknolojiye karşı direnç ölçeği. Trakya Eğitim Dergisi, 10(3), 614-631.
  • Putri, R. S., Purwanto, A., Pramono, R., Asbari, M., Wijayanti, L. M., & Hyun, C. C. (2020). Impact of the COVID-19 pandemic on online home learning: An explorative study of primary schools in Indonesia. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(05), 4809-4818.
  • Rosen, L. D., Cheever, N. A., & Carrier, L. M. (2008). The association of parenting style and child age with parental limit setting and adolescent myspace behavior. Journal of Applied Developmental Psychology, 29, 459–471.
  • UNESCO, (2020). Education: From disruption to recovery, https://en.unesco.org/covid19/educationresponse, 25 Mayıs 2020.
  • Ütkür, N. (2016). Öğretmenlerin kullandıkları yöntem ve teknik farklılıkları: Hayat bilgisi dersi örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (USBES Özel Sayı II), 1631-1651.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Eğitim Bilimleri ve Alan Eğitimi Çalışmaları
Yazarlar

Nur Ütkür Güllühan 0000-0003-2062-5430

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 9 Mart 2021
Kabul Tarihi 30 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ütkür Güllühan, N. (2021). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Derslerinde Uzaktan Eğitim Sürecine Yönelik Veli Tutumları ve Teknolojiye Karşı Dirençlerinin İncelenmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 155-177.